Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whennebab
Jag undrar om det är någon annan som haft liknande problem eller om någon kan hjälpa diagnostisera felet, sökte i forumet men hittar inte trådar med samma symptom som min bil har. Jag har fortfarande garanti på bilen men tänkte fråga lite efter tips innan jag lämnar in bilen - Bilia är duktiga på att ha bilen i minst 2 dagar för en enkel diagnos och det är inte allt för roligt att vara utan bilen.
Bilen, V70 -09 2.5FT Polestar, har larmat 3 dagar i rad nu när jag varit på jobbet. Bilen är parkerad utanför en kollegas fönster och han säger att det det inte funnits någon/någonting nära (inom 50 meter) bilen och larmet utlöser helt plöstligt. Ljudnivån på sirenen är väldigt låg vilket oroar mig och är det lite trafik och buller hörs knappt sirenen längre än 20 meter från bilen. Har läst av felkoder och hittar inget och bilens infosystem säger ingenting heller, inte änns när bilen larmar står det nåt i displayen.
Någon som har råkat ut för liknande eller har något vettigt att säga i ämnet?
Finns det batteriback-up på larmet (separat batteri för larmet, inte bilens batteri)? Om det finns, skulle låg batterinivå kunna orsaka detta?

***Bilia Kungsbacka*** --> Min spolarvätskebehållare läckte förra vintern, lämnade in den, de tog två dagar för dem att hitta felet och på den tredje lyckades de byta behållaren. Jag själv hade gjort det på 2 timmar men eftersom garanti finns så är det inte mitt jobb/min kostnad att göra det. Fick dock fri lånebil i två av de tre dagarna, en renault clio som ska ersätta en V70 som familjebil....
av ZizzoZ
Har ingen erfarenhet eller något om larmet men tänkte tillägga att larmet på min v70 d3 my11 gick larmet när sopbilen åkte förbi huset :P Stod själv och kolla när dom tömde våran soptunna och när han körde iväg gick larmet på bilen. Gissar att det berodde på vibrationerna som blev.
av Roxen
Hej!
Jag har samma problem med min s80 och det började med en massa falsklarm och har inte kunnat få någon klarhet i det. Har varit inne på volvo men inga fel fel fanns det att avläsa. Efter ca ett år kom det upp ett felmeddelande på displayen att service erfordras då det är larmsystemfel. Har nyligen haft bilen inne på 12000 mils service och då visade sig 254 falsklarm på feldiagnos och att larmsirenen var kass. Typiskt nu när garantin har gått ut!!!
Har för mig att kostnad för siren och arbete skulle landa på ca 2500kr plus 450kr i felsökning.
Att sopbilen löser ut larmet pga. vibrationer i marken låter ju oroväckande då jag parkerade intill vårat sophus i området. Kan den rackaren tröttat ut sirenen??? Nej, då skulle nog mina grannar reagerat då den inte var kass från början.

Mvh roxen
av whennebab
Cox skrev:Har du kupévärmare i bilen, så är det den som orsakar att bilen larmar, du måste välja nedsatt skydd.

Nej, har ingen kupévärmare.
Verkar som att jag får lämna in bilen för en diagnos - och antagligen kommer de inte att hitta något fel då fet inte finns några felkoder.

Tack för svaren!

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]