Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när vinterkylan bitit sig fast i Sverige har jag upptäckt att det är kallt på golvet i bilen. Trots att jag frångår autoklimat och kör enbart värme ner på golvet blir det inte särskilt varmt. Har väl varit mellan -12 och -25 senaste tiden när jag uppmärksammat problemet.

I övrigt blir det varmt ur samtliga luftuttag. ??:-/

Jag har ECC i bilen och har provat både med och utan dieselvärmaren (automatiken) igång. Har inte suttit i baksätet och känt hur värmen är där, men båda sidor fram känns kalla.

Är det någon som upplevt samma sak i sin bil? Sitter det spjäll som reglerar kall- respektive varmluft, sitter det någon tempgivare (sensor) vid golvet som kan jäklas med mig?

Mvh, Jonas
Senast redigerad av 1 tallroth, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
tallroth skrev:Nu när vinterkylan bitit sig fast i Sverige har jag upptäckt att det är kallt på golvet i bilen. Trots att jag frångår autoklimat och kör enbart värme ner på golvet blir det inte särskilt varmt. Har väl varit mellan -12 och -25 senaste tiden när jag uppmärksammat problemet.

I övrigt blir det varmt ur samtliga luftuttag. ??:-/

Jag har ECC i bilen och har provat både med och utan dieselvärmaren (automatiken) igång. Har inte suttit i baksätet och känt hur värmen är där, men båda sidor fram känns kalla.

Är det någon som upplevt samma sak i sin bil? Sitter det spjäll som reglerar kall- respektive varmluft, sitter det någon tempgivare (sensor) vid golvet som kan jäklas med mig?

Mvh, Jonas
Låter som fel på ett spjäll eller styrdon. Du skall kunna höra hur den styr om och känna vid utblåsen. Ett av dem sitter rakt ovanför gaspedalen. Prova att känna efter om det kommer varmluft. Gör det inte det så är något fel.

I min bil känner jag stor skillnad efter att tex ha kört defrosterknappen och sedan växla om till Auto. Om bilen är varm känner man direkt att det kommer varmluft.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Måste vara fel. Jag tycker det blir för mycket värme ned mot golvet redan på autoläget på klimatanläggnngen.
av tallroth
Efter att ha kört ECCn och bytt mellan huvud-kropp-golv och temperaturnivå LO till HI på instrumentpanelen (under ca 30 minuter fram och tillbaka) har det nu börjat komma varm luft även på golvet.

I början kom det bara kall luft till golv.

Spjäll som kärvar? Vi får se om det fungerar bättre i framtiden, annars kan vi alltid hoppas på lite varmare väder 8)

Tack för era tips :)

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]