Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 6 veckor gammal V70 1.6D Drive. Förutom att komma från en Saab 95 med gott o väl 230 HK så gillar jag bilen! Tyst o bekväm jämfört med Saaben. Och snål! 0.5 liter/ mil i 130 km/h i långkörning med vinterdäck. Grymt!

Har tidur till min bränslevärmare och jag undrar om fler än jag fått problem med att kupén inte blir varm?
Finns det begränsningar beroende på yttertemp? Jag menar nu e de till och med 10 minus i Skåne så man kan kanske inte förvänta sig en isfri o varm bil?

Senaste dagarna har den t o m vägrat att starta. Läste lite manual och kom fram till att batteriet kanske var lite urladdat. Har laddat i dag, 9 timmar tog så det kanske hänger ihop? Fick igång värmaren i kväll genom direktstart men då genom att sitta o hålla inne startknappen till jag hörde att värmaren gick igång. Trick som inte står i manualen kanske?

Fler som har haft samma problem? Hur har ni löst det?
Hej och välkommen till forumet!

Värmaren och dess funktioner ska vara beskrivet i manualen, det är det i alla fall i min MY09.
Men några tips (som även finns i manualen) kan du få i alla fall:

- Bilen ska alltid köras lika många minuter som värmaren varit aktiv, detta för att inte tömma batteriet.
- När du direktstartar värmaren så trycker du in knappen tills det står "PÅ", sen tar det ju såklart nån halvminut/minut tils värmaren går helt och fullt!
- Ett urladdat batteri behöver mer än 9 timmar på sig för att blir fullt.. även om 9 timmar räcker för att kunna starta osv.
-Värmarens styrenhet känner själv av hur många grader det är ute så den vet hur tidigt den måste starta.
-Dåligt med soppa eller taskigt batteri gör att värmaren inte startar alls, för att inte tömma tank eller batteri..
- Ställ timerna någon kvart senare än när du tänker ta bilen så är den gott och väl isfri och ca +15 i kupén plus att du "spar" en kvart körning.. Så här gör jag som har 10 minuter till och från jobbet, och det funkar hela vintern utan urdraget batteri.
Jonas2010 skrev:Hej o tack,

Vet du om motortemperaturen styr om vämaren går igång också? Jag menar om jag försöker starta värmaren "manuellt" o motorn redan är varm, ska den starta då? (Det gör den inte?)

// Jonas
Ja det gör den. Om motorn varm så "behövs" inte värmaren
Sedan så är 1.6 Drive bilarna med start o stopp funktion känsligare än andra bilar vad det gäller batteriet
För det skall finnas utrymme i batteriet för att styrenheten skall kunna ladda batteriet vid motorbroms

1.6 drive bilar Skall även laddas å rätt sätt med kabel ansluten ej direkt på Batteri polen utan enl Instruktionsboken sätter du laddaren direkt på både polerna så tar inte styrenheten till sig att du tillfört ström till batteriet och även om batteriet är helt fullt (100% laddat) så kan styrenheten ha ett annat värde tex 50% laddat i detta fall så kommer värmaren inte att starta då styrenheten helt enkelt inte vet om att batteriet blivit laddat
Men om du ansluter laddaren enl instruktionsboken så tar styrenheten till sig att du laddat batteriet och kommer mao att tillåta att värmaren går

På alla bilar och speciellt 1.6 drive är det väldigt viktigt att man inte kör värmaren lägre tid än den man kör bilen för det tar snabbt slut
En vanlig bil laddar batteriet så mycket det går det gör inte 1.6 drive

Sedan gäller det alltid alla bilar med värmare.. Om du har 20 min färdväg efter värmaren gått så skall värmaren inte gå mer än just 20 min Detta för att batteriet skall ha en möjlighet att fungera

//Goosoe well
Hei

Det var nytt for meg at lading ikke skal skje direkte på batteripolene. Jeg kan ikke finne dette i instruksjonsboken (jeg har svensk instruksjonsbok). Husker du hvor i instruksjonsboken det står forklart? Har du tips til hvor jeg kan koble til batteriladderen (Jeg bruker Ctek-lader med kabelsko)

HaraldD
Hej!

Jag laddade direkt på polerna enligt vad "min" Volvotekniker sa. Värmaren startade men ger ingen värme i kupén.

Den där värmaren verkar leva sitt eget liv i min bil. Det var ju kul så länge den fungerade som jag hoppats.
Bilen blir ju faktiskt snabbt varm när den startats. Antar att värmaren går i gång.

Har du samma problem Harald eftersom du verkar ladda extra du också?

// Jonas
HaraldD skrev:Hei

Det var nytt for meg at lading ikke skal skje direkte på batteripolene. Jeg kan ikke finne dette i instruksjonsboken (jeg har svensk instruksjonsbok). Husker du hvor i instruksjonsboken det står forklart? Har du tips til hvor jeg kan koble til batteriladderen (Jeg bruker Ctek-lader med kabelsko)

HaraldD

Detta gäller endast 1.6 Drive
Skall kolla mer vart det står att läsa om detta

//Goose
Nä det gäller allt nyare än 2009
CarMan skrev:Nä det gäller allt nyare än 2009
Är det inte endast V70II med 1.6 drive motor som har den "grejjen" på + polen som ger styrenheten info om batteriets status Och ställer till det om man laddar på fel sida om denna elektronik grunka

Övriga V70II med andra motorer har jag ej sett denna på

Jag kan ha fel har haft det vid fler tillfällen..... ;-//

//Goose
Jonas2010 skrev:Hej!

Jag laddade direkt på polerna enligt vad "min" Volvotekniker sa. Värmaren startade men ger ingen värme i kupén.

Den där värmaren verkar leva sitt eget liv i min bil. Det var ju kul så länge den fungerade som jag hoppats.
Bilen blir ju faktiskt snabbt varm när den startats. Antar att värmaren går i gång.

Har du samma problem Harald eftersom du verkar ladda extra du också?

// Jonas
Jag hade problem med att värmaren startade men kupéfläkten gick inte igång och då stoppade värmaren efter 20 minuter. I brist på bättre vetande gjorde jag som med allt annat som styrs av elektronik, jag kopplade bort batteriet i några minuter och sen dess har den fungerat.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]