- lör 11 dec 2010, 17:29
#475595
Hej, kul att det finns ett sådant här Volvo-forum. Hittade hit först igår.
Skaffade nyligen en V70 II 2,0F av årsmodell och tillverkningsår 2009. Den har gått cirka 3500 mil.
Gillar bilen skarpt men vill höra med er andra som har samma modell och motor om det är normalt att bilen är kraftlös på låga varv?
Att köra på 2:an och 3:an på varv under 2000 gör att den lätt hackar. Samma sak när jag drar på med gas i en högre växel. Tycker också den är lite fladdrig i tomgången.
I helgen fick jag även tänt varningslampan för Avgasrening (den som ser ut som ett motorblock). Den slocknade dock idag. Den tändes vid ett sådant tillfälle när bilen hackade när jag tryckte pedalen i mattan för att komma upp för en snömoddig backe.
Då jag har Maxitrygg tänkte jag åka till Volvo så de får ta en titt. Men vill gärna höra hur ni andra upplever 2,0F vid acceleration, tomgång och körning på låga varv med växlarna 2-3. Kan ni t.ex. "krypköra" på 2:an och 3:an på cirka 1000-1500 varv utan hack?
Jag är inte bilexpert.... men gissar att den kanske kleggat igen en smula när den ståt i bilhallen ett tag. Kan det vara en sådan enkel sak?
Tacksam för alla tips att ha med mig i bagaget när jag åker in till Volvo efter helgen.
Magnus
Skaffade nyligen en V70 II 2,0F av årsmodell och tillverkningsår 2009. Den har gått cirka 3500 mil.
Gillar bilen skarpt men vill höra med er andra som har samma modell och motor om det är normalt att bilen är kraftlös på låga varv?
Att köra på 2:an och 3:an på varv under 2000 gör att den lätt hackar. Samma sak när jag drar på med gas i en högre växel. Tycker också den är lite fladdrig i tomgången.
I helgen fick jag även tänt varningslampan för Avgasrening (den som ser ut som ett motorblock). Den slocknade dock idag. Den tändes vid ett sådant tillfälle när bilen hackade när jag tryckte pedalen i mattan för att komma upp för en snömoddig backe.
Då jag har Maxitrygg tänkte jag åka till Volvo så de får ta en titt. Men vill gärna höra hur ni andra upplever 2,0F vid acceleration, tomgång och körning på låga varv med växlarna 2-3. Kan ni t.ex. "krypköra" på 2:an och 3:an på cirka 1000-1500 varv utan hack?
Jag är inte bilexpert.... men gissar att den kanske kleggat igen en smula när den ståt i bilhallen ett tag. Kan det vara en sådan enkel sak?
Tacksam för alla tips att ha med mig i bagaget när jag åker in till Volvo efter helgen.

Magnus