Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
Berätta först hur mycket du kör, kort/långkörning, parkering etc. Så blir det lite lättare att förklara.
och jämfört med vilken motor? en diesel? som sagt, vad är det du vill veta?

Den är bättre och sämre än andra, men beror på hur man ser det
av PEETER
Varför ? Är man bilintreserad så är det ett bra altenativ om man oxå gillar volvo börjar det bli det bästa volvo har att erbjuda.
Men är man snål och tänker mer på kostnader då ska man välja en liten bil och inte gasa. Jag skiter i om bilen drar 4dl mer milen,det är den värd.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
waiko skrev:För och nackdelar med denna bil?
Pratar vi motor så är det en gammal motor i grunden som har förfinats genom åren. Fördelarna är att det är en motor som är rolig att köra och som har ett otroligt brett register. Du har fullt vrid i en jämn platå från 1700-4800 rpm. De senaste årsmodellerna har en trevlig manuell låda som ligger på låga 1500 rpm i 90km/h på sexan. Om vi pratar nackdelar så är det förbrukningen men försök leta upp en bil med likvärdig effekt och turbo i en bil som motsvarar en V70 och som har dramatiskt mycket lägre förbrukning. På E85 går det att snålköra med till ca 1,1 l/mil men oftast ligger jag på 1,2-1,3 då man gärna utnyttjar motorn :) automatlådan upplever flera här på forumet fungerar bättre i FT:n än i dieslarna men den drar mycket soppa. Jag skulle rekommendera manuella lådan.

Jämfört med dieslarna är den tyst att köra och mer len i karaktären.

Dock beror det på hur just du kommer använda bilen som avgör om den är bra för dig.
Användarvisningsbild
av betterlead
Briljant beskrivning. Len i karaktären, men samtidigt stark som en oxe. Ytterligare en sak kan tilläggas. Bränslet du förbrukar, kan du i princip plantera, om och om igen och du kommer inte att skita ned luften för någon. Ett ganska juste argument för denna motor.
Användarvisningsbild
av rdesign11
Jag har ju bra kört i 2 veckor men känner redan nu att det är en helt underbar motor. Visst den drar en hel del men det är smällar man får ta. Jag ångrar i alla fall inte motorvalet.
av ZizzoZ
En nackdel som jag har förstått är att när du kör med motor+kupé värmare så "måste" du ställa ner larmet för att inte det ska aktiveras av kupévärmaren när den blåser.

Har själv en D3 så har ingen egen erfarenhet av detta men som sagt har läst många många som har det problemet. Men har oxå läst att tejp löser det problemet.
Användarvisningsbild
av SvenB
ZizzoZ skrev:En nackdel som jag har förstått är att när du kör med motor+kupé värmare så "måste" du ställa ner larmet för att inte det ska aktiveras av kupévärmaren när den blåser.

Har själv en D3 så har ingen egen erfarenhet av detta men som sagt har läst många många som har det problemet. Men har oxå läst att tejp löser det problemet.
Men detta är väl inte specifikt för 2,5FT? Det gäller väl alla Volvo då man använder elektrisk kupévärmare vad jag har förstått.
av ZizzoZ
KKR skrev:
ZizzoZ skrev:En nackdel som jag har förstått är att när du kör med motor+kupé värmare så "måste" du ställa ner larmet för att inte det ska aktiveras av kupévärmaren när den blåser.

Men detta är väl inte specifikt för 2,5FT? Det gäller väl alla Volvo då man använder elektrisk kupévärmare vad jag har förstått.
Jojo det är klart. Anledningen till att jag inte skrev något om att det gäller alla med el. kupévärmare är just för att han fråga efter för och nackdelar med 2,5FT :) Men det har du rätt i!
av passionred
Hej allihop! Jag kan bara säga som dom flesta som har köpt v70 2.5Ft,den är super.Har själv fått hem min v70 2.5Ft R-Design passionred :D . och jag är toknöjd.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]