Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, kul att det finns ett sådant här Volvo-forum. Hittade hit först igår.

Skaffade nyligen en V70 II 2,0F av årsmodell och tillverkningsår 2009. Den har gått cirka 3500 mil.

Gillar bilen skarpt men vill höra med er andra som har samma modell och motor om det är normalt att bilen är kraftlös på låga varv?

Att köra på 2:an och 3:an på varv under 2000 gör att den lätt hackar. Samma sak när jag drar på med gas i en högre växel. Tycker också den är lite fladdrig i tomgången.

I helgen fick jag även tänt varningslampan för Avgasrening (den som ser ut som ett motorblock). Den slocknade dock idag. Den tändes vid ett sådant tillfälle när bilen hackade när jag tryckte pedalen i mattan för att komma upp för en snömoddig backe.

Då jag har Maxitrygg tänkte jag åka till Volvo så de får ta en titt. Men vill gärna höra hur ni andra upplever 2,0F vid acceleration, tomgång och körning på låga varv med växlarna 2-3. Kan ni t.ex. "krypköra" på 2:an och 3:an på cirka 1000-1500 varv utan hack?

Jag är inte bilexpert.... men gissar att den kanske kleggat igen en smula när den ståt i bilhallen ett tag. Kan det vara en sådan enkel sak?

Tacksam för alla tips att ha med mig i bagaget när jag åker in till Volvo efter helgen. :wink:

Magnus
Har själv en likadan och det är ju inte världens roligaste motor. Men jag upplever inte att den hackar så som du beskriver. Jag har inga problem att ligga på betydligt lägre varv än så utan att hack. Att den fladdar på tomgången råkar jag också ut för. Faktum är att jag hade min inte på felsökning i veckan eftersom den stannat för mig ett antal gånger lagom när man kör in i en korsning. De gånger det har hänt så har jag frikopplat och släppt gasen och då fladdar tomgången mellan 500 och 1100 varv ungefär.
Tack för svar Fjolnir!

Behöver ingen muskelmaskin själv så jag tycker 2,0F borde räcka för mig... men det borde gå köra runt på lägre varv än 2000 på 2:an tycker jag. Det klarar ju till och med en liten bil på mindre än 70 hästar.

Skönt att höra att du inte har hacket vid låga varv. Då vet jag att det inte skall vara så och kan säga det om det skulle bli något struntsnack från Volvo nästa vecka.

Hur gick felsökningen, hoppas det fixade till sig för dig?

Magnus
Ja, du har def något fel där. jag hade tidigare en 2,0F som jag hann lägga 7.000 mil med och den skall inte rycka så. MEN.....

Problem nummer ett: 2,0F är extremt känslig när du byter bränsle från E85 till Blyfri 95 och vice versa. detta har Volvo/Ford aldrig lyckats lösa riktigt. Jag bytte min i slutet av förra året och jag hade alla senaste mjukvaror etc men den gick ändå helkasst. Orkeslös och pendlande tomgång var kännetecknen. Iblnd kunde det ta två tre minuter innan det stabiliserade sig.

Problem nummer två: Kallstarter i allmänhet och med E85 i synnerhet är ingen höjdare med den motorn. Jag fick tom mellangasa ibland för att den inte skulle dö och det skall man ju inte behöva göra med en bil i den prisklassen. Ren katastrof tycker jag.

Men det går att lösa för den 2,5FT jag har idag startar med E85 helt silkeslent och rycker eller aldrig eller beter sig konstigt så visst borde Volvo fixat till 2,0F för länge sedan. Lite av en skandal tycker jag att man inte löst det.
Tack Emiljonsson7!

Skönt att höra att du också upplever att det INTE är normalt och således skall rättas till.

Intressant där vid bränslebyte. 2-3 minuter är ganska kass, men ingen jättegrej... i jämförelse med hur det funkar nu. :wink:

Jag upplever att hackandet är kvar även efter en längre tids körning, även när jag inte tankat nyligen. Så det talar också för ett de har något som skall fixas till. Skall bli mycket intressant på måndag hos Volvo.

Magnus
Kan ju vara bra att tanka ren bensin emellanåt. Det bildas avlagringar av etanol, som bensinen löser upp. Tanka ren bensin var 5:e tank, och kör en sväng direkt efteråt så styrsystemet hinner "känna av" bränslet.
/greenbay
greenbay skrev:Kan ju vara bra att tanka ren bensin emellanåt. Det bildas avlagringar av etanol, som bensinen löser upp. Tanka ren bensin var 5:e tank, och kör en sväng direkt efteråt så styrsystemet hinner "känna av" bränslet.
/greenbay
Har du någon källa som kan bekräfta det du skriver? Jag säger inte emot dig, men vill gärna veta varifrån du fått informationen.
Det jag hört, men inte läst, är att man bör köra i ca 15 minuter i ett sträck direkt efter bränslebyte.
markgard skrev:Tack för svar Fjolnir!

Behöver ingen muskelmaskin själv så jag tycker 2,0F borde räcka för mig... men det borde gå köra runt på lägre varv än 2000 på 2:an tycker jag. Det klarar ju till och med en liten bil på mindre än 70 hästar.

Skönt att höra att du inte har hacket vid låga varv. Då vet jag att det inte skall vara så och kan säga det om det skulle bli något struntsnack från Volvo nästa vecka.

Hur gick felsökningen, hoppas det fixade till sig för dig?

Magnus
Nja, de kunde inte hitta något fel. Men jag ska in igen nästa vecka och köra tillsammans med dem.
Tack för tipset där Greenbay. Precis som Betterlead tycker jag det skulle vara intressant att se det i text någonstans från Volvo. Jag trodde i min okunskap (det är min första Etanol-bil jag har nu) att det var en mer välutvecklad teknik.

Hoppas det löser sig för dig Fjolnir så att de får din bil att gå perfekt.
betterlead skrev: Det jag hört, men inte läst, är att man bör köra i ca 15 minuter i ett sträck direkt efter bränslebyte.
Det står väl i instruktionsboken, åtminstone står det så i boken till V 50.

Så här står det instruktionsboken: "VIKTIGT Efter ändring av bränsleblandning i tanken ska en adaption göras genom att köra med jämn hastighet under c:a 15 minuter"

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]

Utmärkt, ja förutom på huven d&ari[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpro[…]