Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70rawd-04
Tja alla glada!

Köpte mig en sänksats av GE motorsport då dessa alltid funkat bra innan, denna sats (finns bara en variant) sänker 35mm fram och bak.

När dessa monterades blev de perfekt bak men fram hög som ett hus!
ringde dem på GE och dem är inte säkra så därför vänder jag mig till dessa kunniga forumsläsare-.. bilen är en 2.0f och har jäätte stora bromsar fram, lite skumt med tanke på motortypen..

Någon med tips och erfarenheter?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har beställt från GE motorsport själv förut, och har fått uppfattningen att dom har stenkoll, så det låter märkligt när du säger motsatsen.. Vad är deras lösning på problemet?
Har du mätt att den är högre fram än bak? Alla bilar har hjulhus fram som ser anorlunda ut än bak för att du ska kunna svänga så se de flesta bilar "ser" högre ut fram än bak även om de inte är det..

Mät på en likadan bil hur högt det är till skärmkanterna fram å bak.. OBS, se till att det är en likadan bil med lika stora fälgar och däck, och med rätt däcktryck! Då kan du få en indikation om hur verkligheten ser ut!

Vilken storlek det är på bromsarna är ju ovesäntligt för den här frågan, men det är ju bara å kolla in på typ mekonomens hemsida så ser du ju utifrån ditt regnummer hur stora skivor det sitter... V70II är en stor bil och har således stora bromsar.. Inget konstigt med det egentligen!
av lobbysleeper
Steff 99 skrev:Är inte 2,0F sänkt redan från fabrik, med 30-35mm för att bränsleförbrukningen skulle vara lägre.
nej det är väl bara 1,6D Drive som är "optimerad" med lägre chassi (20mm fram, 15mm bak), täckt grill osv
av v70rawd-04
Klart jag kontaktat GE (läs igår) och de är numera medvetna om problemet, har mätt och de ska vara 33cm mellan nav och skärmkant när den är sänkt och nu är de är 38.5cm med sänkfjädrarna på!
GE skulle ringa mig idag men tydligen är jag inte den första, de är något med de stora bromsarna fram som gör skillnaden, Återknyter när GE hör av sig!
av lobbysleeper
Ok, vad skumt, får inte ihop det hur bromsarna påverkar fjädrarnas höjd... möjligen att dämparna skulle påverka, eller?!
av v70rawd-04
ja givetvis är inte själva bromskivans storlek som påverkar...däremot är tydligen fjäderbenen/fjädertalrikar skillnad på de bilarna med dessa extra stora bromsar...
och de är större än normal så de kikar på vad de skiljer mellan dessa fjäderben.
Han på GE var kanon trevlig och hjälpsam så hoppas man får en lika hög bil i båda ändar =)
av lobbysleeper
men kanske är bra nu under vintern med hög front, så du inte plogar snön med framläppen :D så fixar du felet till våren istället, hehe.
av v70rawd-04
lyfter denna tråd igen då jag ännu inte fått några nya fjädrar och personalen på GE verkar inte riktigt veta var de ska kunna få rätt information ifrån..

bilen är perfekt bak och hög fram!
fler som sänkt sin v70 II med GE fjädrar?
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]