Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raven
Fick bekräftat igår av min säljare att alla 5-cylindriga dieslar är "kvalitetsblockade". Inga bilar med dessa motorer får lämna fabrik eller ÅF innan felet åtgärdats. (vet ej vad felet var). Har för mig att v48 beräknades det vara åtgärdat, men sedan tar det ju en stund innan leverans...

Typiskt: När jag äntligen skulle få hämta min nya D5 senare denna vecka visar det sig att den står kvar i Göteborg. Och kommer så göra flera veckor till :-(

Sent from my Desire HD using Tapatalk
av Gubbel
Min säljare på Bilia Haga Norra ringde i dag och meddelade om stoppet.
Enligt honom är det frågan om en läckande bränslepump.
De väntar på delar från Volvo just nu.

Detta innebär högst förmodligen en försenad leverans.
Jag skulle ha fått den nya XC70 D5 Summum aut den 7/12. Nu vet ingen när den kan levereras.
av nilvert
Dom borde ju inte fortsätta få ut bilar med samma fel. Felet borde vara åtgärdat i fabrik nu kan man tycka.
Eller hoppas jag. För min är inte uppe på bandet än:)

Stoppas produktionen när något sånt här händer?
av Petzzon
nilvert skrev:Dom borde ju inte fortsätta få ut bilar med samma fel. Felet borde vara åtgärdat i fabrik nu kan man tycka.
Eller hoppas jag. För min är inte uppe på bandet än:)

Stoppas produktionen när något sånt här händer?
Beror ju på om din motor är tillverkad eller inte men det brukar oftast inte ske många dagar innan bilen tillverkas.
Och i så fall kommer dom fixa det felaktiga bränsleröret innan man monterar den.
Användarvisningsbild
av CarMan
Dom stoppar såna här fel direkt!
man fortsätter inte bygga en motor med ett känt fel.
man levererar inte heller en bil från linan till "klara biler för leverans" med ett sånt här fel, om felet kan avhjälpas lätt innom fabriken.
Står bilen bland klara bilar så lär den hamna hoss ÅF.
Jag vet inte om det är för många bilar för att fabriken själva ska åtgärda även do som inte hunnit till "klara bilar" (då åker även dessa till Å för repration)

Jag hörde att man har ökat antaler berörda biler så det ofatar fler än man först stoppat. (det kallas kvalitets säkring o är ingat avv vara sur över" Bättre att bilen är 100% klar o du slipper problem / bli stående eller annat .
av Göranson
CarMan skrev:Dom stoppar såna här fel direkt!
man fortsätter inte bygga en motor med ett känt fel.
Om korrekta delar saknas så skulle jag tro att dom fortsätter att bygga motorerna "felaktiga", att stoppa en produktionslinje i väntan på korrekta delar är för dyrt. Skulle tippa på att det byggs "felaktiga" motorer som spärras i väntan på justering, jag skulle även tippa att det medvetet satts i sådana motorer i bilar på bandet för att undvika produktionsstopp. (givetvis också spärrade i väntan på justering)
På detta vis har det gått till inom den fordonsindustri som jag jobbat inom iallafall.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]