Variosboy skrev:supersonic skrev:Inkööörning... Hört talas om det? Motorn kommer dra betydligt mindre om en liten liten stund.... 8)
Fast om du har automat tvivlar jag på att du kommer komma under 6.5l/100km. Maken till ineffektiva lådor får man leta efter!
Inkörning har diskuterats flitigt och jag vill nog ställa mig till den skaran som anser att det idag, 2010 är en förlegad idé. Motorer, transmission osv osv är tillverkade på helt annat sätt idag än förr, så det här med inkörning verkar höra till det förflutna!
Att förbrukningen (eventuellt) sjunker efter X antal mil beror nog snarare på att man som förare vänjer sig med hur bilen beter sig och på så sätt lär sig att köra mer effektivt!
Håller med, på 60 och 70-talet var grejjerna grovt tillyxade, krävde flera oljebyten och inkörning, då gjorde det stor skillnad. Nu kör man ju 3000 mil inan första service.
På den tiden förbrukade ju bilarna lite olja också innan kolvringarna tätade till, ingen av mina nya bilar har dragit någon olja första 1000 milen, inte en droppe.Ej heller bensinarna.
Ingen av alla mina senaste dieselbilar har förändrat sig ett skvatt efter inkörning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.