Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Körde förut S80N MY07 och i stort sett oavsett hur kallt det var ute (ner till -18 iaf) så när jag hade ställt tiduret på tillsatsvärmaren så var rutorna i stort sett helt isfria och kupén var genomvarm när jag kom ut till bilen.

Bytte i somras till V70 MY11 D3 och konstaterar att den inte värms upp alls lika mycket. I morse, -14, var drygt halva framrutan ren, små fläckar på främre sidorutorna var rena och sen inget mer. Kupén var ljummen.

Om jag startar helt kallt tar V70'n dessutom mycket längre tid på sig att bli genomvarm.

Är det lägre effekt på de nya värmarna? Är det för att det är en kombi med större luftvolym inuti? Kan det vara nåt fel som är trasigt? :???:

Hur fungerar det för er andra med MY11 D3'or?

MVH

//Mr T
Jag upplever ingen skillnad på värmaren mellan min tidigare V70II 2,4D MY2008 och min nuvarande
V70II D3 MY2011.
Jag har en d3a my11 som jag hämtade ut dryga månaden sedan. Och jag har inga som helst problem med att det inte blir nån värme/is på rutorna. Ställer jag in en tid tex 10:00 och kommer ut 10:00 så är det 22-24 grader i bilen och helt isfria rutor. Bortsett från bakrutan. Sen så är det ju även så att motorn är ju varm direkt så när jag startar bilen så håller den tempen omgående. Såhär va det även när det va -20 ute häromdan.

Dock tycker jag att dieselvärmaren drar något fruktansvärt mycket diesel. Nu blir det iofs så att jag har har många korta resor så det blir en hel del körande med dieselvärmaren + att man blir bortskämd (första diesel och dessutom just dieselvärmare) så man kör med den mer än vad som behövs. Men när jag har kört utan att använda diesel värmaren så har färddatorn stämt rätt bra med den faktiska förbrukningen. Dock när jag kör mkt med dieselvärmaren så går förbrukningen upp 1.5-2 dl/mil i snitt på en hel tank.
Har noterat samma sak som Mr T; dieselvärmaren i min nya V70 D3 verkar "mindre" än i mina tidigare bilar (V70 D5 M06 och V50 D5 MY09). Dels är det inte lika varmt i bilen när man kommer ut på morgonen, dels tycker jag den är mycket tystare än de två tidigare värmarna. Finns det någon insatt person på forumet som kan bekräfta min teori om att värmaren nu är en tystare variant med mindre effekt?

Däremot tycker jag bränsleförbrukningen på värmaren är försumbar jämfört med vad man får för pengarna. För fem år sedan tyckte jag precis som ZizzoZ att det försvann en massa diesel. Så jag tog ur säkringen till värmaren under några veckor för att försäkra mig om att den aldrig startade. Jag har örnkoll på hur mycket bränsle jag häller i bilen, men det gick inte att se någonsomhelst skillnad på förbrukningen utan värmaren. Det enda som hände var att jag satt och frös, var det kallare än -5 så kom motorn aldrig upp i arbetstemperatur. Så nuförtiden går värmaren ofta och mycket.

I min nuvarande bil går det att åstakomma samma sak genom att spärra värmaren med "Extravärme AUTO AV". Snyggt, men den har å andra sidan ingen kylvätsketermometer, så man ser ju inte om motorn är varm eller kall.
Värmaren drar ca 0,6 l/tim. Nästan försumbart. Då hinner man kanske 9-10 mil. Dvs. den märkbara ökningen är 0,06l /mil.
0,6l/h, och så går den kanske 40 minuter i snitt innan man startar. Det är fem spänn för att få sätta sig i en varm och isfri bil, förmodligen ännu mindre om man tar med i beräkningen att motorns bränsleförbrukning är lägre när du eldat på med dieselvärmaren. Klart prisvärt, och helt försumbart med tanke på att bilen i sig kostar 5000 i månaden!
Vid 14 minus imorse var det bara lite isfritt på framrutan, sidorutorna var helt igenisade.
På min v70n 2003 var det klart bättre kräm i värmaren. Alltid helt isfritt och rejält varmt inne i bilen. Dessutom tömde den inte ur batteriet som bilen gör nu, tur man har en bil till med startkablar redo.
PaNi skrev: Finns det någon insatt person på forumet som kan bekräfta min teori om att värmaren nu är en tystare variant med mindre effekt?
Data om effekten bör stå på en bricka någonstans i motorrummet, har jag för mig. Så ser det ut på min V50 i alla fall. Den har drygt 5kw om jag minns rätt.
PaNi skrev: Snyggt, men den har å andra sidan ingen kylvätsketermometer, så man ser ju inte om motorn är varm eller kall.
Vilket är ett stort hjärnsläpp av Volvo. Det är absolut hopplöst att felsöka värmeproblem i en bil utan temperaturmätare. Hur tänker dom...
ZizzoZ skrev:Dock när jag kör mkt med dieselvärmaren så går förbrukningen upp 1.5-2 dl/mil i snitt på en hel tank.
Samma här min förbrukning går upp ca 20% när jag kör mycket värmare (dvs med timern)
JHg skrev:Värmaren drar ca 0,6 l/tim. Nästan försumbart. Då hinner man kanske 9-10 mil. Dvs.
Det innebär att min värmare alltså har ca 23 timmardriftstid mellan varje gång jag tankar. (Just för mig alltså)
JHg skrev:Dvs. den märkbara ökningen är 0,06l /mil.
Så kan man inte säga generellt, gasar man tex av satan ger dieselmotorn massor med värme och tillsatsvärmaren går inte alls även om det är smällkallt. Drar man stor-husvagn tex ger motorn nog värme för att klara sig ned till -25 och ändå ha bastu inne i bilen.

Fis-kör du får värmaren gå hela tiden för motorn ger inte mycket värme då vilket märks rejält på siffrorna.

Står du stilla på tomgång i en kö drar vanliga motorn ca 0.6 l/h, kör du med varmaren drar den också ca 0.6 l/h, då får du alltså en fördubbling av förbrukningen.

Hur mycket det blir för just dig beror attså på körstil, yttertemp, användningsmönster etc.

Värmaren var extremt mycket effektivare/snabbare i alla V70N diesel jag kört men det kan ju bero på annat än värmaren, tex att det bara finns en defroster på V70II och att kupen är "dubbelt" så stor nu.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]