Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på funktionen nu i vintertid. Vid skrapning av ruta lyfter jag ju alltid på bladen så de inte frusit fast samt skrapar rent där under. Men i normalläge finns risk att skada lacken på motorhuven när man lyfter armarna. (Frugan kom in för ett tag sedan och meddelade glatt att armarna gick i motorhuven när man lyfte dem... Hade glömt att informera om denna finess. Jag var inte lika glad förrän jag kollat att det inte blivit någon skada. :roll: )

Då finns ju det "fina" serviceläget som man kan lämna torkararmarna i när man lämnar bilen. Men i det läget kan man ju inte starta motorn och sedan skrapa rutorna får då åker ju armarna ner i normalläget igen. ??:-/ Vad är trickset? Köra värmaren kanske enbart innan skrapning? Hur gör ni andra?

/Sverre
SverreK skrev:Hej!

Jag blir inte riktigt klok på funktionen nu i vintertid. Vid skrapning av ruta lyfter jag ju alltid på bladen så de inte frusit fast samt skrapar rent där under. Men i normalläge finns risk att skada lacken på motorhuven när man lyfter armarna. (Frugan kom in för ett tag sedan och meddelade glatt att armarna gick i motorhuven när man lyfte dem... Hade glömt att informera om denna finess. Jag var inte lika glad förrän jag kollat att det inte blivit någon skada. :roll: )

Då finns ju det "fina" serviceläget som man kan lämna torkararmarna i när man lämnar bilen. Men i det läget kan man ju inte starta motorn och sedan skrapa rutorna får då åker ju armarna ner i normalläget igen. ??:-/ Vad är trickset? Köra värmaren kanske enbart innan skrapning? Hur gör ni andra?

/Sverre
Än så länge har jag inte behövt skrapa rutorna så jag kör med torkarna "som vanligt" nere när jag parkerar. Sen när jag ska åka så slår jag av dom mot rutan. Lyfter dom bara nån cm o slår ner så isen lossnar :)
Usch för att skrapa rutorna på dessa bilar med taskiga rutor som man repar hur lätt som helst, nää, på med värmaren istället! :wink:

Brukar ställa torkarna i serviceläget när jag kör värmaren på timer så slipper man att det som tinar rinner ner på torkarbladen och fryser fast!
Variosboy skrev:Usch för att skrapa rutorna på dessa bilar med taskiga rutor som man repar hur lätt som helst, nää, på med värmaren istället! :wink:

Brukar ställa torkarna i serviceläget när jag kör värmaren på timer så slipper man att det som tinar rinner ner på torkarbladen och fryser fast!
Det är det problemet jag har :) Så får jag slå loss det som fastnar. Men precis som du så vill jag inte skrapa rutorna. Kommer hellre lite sent dit jag ska o kör med värmaren en stund om jag nu glömt o starta den :P Har lyckats komma ihåg 1 gång att ställa dom i service läge när jag stände av :P
Ja, det är mycket att tänka på när man stänger av bilen numera; reducerad larmnivå för att inte larmet ska gå igång av kupéfläkten och torkare i serviceläge. Teknikens under...
Jöns skrev:Ja, det är mycket att tänka på när man stänger av bilen numera; reducerad larmnivå för att inte larmet ska gå igång av kupéfläkten och torkare i serviceläge. Teknikens under...
Er det virkelig nødvendig å sette alarmen i redusert nivå ?
Har til dags dato ikke hatt problemer med dette ved bruk av dieselvarmeren. Så for meg høres det veldig rart ut at man skal behøve dette
Doffen skrev:
Jöns skrev:Ja, det är mycket att tänka på när man stänger av bilen numera; reducerad larmnivå för att inte larmet ska gå igång av kupéfläkten och torkare i serviceläge. Teknikens under...
Er det virkelig nødvendig å sette alarmen i redusert nivå ?
Har til dags dato ikke hatt problemer med dette ved bruk av dieselvarmeren. Så for meg høres det veldig rart ut at man skal behøve dette
Jag behöver inte heller ställa ner larmnivå. Jag kör oxå med dieselvärmare. Men Jöns har 2.5FT så gissar på att han kör med motorvärmare och kupéfläkt.

edit: alltså kupévärmare :)

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]