- sön 19 dec 2010, 05:45
#478621
S80 V8 är ju en marginell produkt men nog behövs en snabbare Volvo än T6.
Merca hade redan för 10 år sedan en bättre förbrukning/prestanda-kombo än Volvos V8 har idag.
Sen kom 5,5 L V8 med grym prestanda och bra förbrukning. T ex i nya E500T: 0-100 5,3. Testförbr. 12,9 (tyska ams). S80 V8 som är lättare har 7,0 sek och 14,2 testförbr. (också tyska ams).
Nu har Merca ännu en gång kommit med en ny V8 med DI och dubbelturbo. I S500 5,0 0-100 och 11,7 testförbr - BMW 750i 5,5 resp. 14,9. (AutoZeitung)
I CL500 gick den 0-100 på 4,6, rätt bra på 2,3 ton...
Ja, vad händer nu... vore ju schysst om Volvo kunde jobba lite på de stora motorerna och inte bara på DRIVe 1,6d och T4...
PH
Merca hade redan för 10 år sedan en bättre förbrukning/prestanda-kombo än Volvos V8 har idag.
Sen kom 5,5 L V8 med grym prestanda och bra förbrukning. T ex i nya E500T: 0-100 5,3. Testförbr. 12,9 (tyska ams). S80 V8 som är lättare har 7,0 sek och 14,2 testförbr. (också tyska ams).
Nu har Merca ännu en gång kommit med en ny V8 med DI och dubbelturbo. I S500 5,0 0-100 och 11,7 testförbr - BMW 750i 5,5 resp. 14,9. (AutoZeitung)
I CL500 gick den 0-100 på 4,6, rätt bra på 2,3 ton...
Ja, vad händer nu... vore ju schysst om Volvo kunde jobba lite på de stora motorerna och inte bara på DRIVe 1,6d och T4...
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24