Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Funderar på att införskaffa en ny XC70. Står lite i valet och kvalet mellan D3 AWD och D5 AWD. Till er som kör/har kört D3 AWD, hur upplevs den motorn tillsammans med automatlådan? Vet ju att det förr i tiden var lite synpunkter på automatlådan att den växlade ner i tid och otid och att det blev ryckigt osv. Sen verkar det som att man lyckats lösa mycket av problemen hos D5 aut, men hur är med D3 aut?
Är också lite nyfiken på hur skillnaden mellan D3 och D5 upplevs i vardaglig körning. Tyvärr har handlaren bara D5 AWD för provkörning.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Mvh, Kalle.
Lådan är samma i både D3 awd och D5 awd. Till MY11 blev det en stor skillnad!

D3 awd duger givetvis, men jag tycker att den känns "strypt". Jag tror att det blir problem att välja D3 awd när man har testat D5 awd. Förbrukningen är samma, men det skiljer drygt 2 sek 0-100 till D5:ans fördel, som även går att trimma med Polestar så man får 225hk/460Nm.

Men allt det här beror egentligen på hur just du kör. Är det bara lugn vardagskörning så lär du inte märka någon större skillnad. Kör du däremot "aktivt" (fint ord för tung gasfot! :wink: ) så märker du stor skillnad!
Jag håller med "XC90 Exe" i det mesta , men jag tycker att skillnaden mellan D3 0ch D5 speciellt med automat är ganska marginell , den största skillnaden är vid snabba omkörningar annars döjer autlådan skillnaden i hk. om man kör normal eftersom vridet är samma upp till 3000 varv.
av Enzo
Steff 99 skrev:Jag håller med "XC90 Exe" i det mesta , men jag tycker att skillnaden mellan D3 0ch D5 speciellt med automat är ganska marginell , den största skillnaden är vid snabba omkörningar annars döjer autlådan skillnaden i hk. om man kör normal eftersom vridet är samma upp till 3000 varv.
Det är ju ingen skillnad i effekt (hk) i så fall, så länge vridet är detsamma, så det finns ju inget att dölja.

Däremot märkt det rejäl skillnad sedan och jag tycker man är dumsnål om man sparar in de 20K det gäller. Om inte annat har man igen en hel del när man säljer den.
valde oxo mellan D3 o D5 på min XC70 AWD, men efter lite fundering blev det ekonomiska aspekten:

billigare inköp + lägre förmån( 3200 kr / år) som avgjorde - asså ca 30000 kr billigare på 3 år räknat.
Tror inte det kommer skilja så mkt på andrahandsvärdet heller.

Visst känns motorn lite strypt nu, men vid normal körning och omkörning så räcker det gott o väl till med en liten D3 AWD aut!!

Sen finns det ju olika sätt att skaffa "mer" (polestar, BSR mm) motor, men det är nog ingen idé innan snön försvunnit..
Enzo skrev:Däremot märkt det rejäl skillnad sedan och jag tycker man är dumsnål om man sparar in de 20K det gäller.
Varför betala 20 K för 42 extra hk när man kan få 62 extra hk för 8K med polestar.
av s6025t
Det är inte samma motor i xc60-xc70 D3AWD som i s60 D3..
Motorn i alla fyrhjulsdrivna D3 är på 2,5liter samma som D5 men lägre effekt uttag
D3 i s-v60 V70 är på 2,0liter med samma effekt men lägre vridmoment..
av ZizzoZ
s6025t skrev:Det är inte samma motor i xc60-xc70 D3AWD som i s60 D3..
Motorn i alla fyrhjulsdrivna D3 är på 2,5liter samma som D5 men lägre effekt uttag
D3 i s-v60 V70 är på 2,0liter med samma effekt men lägre vridmoment..
Du ser, nu har jag lärt mig något nytt :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar