Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
Hej!
Borde kanske vänta och istället ställa frågan till Volvo-verkstaden imorgon, men jag tänkte att någon här kanske kan tipsa mig om vad som är fel.

Hämtade ut bilen idag (V70 2,4d MY10) efter första servicen. När jag stänger av motorn kör ett vinande ljud igång, såsom en dov reamotor (förmodligen en pump eller liknande). Ljudet pågår i två minuter. Efter första halvminuten ökas intensiteten på ljudet. Det har inträffat vid minst tre av totalt fyra avstängningar idag. Sista gången gick jag ur bilen och lyssnade efter källan. Jag lokaliserade ljudet till bakom höger hjulhus.

Kan det vara dieselvärmaren som fått fnatt efter ny mjukvara? Känner någon igen detta? Jag kan intyga att ljudet aldrig funnits där tidigare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om ljudet kommer från (bakom höger framhjul, s är det troligen bränslevärmaren & har troligen alltid låtit (om du tidigare heft värmaren i Auto start läge)
Användarvisningsbild
av PaNi
Avgasröret från dieselvärmaren kommer ju ut på styrbord sida, så det verkar ju troligt att det är den du hör. Om du inte hört den förut gissar jag att du tidigare haft "Extravärme AUTO" på av, och att denna nu står i defaultläget "på".

Skulle vara kul att få veta om jag gissade rätt!
av Ogya
PaNi skrev:Avgasröret från dieselvärmaren kommer ju ut på styrbord sida, så det verkar ju troligt att det är den du hör. Om du inte hört den förut gissar jag att du tidigare haft "Extravärme AUTO" på av, och att denna nu står i defaultläget "på".

Skulle vara kul att få veta om jag gissade rätt!
Du är nog på rätt spår. Jag ska kolla imorgon bitti om extravärmaren är påslagen. Jag har aldrig kört med det förut (bara tidur). Hoppas du har rätt.

Det som talar emot det är att extravärmaren används under körning för att motorn inte ska vara för kall, och idag var det bara 0 grader. Känns som den är onödig. Men det som talar för det är att jag tror jag bara hörde ljudet efter tre av fyra körningar. Första ca 300 m (ljud), andra ca 16 km (ej noterat ljud), tredje ca 1,5 km (ljud), fjärde ca 1,5 km (ljud). Förmodligen blev motorn så varm under 16 km-körningen att pumpen till värmaren slutade gå långt innan jag stängde av bilen.

Vilken "onödig" och bränsleslukande funktion! Om den är aktiv per 'default' så kommer den avaktiveras med omedelbar bums!
av greenbay
Värmaren värmer motorn, dvs du sparar bränsle på att den blir varm fortare, och så kommer ju värmen i bilen snabbare oxå. Men du är ju fri att välja...
/greenbay
av Ogya
greenbay skrev:Värmaren värmer motorn, dvs du sparar bränsle på att den blir varm fortare, och så kommer ju värmen i bilen snabbare oxå. Men du är ju fri att välja...
/greenbay
Hej!
Tyvärr så upptäckte jag idag att "Extravärmare AUTO" var satt till "AV". Så mitt dilemma kvarstår.

Om motorn drar mindre för att den blir varm fortare och att denna besparing överstiger värmarens förbrukning kan nog ingen svara på.

Men jag kommer aldig använda funktionen av den enkla anledning att jag då inte kan räkna ut bilens bränsleförbrukning. Med tiduret kan jag det eftersom jag räknar ut det med kunskapen om hur länge den använts och förbrukningen per minut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ogya skrev: Med tiduret kan jag det eftersom jag räknar ut det med kunskapen om hur länge den använts och förbrukningen per minut.
Nä, för du vet inte när den startar, det är "avfärdstid" du ställer in. Sen räknar värmaren själv ut hur lång tid innan den ska starta.
Ogya skrev:Om motorn drar mindre för att den blir varm fortare och att denna besparing överstiger värmarens förbrukning kan nog ingen svara på.
Webasto själva hävdar att en kallstart vid -7 drar 16% mera bränsle än en varmstart på en diesel, det skulle ju innebära att du skulle behöva köra ca 20-30 km innan motorn blir varm för att spara in det värmaren tog om den tex gick i 30 minuter vid -7 grader. Så lång stäcka upplever jag inte att det behövs.
Användarvisningsbild
av kave
Jag hade exakt samma problem efter uppdateringen. Verkstaden hade ingen aning.

Jag löste det genom att sätta autostart PÅ, och sen ändra till autostart AV.

Efter det har den inte gått igång av sig själv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Jag hade exakt samma problem efter uppdateringen. Verkstaden hade ingen aning.

Basic, det ska väl verkstaden veta.....

Så är det alltid efter service, du kan inte lita på det som står i DIsplayen för den kommuncerar inte med värmaren.

Du får switcha fram och tillbaka för att vara säker att synka ihop värmare och display.
av Ogya
kave skrev:Jag hade exakt samma problem efter uppdateringen. Verkstaden hade ingen aning.

Tack för tipset! Behöver jag köra något på "Extravärmare Auto PÅ" innan jag sätter tillbaks till "AV"? Eller kan jag direkt, med motorn avstängd, byta till "PÅ" och sedan "AV" direkt?

Eftersom jag för statistik över hur mycket jag använder värmaren (med tiduret), för att kunna justera förbrukningen, kommer avvikelsen blir större ju längre jag (oavsiktligt) kör med "extravärmaren" på.

För övrigt har jag fram till nyligen räknat med 1 cl/min (uppgift på detta forum) och 45 minuter maximal tid (också från detta forum), oavsett omgivningstemperatur. Nu har jag sett att instruktionsboken säger 50 minuter om -5 grader eller lägre. Nu noterar jag därför temperaturen också. För att kunna justera beräkningarna senare om ny information dyker upp, t.ex. på detta forum. Eller samlar man data själv, genom att gå till bilen innan värmaren går igång. Då får man slutligen en temperaturprofil, gångtid versus temperatur.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]