Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drawman
Hej,

Min far har fått sin XC70 D5 AWD -11 levererad för någon vecka sedan. Han har high performance stereo och subwoofer i den, precis så som vi hade i vår förra V70II -07 D5 AWD. Nu till min fråga, när jag öser på (som vanligt) med stereon så "skallrar" det i förar dörren, och nej det ligger INGENTING i dörrfacket. Detta problem hade vi inte på den förra V70in. Vad kan felet vara? Kommer så klart att ta upp detta på första servicen.

En fråga till, om man uppgraderar den med polestar, beskattas man på förmånsvärdet då?

Mvh: Henrik
av Cunningham
Hej Henrik,

När du skriver "skallrar"; menar du att det faktiskt låter som om någonting är "mekaniskt" löst, eller enbart att det låter väldigt illa? (Alltså att ljudet blir kraftigt distorderat)

Vad gäller uppgradering till Polestar, är frågan faktiskt lite komplicerad. Jag förutsätter att det rör sig om en s k förmånsbil, eftersom frågan uppstått. Av skattemyndigheten torde en Polestaruppgradering räknas som vilket "extratillbehör" som helst liksom även kostnaden för omregistrering (vilket ofta bakas in som paketpris från Volvoverkstaden).

Om "arbetsgivaren/det egna företaget" står för detta så kommer förmånsvärdet att ökas i motsvarande grad. Alternativet är att själva uppgraderingen betalas privat, men var då noga med att spara verifikationer som bevisar att uppgraderingen är privat betald. Jag råder dig dock att kontrollera detta med skattemyndigheten en extra gång, det var några år sedan jag undersökte detta.

Vad som i teorin skulle kunna göra det hela mer komplicerat, om nu skattemyndigheten vill vara extra kinkiga, är att bilens prestanda ökar och därmed även bränsleförbrukningen. Jag vet att enligt databladen så sänks förbrukningen med en Polestar-trimning, men detta gäller bara om man inte utnyttjar de extra resurserna. Det skulle då kunna hävdas att den ökade förbrukningen, även vid tjänstekörning, borde beskattas även om själva uppgraderingen betalats privat. Nu tror jag dock inte att skattemyndigheten går till sådana överdrifter, men så att du får en komplett bild.

Ett annat alternativ är naturligtvis att strunta i att informera skattemyndigheten. Det skall till en ganska omfattande skatterevision för att man så detaljerat skall granska bokföring och alla verifikat. Fast gör de en riktad revision och med lupp går igenom alla verifikat rörande en speciell förmånsbil så hittas naturligtvis även detta.

Fast vad vore livet utan lite spänning? :-)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av FWH
Från Polestars hemsida.

http://www.polestar.se/sv-SE/Performanc ... ce/FAQ/#q7
Ökar förmånsvärdet på min tjänstebil efter att jag har effektoptimerat den med Polestar Performance?

Enligt skatteverket räknas effektoptimeringen och dess installation som extrautrustning och påverkar således förmånsvärdet. Om förmånshavaren betalar privat kan två alternativ användas:

1. Om förmånshavaren betalar privat och lämnar över bestyrkt kopia av räkning/faktura till arbetsgivaren sker beskattningen enligt följande. Trimningssatsen inkl. montering ska läggas till som extrautrustning. Samtidigt får förmånshavaren sänkt förmånsvärde för det inbetalda beloppet det år som betalningen sker. Exempel: Förmånsvärde 10 000 kr inkl trimsats. Kostnad betald av förmånshavaren är 2 500 kr. Förmånsvärde blir detta år blir då 7 500 kr (10 000 – 2 500). Kommande år 10 000 kr.

2. Om förmånshavaren betalar själv och inte lämnar över räkning/faktura har arbetsgivaren inget underlag för effektoptimeringen. I sådant fall påverkas normalt inte förmånsvärdet då extrautrustningen tillhör förmånshavaren.
Senast redigerad av 1 FWH, redigerad totalt 0 gånger.
av Cunningham
Tack för förtydligandet FWH, som jag skrev var det några år sedan jag sist läste på.

Rent generellt kan man väl säga att det är olyckligt att blanda in "egenägda" delar av en förmånsbil. Såvida det inte rör sig om väldigt lätt separerbara delar som t ex takbox, GPS (lös), mm. Det blir alltid problem om man t ex byter jobb och inte får med sig bilen, eller om "anställningspaketet" ändras på något sätt. Likaså kan det bli problem vid service eller skada. Vem betalar service på integrerad extrautrustning som man själv betalt för?

Är det dock så att man är egenföretagare eller har en position så man ändå är den som bestämmer så spelar det ju förståss ingen roll. :-)
Användarvisningsbild
av FWH
Cunningham skrev: Rent generellt kan man väl säga att det är olyckligt att blanda in "egenägda" delar av en förmånsbil. Såvida det inte rör sig om väldigt lätt separerbara delar som t ex takbox, GPS (lös), mm. Det blir alltid problem om man t ex byter jobb och inte får med sig bilen, eller om "anställningspaketet" ändras på något sätt. Likaså kan det bli problem vid service eller skada. Vem betalar service på integrerad extrautrustning som man själv betalt för?

Är det dock så att man är egenföretagare eller har en position så man ändå är den som bestämmer så spelar det ju förståss ingen roll. :-)
Ja, man får helt enkelt mentalt "skriva av" kostnaden så fort den uppstår och inte förvänta sig att få något tillbaka av den.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Känn runt dörren och se att dörrsidan har "hakat i" på alla ställena. På min XC60 hade jag ett skallrande ljud från förardörren och då kände jag med handen att jag fick in fingrarna på ett ställe. Så jag tryckte till så clipset "hakade i".

Vi pratar alltså precis i nederkant på dörren mellan plåt och dörrsida.
Användarvisningsbild
av drawman
Tack Cunningham och alla andra för mycket utförliga och bra svar!

Jag skall kolla dörrsidan nästa gång jag skall köra bilen, så får vi se lite hur vi gör med Polestar, pappa betalar enligt mig för mycket skatt i detta land redan...

God Jul allihoppa! :)
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag gjorde en snabbkalkyl på skatteverkets hemsida för bilförmånsberäkningar. Med ett pris på 8900 kr så ökar förmånsvärdet med 167 kr/månad. Om din far har en hög inkomst så betalar han troligtvis både statlig inkomstskatt och "värnskatt". Med t.ex. tabell 33 och dessa extra statliga skatter så hamnar han på 58%.

Kostnaden för polestar blir därmed 58% av 167 kr = 97 kr/månad

Det kan det väl vara värt... :wink:
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]