Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter nästan två trevliga och problemfria år med min -08 V70N 2,4d börjar jag nu känna mig sugen på något annat. Jag har sneglat åt V70II, de verkar trevliga dom med. :wink:

Men... jag är gröngöling när det gäller V70II, motorer, svagheter och så.
Min prioritering är att hålla bränsletörsten låg, och då verkar nog en begagnad 2,0d vara ett bra alternativ.
Jag har talat med flera taxiägare som kör V70II med 2,4d/D5 och de är alla rätt besvikna på förbrukningen.
Alla säger att deras byte från V70N till V70II resulterade i 1-2 dl milen extra, landsvägskörning!
Det vill jag inte uppleva, så jag får nog kolla efter en 2,0d...

Någon som kör V70II med 2,4d/D5 som har upplevt annat??

Finns det några typiska svagheter för 2,0d? Några egenheter som man ska tänka på innan köp?
Hur känns motorkaraktären och styrkan på en så pass tung kaross? Bränsleförbrukning?

Tacksam för alla de erfarenheter, tips och råd jag kan få! :D
Än så har jag inte bestämt mig vilken modell jag kommer att välja..
Jag har en 2.4D -10 Automat och jag har en förbrukning på runt 0.68-0.73 liter/milen vid blandad körning (vid pumpen). På landsväg sommartid så är det minsta jag har kört på 0.63, men det var med fullastad bil i över 100 mil (semesterresa) och ingen medveten snålkörning.

Jag har inte haft några problem alls med min bil i övrigt, förutom att låsen frös en gång förra vintern så jag inte kunde låsa bilen. Detta fixades snabbt och har inte hänt efter det.

Kollegan har samma bil med manuell låda och han ligger runt 1dl/mil mindre än mig, så automatlådan kostar en del i bränsle.

/Tobbe
Det är väl främst den äldre motorgenerationen, dvs 2.4D/D5 fram till MY09 som är kända för att sörpla i sig duktigt med soppa i V70II. Framför allt i kombination med den äldre konfigurationen av automatlådan som ju de flesta taxibilar är utrustade med - något som man finslipat både till MY10 och MY11. Nu för tiden ska ju automatlådan funka riktigt bra om man ska tro dom på forumet som kör MY10-11. Nya 2.4D från MY10 ska ju enligt de flesta gå att köra riktigt snålt, med 175 hk och 420 Nm tuffar den ju dessutom på helt ok. Kan ju vara värt en titt åtminstone!
Jag har en 2,4d 175 hk my10, har i skrivande stund kört ca 4600 mil, motorn är jag riktigt nöjd med, drar ca 0,62-0,65 uträknad förbrukning, ca 0,54-0,56 enligt bilen. Jag tycker det är helt ok, V70 II lämnar tyvärr en del att önska, det knarrar och knirrar över allt, både i intrumentering och rutor, försökt att åtgärda utan resultat, jag åkte V70N sport edition förut och tycker absolut att den bilen var bättre ihopskruvad, men visst, V70 II är ju helt klart en modernare bil, och snyggare och man åker bekvämare, men skulle ju ändå råda dig att köpa en 2,4d/D5 framför 2,0d
värt att tänka på 2.0d är att automat låda fanns inte du har dåligt drag i den jämfört med din nuvarande bil partikelfilter skall bytas på 12000mil =dyrt och adaptiv skall fyllas på var 6000mil och den skall servas var 2000mil istället för 3000 som 5cyl så räknar du på det så tror jag att det blir billigare och köra en 2,4d/d5
Gurra82 skrev:Jag har en 2,4d 175 hk my10, har i skrivande stund kört ca 4600 mil, motorn är jag riktigt nöjd med, drar ca 0,62-0,65 uträknad förbrukning, ca 0,54-0,56 enligt bilen. Jag tycker det är helt ok, V70 II lämnar tyvärr en del att önska, det knarrar och knirrar över allt, både i intrumentering och rutor, försökt att åtgärda utan resultat, jag åkte V70N sport edition förut och tycker absolut att den bilen var bättre ihopskruvad, men visst, V70 II är ju helt klart en modernare bil, och snyggare och man åker bekvämare, men skulle ju ändå råda dig att köpa en 2,4d/D5 framför 2,0d
Samtidigt är det ingen stående regel att V70II knirrar och knarrar (..men du verkar absolut inte vara ensam). Vi har inte haft några som helst problem med det, varken i ex b-stolpen eller i dörrar (hade lite strul med bakluckan dock, löstes snabbt).
Linqid skrev:
Gurra82 skrev:Jag har en 2,4d 175 hk my10, har i skrivande stund kört ca 4600 mil, motorn är jag riktigt nöjd med, drar ca 0,62-0,65 uträknad förbrukning, ca 0,54-0,56 enligt bilen. Jag tycker det är helt ok, V70 II lämnar tyvärr en del att önska, det knarrar och knirrar över allt, både i intrumentering och rutor, försökt att åtgärda utan resultat, jag åkte V70N sport edition förut och tycker absolut att den bilen var bättre ihopskruvad, men visst, V70 II är ju helt klart en modernare bil, och snyggare och man åker bekvämare, men skulle ju ändå råda dig att köpa en 2,4d/D5 framför 2,0d
Samtidigt är det ingen stående regel att V70II knirrar och knarrar (..men du verkar absolut inte vara ensam). Vi har inte haft några som helst problem med det, varken i ex b-stolpen eller i dörrar (hade lite strul med bakluckan dock, löstes snabbt).
nu har min iof inte rullat så långt men vägarna är ju katastrof och jag har aldrig upplevt någon tystare bil än denna min förra s60r och bilen innan den v70 05 och v70 02 och v70-99 knirra och skrammla betydligt mer
Volvo är väl inte kända för att vara skarmmelfria, men det går att få en V70II tyst.
Efter 4-5 verkstadsbesök o allt som allt 8 dagar så är min tyst, förutom lite skrammel som kommit tillbaka igen i höger framdörr främst när det är riktigt kallt.
Men nu skall den bytas in om någon månad så jag få väl leva med detta..
Jag har åkt drygt 3000 mil på lite mer än två år med min 2.0D.
Det har aldrig varit några problem med den motorn. Det finns alltid gott om kraft i maskinen
En fördel som jag uppskattar är att man får en fin växellåda till 2.0D motorn, distinkta växellägen. Inte som växellådorna till de 5cyl motorerna som är som att röra i en soppskål :D

Förbrukningen är cirka 0.64 blandad körning. Lite mer nu på vintern när värmaren används mycket.

Läste i en annan tråd, en norrman som skrev att man verken behöver byta filter eller fylla aptiv. Det lär visa sig på nästa service om jag måste fylla någon vätska.

Dieselskatten för 2.0D är ca 3000kr/år.
ja det är ju trevligt att det finns V70 II som inte skrammlar och låter, men MIN gör det :( och tråkigt att man skall behöva åka in 4-5 gånger för att fixa skit fel

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]