Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som säkert många av Er som ofta drar släp har noterat så har Volvo på senare år ofta förhållandevis låga maximala släpvagnsvikter/dragvikt jämfört med konkurrenterna. Syns extra tydligt på bilar med samma motor tex hos Ford eller PSA gruppen. Varför? Elelr har jag dragit fel slutsats.
Nu är ju V70 ca 100 kg tyngre än många konkurrenter...men skillnaden är ofta större än så.
sergel skrev:Som säkert många av Er som ofta drar släp har noterat så har Volvo på senare år ofta förhållandevis låga maximala släpvagnsvikter/dragvikt jämfört med konkurrenterna. Syns extra tydligt på bilar med samma motor tex hos Ford eller PSA gruppen. Varför? Elelr har jag dragit fel slutsats.
Nu är ju V70 ca 100 kg tyngre än många konkurrenter...men skillnaden är ofta större än så.
Skulle gissa på att man av säkerhestskäl valt att sätta gränserna som man gjort!? Plus att det är av kostnadsskäl, tex, mer dragvikt = större bromsar..
Med tanke på vad fruktansvärt få det är som har BE-kort så spelar det ju praktiken ingen roll... 99% av alla Volvoägare lär ju bara ha B-kort så...

På XC90 generation ett så förklarade man väl den låga dragvikten med att man inte ville göra bakvagnen styvare än så på grund av krocksäkerheten! (Om jag minns rätt)
Variosboy skrev:Skulle gissa på att man av säkerhestskäl valt att sätta gränserna som man gjort!? Plus att det är av kostnadsskäl, tex, mer dragvikt = större bromsar.. )
Nej, bromsarna är inte större på min XC70 som drar 2100 kg mot de nya V70II som bara drar 1600 kg.
Variosboy skrev: Med tanke på vad fruktansvärt få det är som har BE-kort så spelar det ju praktiken ingen roll... 99% av alla Volvoägare lär ju bara ha B-kort så...
I Sverige är BE kort vanligare än man tror hos de som drar häst/båt/husvagn.

Men men ..... Volvo är ju en Kina-bil nu..... sitter själv i Shanghai just nu och jag kan garantera att det inte finns en Volvo här med dragkrok om man kikar i trafiken. SKa man flytta något hyr man ju bara in en lastbil med chafför, det kostar ju nada här.

Skulle inte förvåna om nya kinesiska ägarna kanske tar bort möjligheten till drag het och hållet på Volvo i framtiden.

Samma sak med Kombi, det kommer nog att försvinna med för här är det 110% Sedan som gäller.
Kineserna har inte haft någonting att säga till om på någon av de modeller som finns idag och ändå så sjunker vikterna?

Hela den här kinesfobin känns hemskt missriktad och närmast fånig.
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev: Nej, bromsarna är inte större på min XC70 som drar 2100 kg mot de nya V70II som bara drar 1600 kg.
Skiljer det 500Kg om man har exakt samma motor???
Nej det skiljer 500 kg när man leverera de ny 4cylindriga motorerna som ersätter det 5cylindriga
andreas_lofgren skrev:Kineserna har inte haft någonting att säga till om på någon av de modeller som finns idag och ändå så sjunker vikterna?

Ingen fobi alls.... jag sitter bara och kikar ut genom fönstret här i Shanghai och jag kan meddela att marknaden och behoven är väldigt olika här mot hemma i svedala .....

Försök kränga en V60/V70 tex.... det kan du glömma.
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Kineserna har inte haft någonting att säga till om på någon av de modeller som finns idag och ändå så sjunker vikterna?

Ingen fobi alls.... jag sitter bara och kikar ut genom fönstret här i Shanghai och jag kan meddela att marknaden och behoven är väldigt olika här mot hemma i svedala .....

Marknaden är en sak, men den lär svänga på något sätt, kanske till Volvos fördel, kanske inte!
Men en sak är jag tämligen säker på, och det är att behovet rätt sällan styr köpet av bil, det är möjligheten som styr! Och att sen övertala sig om att man har behov av ditt eller datt är ganska enkelt! :wink:

Skulle det nu vara så att Volvo går ifrån allt vad de stått för historiskt så finns det garanterat någon annan tillverkare som tar dess plats och skapar bilar som passar "våra Svenska behov"..
VolvoB20 skrev:

Fast oaktat kinesiskt ägande så kommer Volvo inte framöver rikta sig främst till den kinesiska marknaden. Det tror jag inte alls på. Däremot tror jag det kommer komma särskilda varianter (läs S80L osv) för den marknaden framöver. Kineserna har ju köpt Volvo för att de tillverkar en viss typ av produkter och har en viss image. Då är man knappast så korkad att det första man gör är att förstöra bilmärket genom att göra bilar som inte tilltalar dess historiska målgrupp. Jaguar blev ingen Tata bara för att indierna äger det.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]