Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Windman
Hej,

Har precis köpt en ny V70 D3 med high performance stereo.
Det är något skumt med ljudet, det är som att den växlar mellan mono och stereo.
Det är inte brus, utan snarare att ljudnivån/diskanten ändras lite då och då.
Från CD eller USB så är ljudet klockrent.

Någon som varit med om detta eller har någon aning om vad det kan bero på?

Dessutom klagar alla jag pratar med på att ljudet i blåtandshandsfreen låter för taskigt.
Har en iPhone 3Gs.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej och välkommen till forumet! :)

Kring Mono/stereo så har jag inte läst om detta tidigare här på forumet. Gissar att du menar när du lyssnar på radio?

kring Blåtanden så sitter mikrofonen i taket strax bakom solskyddet. Kolla så att du inte har saker ex bakom solskyddet som skymmer mikrofonen.

Volvo har bytt till denna "nya" placering av mikrofonen för ca ett år sedan då det fanns mycket klagomål på ljudkvaliteten där den tidigare satt. Nu skall det vara bättre. Jag denna och har inte upplevt att det skulle vara dåligt ljud. Kanske kan en uppdatering av telefonens mjukvara hjälpa?
av Windman
Jo, de pratade om uppdatering på verkstaden ang handsfreen.

Dock är jag mer irriterad över radion.

Svårt att förklara problemet med ljudet.
Men det varierar i kvalité och volym lite då och då utan att man gör något.
Som om det vore dålig mottagning.
Men detta gäller mitt i stan på flera radiokanaler.
av DennisA
Har precis samma problem. Hämtade ut en V70 D3 med high performance paketet i torsdags. Ljudet svajar och låter som det växlar mellan mono och stereo när man lyssnar på radio. När man pratar i telefon hörs det dåligt trotts att ljudet är på max. Har även vi (jag o sambon) Iphone 3GS.
Har inte hunnit testa CD eller USB än.
av Steff 99
Det är viktigt att ha ljudet på telefonen rätt inställt speciellt på en Iphone, annars så blir det väldigt svagt i bilen via blåtanden
av Windman
Hej Dennis,

Skönt att höra att jag inte är själv!
Dom på verkstaden tycktes inte ha en aning om vad som kunde vara fel.

Jag kan tillägga att jag precis haft en S80 (nya modellen) med premium ljudpaket, och den hade absolut inte detta problem.

Bilar, jag säger bara det...
av Windman
Jag gjorde slag i saken och bokade tid på verkstaden den 4e jan.
Lite annat smått som behöver fixas på samma gång.

Jag återkommer med info vad dom gjort och sagt ang detta problem då.

Tack så länge!
av markgard
När det gäller radion... du kan inte ha glömt att kryssa i AF under inställningarna? Jag hade missat denna enkla sak och upplevde att ljudet ibland blev risigt. Med AF ikryssat söker radion upp rätt frekvens. De kör ju t.ex. P3 och P4 på olika frekvenser på olika håll i landet.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]