Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#483309
Hej,

Ja, min fråga är rätt enkel, när anser ni att det är som mest lönsamt att sälja sin nyinköpta V70? Hämtade ut min MY -11 i somras och den har hunnit rulla 1200 mil. Ska man byta till ny efter exempelvis tre år (roligare) eller ska man vänta i 5-10 årsintervaller innan man gör sitt byte? Hur resonerar ni kring nybilsinköp?

Bästa hälsningar,
Zredd
#483312
Det mest ekonomiska är att äga bilen så länge som möjligt. Den största värdeminskningen sker de första 2-3 åren. Sedan planar den ut väsentligt.
#483314
Presis , sälj den den dagen du inte längre kan köra bil på grund av synen (80+)
#483334
Varför köpa en bil? det är ju billigare att cyckla...

Visa saker unnar man sig! det får kosta penger.

åker du på semester nån gång? eller kostar det också bara pengar?
#483340
zredna skrev:
CarMan skrev:Varför köpa en bil? det är ju billigare att cyckla...

Visa saker unnar man sig! det får kosta penger.

åker du på semester nån gång? eller kostar det också bara pengar?
Självklart, men var det det jag frågade?

Ja det var typ det du rågade.

det är ju upp till var o en var just hans brytgräns går för när det är "roligare" att köpa en nyare bil, än att ha kvar den gammla.
#483353
Det är väl klart att det kan finnas situationer där det hade varit bättre att byta efter tre år än efter fyra. Om bilen gått 17 000 efter tre år och är jättefin, coh 25 000 efter fyra år och haft 45 000 i service+rep samt 50 000 i värdeminskning under fjärde året... sånt kan hända. Men det kan också vara så att bilen går ett helt år i stort sett utan extrakostnader och värdeminskning, eftersom andrahandsvärdet fluktuerar. Problemet är att man inte vet sånt i förväg. Generellt är det billigare ju längre man behåller den helt enkelt.
PH
#483363
Åren och körsträcka avgör när det är minst dåligt att byta.
När det gäller åren så kan man säga att efter tre år så är värdet halverat, med normal körsträcka ca 6000-8000mil.
därefter så stiger underhållskostnaderna, men värde fallet är mindre.
Kör man mycket så är ofta milen som är kritiska för värdeminskningen en magisk gräns är 12-15000 mil om man vill ha ut ett bra andrahandspris.
Man säger ofta att 3-4 år 8000-10.000mil är det som är brytgränsen då det är minst kostsamt att byta.
Men det beror också på vad som hänt med bilmodellen under tiden man har bilen, har det kommit ett modellbyte under tiden så påverkar det oftast negativt på värdet.
Köp av ny bil är en av de sämre ekonomiska affärer man kan göra, men man kan ha väldigt kul under tiden om man köper rätt bil.
#483395
För att minska kostnaden gäller det även att speca bilen rätt när den beställs (om man köper nytt).
Just nu skulle det troligen vara smart att INTE köpa en vit bil, eftersom marknaden är översvämmad av dessa.
Om det sedan är en "familjebil" bör den vara lättskött, dvs gärna självmordsgrå inredning eller möjligen skinn.
När det gäller stereo bör man gå upp minst ett steg från std, (gäller särskilt P1 bilarna.).
/greenbay

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]