Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aldyx
Hej

Köpte en Volvo V70 2,0F 2009 i måndags.
Har haft problem på morgonen när bilen stått hela natten.
Det som händer är att jag sätter i "nyckel" och trycker på start, men inget händer. Jag hör ett elektroniskt ljud men startmotorn går ej runt.
Jag får ta i och ur nyckel säkert 20 gånger innan det går bra!

Idag provade jag med reservnyckeln, och då gick det utan problem!

Någon som vart med om liknande ?
av Cox
Jag skulle satsa några tior på nytt batt till nyckeln, eftersom det fungerar med reservnyckeln. Billigt sätt att testa detta, i stället för att lämna in bilen till Volvo för felsökning. Detta kostar betydligt mer och är den mest troliga orsaken.
av Peanuts
Min bil hade liknande beteende när batteriet(i bilen) var dåligt/slut men det verkar ju inte vara ditt problem. Dock borde du väl fortfarande ha nybilsgaranti kvar, då borde ju Volvo-verkstaden kunna titta på det här?
av aldyx
Ska prova att byta batteri först, är lite pinsamt att lämna in och så är det en så simpel sak!
Har bara 3 månaders garanti via bilfirman. Dock 1 års vagnskade kvar!
Går det att låsa/låsa upp är det troligen inte batteriet. Det skulle kunna vara startspärren som inte trivs med denna nyckel. I så fall borde väl nyckeln programmeras om alternativ ersättas.

/H
Användarvisningsbild
av andreas 80
Men om inte nyckeln fungerar så borde det rimligtvis stå "Hittar ej nyckel" eller "Startspärr" i Displayen.

Är det bara tomt så blir man ju extra fundersam.

Dessutom undrar jag om verkligen transpondern eller startspärren behöver batteri.
Tror du ska kunna starta bilen utan batteri i din nyckel, den borde enbart ge ström till fjärrkontrollen som låser upp bilen. (Rätta mig om jag har fel)
Vore en oerhört dum konstruktion att tvunget ha ett bra batteri i nyckeln för få starta bilen.

Det enklaste du kan göra är att åka in till Volvo och be dem undersöka, tror inte på batterifel i nyckeln.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]