Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DagV70
Hei alle sammen.

Jeg har kjøpt en V70 2.0 D. Har kjørt xc70 i 3 år. OK at XCn er 4x4 og har bedre egenskaper på snø og is. Jeg syntes dog at det blir ekstremt mye spoling og at V70n virker litt vanskelig på vinterføre.

Dere som kjører V70 hva er deres erfaringer?
av perhall
När det gäller traction finns det bättre 2WD-bilar än V70. Och defrostern till vindrutan är ingen höjdare... men i övrigt är det en utmärkt vinterbil: bra värme/ventilation (tyst och effektivt), skrammelfritt, tyst gång även på knaggliga vägar, bra strålkastare.

Till och med svenska ams, som inte brukar vara så positiva till Volvo, utsåg V70 2,4D till bästa vinterbilen för ett par år sen...
PH
av Amli
Jämför du med din gamla XC70 så kommer du uppleva som att du inte har något fäste med din nya V70. Men för att vara en framhjulsdriven bil är V70 en bra vinterbil.
av DagV70
Blir slik at jeg sammenligner med 4x4 da jeg har kjørt dette i 3 år. Vi har fått ganske kalde vintere på Østlandet i Norge de siste årene. Kanskje ikke helt rettferdig. Kanskje det også har noe med kjørestil?? Volvon er i hvertfall god å kjøre:)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev: Och defrostern till vindrutan är ingen höjdare...
På min 2,5Ft sitter det keramiska värmeelement som ger värme till rutan direkt. Vet inte om det är samma på dieslarna? Det funkar iaf bra och värme kommer direkt till rutan även om jag oftast använder kupé/motorvärmare.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Racetwin2 skrev:
På min 2,5Ft sitter det keramiska värmeelement som ger värme till rutan direkt. Vet inte om det är samma på dieslarna? Det funkar iaf bra och värme kommer direkt till rutan även om jag oftast använder kupé/motorvärmare.
Det perhall menar (om jag får ge mig på en gissning!?) är att defrostern träffar väldigt dumt på rutan.. Den delen av rutan där torkarbladen vilar träffas inte av defrosterluften, så det bildas en isryg tvärs över rutan som gör att torkarna fungerar dåligt.

Vet inte hur det är på de med keramiskt värmelement, men gissar att det är samma sak där eftersom värmelementet bara värmer luften som vanligt där med!?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Variosboy skrev:
Racetwin2 skrev:
Det perhall menar (om jag får ge mig på en gissning!?) är att defrostern träffar väldigt dumt på rutan.. Den delen av rutan där torkarbladen vilar träffas inte av defrosterluften, så det bildas en isryg tvärs över rutan som gör att torkarna fungerar dåligt.

Vet inte hur det är på de med keramiskt värmelement, men gissar att det är samma sak där eftersom värmelementet bara värmer luften som vanligt där med!?
I See.....Jo, om det är var defrostern värmer och inte hur snabb den är så är det samma sak för de keramiska elementen sitter innanför det ordinarie utblåset. .
av perhall
Det var det jag menade! En dum konstruktion. I övrigt tycker jag att BMW är en trevligare bil att köra på sommaren (stadigare, mer styrkänsla) och Volvo bättre på vintern (tystare på skrovlig väg, mindre skrammel, bättre och tystare värme, bättre strålkastare o backspeglar) (jämför nu e60 525i mot V70II)/PH
Användarvisningsbild
av supersonic
Oj, enda fördelen med min Volvo över BMW får jag säga är att Volvon har AWD, sjuk skillnad.

BMW har lika bra värme, mindre skrammel, mycket tystare, bättre halvljus men sämre heljus och sämre backspeglar då perhall :)
av sorsj
Ja det är synd att V70 'stupar på målsnöret' som vinterbil. Klimatanläggningen är helt suverän, köregenskaperna är bra (väl avstämd ESP), bilen går tyst och skrammelfritt även när det är svallis och strälkastarna är också utmärkta. Mitt i detta kommer så de huvudlösa vindrutetorkar-, vindrutespolar- och vindrutedefrostersystemen. Vilken stjärnkonstruktör på Volvo är det som har kommit på att
(1) defrostern bara ska täcka något mer än halva vindrutebredden mitt på rutan,
(2) defrostern ska träffa rutan ca 8 cm över vindrutetorkarnas viloläge nere i 'diket' bakom motorhuven så att torkarna fryser in i en enda isklump efter ett tag och
(3) spolarmunstyckena inte ska orka lägga upp strålen mer än ca 10 cm upp på rutan?
Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]

S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Nej, det har jag inte, är min mors bil s&arin[…]