Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Jag har keyless öppning/låsning av bilen på min S80.
För några dagar sedan var det lite kyligt ca -5 grader och bilen var parkerat utomhus i några timmar.

Jag märkte inget när jag öppnade bilen, men då gick det inte att stänga ordentligt dörren på passagerarsidan. Min kollega fick hålla i dörren inifrån för att den inte ska öppnas i svängarna.

På förarsidan så låstes dörren så att det inte gick öppna från insidan utan blev jag tvungen att dra ner fönsterrutan och dra i det yttre handtaget.

När vi kom till garaget och när frosten släppt så fungerade låssystemet normalt igen.

Vad gör man för att det inte ska hända igen? Spray eller annat medel?
I med att det är keyless så finns det inga nyckelhål där man kan spraya i. Hur och var ska man spraya i så fall...?

Andra som haft liknande problem med frost och keyless?

TACK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Grafitolja smörjer bra och förhindrar frysning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tack!
Med tanke på att det är ett keyless system, så hur och var ska man smörja då?
Någon som känner igen problemet?

MVH
Användarvisningsbild
av kez_style
Samma problem här med min nya S80. Hade samma problem med min 2009a S80 oxå!
Löste detta genom vanligt "rostolja" och det fungerade... men när temperaturen ändrade mellan + grader till åter minus grader krånglade det ett par gånger till.
Användarvisningsbild
av betterlead
Men herregud! Ska oljan in i skallen?!
Användarvisningsbild
av Carstens80
Hej
Har haft samma problem med min S80 keyless och efter att jag smörjas med en olja som kallas vd40 ner spärren som håller dörren stängd, har jag inte haft några problem.
Hoppas du kan förstå vad jag skriver ,jag har satt google att översätta till svenska.

Carsten
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
[quote="Carstens80"]
att jag smörjas med en olja som kallas vd40 ner spärren som håller dörren stängd, har jag inte haft några problem.

Räcker det att smörja bara där?
Ringde till Bilia och de sa att man måste plocka handtaget och andra grejer för att smörja dem delar som brukar fysa...
Över 5 timmar tar det...
Speciellt är det jobb ned "keyless", säger de på Bilia...?

Kan det stämma?
Användarvisningsbild
av Carstens80
GATUPLAN skrev:
Carstens80 skrev: att jag smörjas med en olja som kallas vd40 ner spärren som håller dörren stängd, har jag inte haft några problem.

Ringde till Bilia och de sa att man måste plocka handtaget och andra grejer för att smörja dem delar som brukar fysa...
Över 5 timmar tar det...

Kan det stämma?
Hej igen
Det var det enda stället jag strök med VD40 olja och det är nu en månad sedan och har inte haft problem sedan. :D

Carsten.
Användarvisningsbild
av tko
GATUPLAN skrev:
Carstens80 skrev: att jag smörjas med en olja som kallas vd40 ner spärren som håller dörren stängd, har jag inte haft några problem.

Över 5 timmar tar det...

Kan det stämma?
Min förardörr gick inte i lås nu för ca en månad sen när den riktigt kalla perioden började -10 och lägre, jag sprayade lite 5-56 på låsmekanismen i dörren sen har det funkat finfint :-)-) (Min bil står i carport året runt)

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]