Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Har dieselvärmare med tidur.

Frågor
1) värmer den både bränslet, motorn och kupen?
2) använder motorvärmare + kupevärmare på morgonen. Dieselvärmaren överflödig då va?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
autumnleaf skrev:Har dieselvärmare med tidur.

Frågor
2) använder motorvärmare + kupevärmare på morgonen. Dieselvärmaren överflödig då va?
1. Normalt sett brukar det vara så att motorn värms och värme till kupen kommer genom det vanliga värmesystemet.

2. Dieselvärmare är då onödig.

Mvh GK
av Cox
Dieselvärmaren är verkligen guld värd. Jag har faktiskt både diesel och elvärmare på min bil samt calix batteriladdare monterat (dom drar ju en del batteri). Då jag kör dieselvärmaren mycket när jag är ute och tränar hund och inte har tillgång till el.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Kommer aldrig köpa en bil utan dieselvärmare och tidur. hälsar du på folk storhandlar alltid varm och skön bil varför ska du frysa tycker man det är onödigt kan man ju slå av värmen i huset när man är på jobbet så har man även kallt hus fast motorvärmare och kupevärmare ska så klart vara monterat de också.
av lobbysleeper
allt är relativt, använde min värmare kanske 4-5 gånger under 1,5 års tid. Beror på hur man kör/bor. (läs: korta sträckor och bilen i noll-gradigt garage).
Kommer däremot använda min elvärmare+kupéfläkt desto mer nu i nya bilen, inkopplad på timer oavsett man ska åka eller inte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
autumnleaf skrev:
Det här en ganska vanlig missuppfattning som nog härstammar från namnet "bränslevärmare".
Man menar med namnet att det är en värmare som drivs av bränslet. Den värmer således INTE bränslet!
av Roxen
Variosboy skrev:
autumnleaf skrev:
Det här en ganska vanlig missuppfattning som nog härstammar från namnet "bränslevärmare".
Man menar med namnet att det är en värmare som drivs av bränslet. Den värmer således INTE bränslet!
Just det, vanlig missupfattning. Bränslevärmaren är en magisk manick som drivs av bilens diesel och sedan värmer både motor och kupen. Det bästa av allt är att den är digitalt styrd med olika tidsprogram så att man alltid har en varm och skön bil. Ställer tidur 1 och bilen är varm när jag kör till jobbet sedan tar tidur 2 vid när jobbet är slut och bilen är varm när jag åker hem. Kan nog inte vara utan värmare nu när vi har en sådan kall vinter.

Mvh Lasse Rox
av Pezdawg
Drar det mkt på batteriet eller kan man köra både morgon och eftermiddag utan problem? Nån som har koll på hur mkt diesel den drar per tillfälle vid viss kyla mm?
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]