Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikM
Jag har nu kört snart 300 mil med min V70 D3, både med 18" fälgar och standard 16" friktionshjul. Har kört landsväg ca 40 mil och 30 mil motorväg på denna tank. Den går inte ner 1 mm från 6.8l/100 km. Volvo deklarerar med automat 0.6l milen blandad körning och landsväg 0.48. Med andra ord borde det ju stå ca 1 dl mindre i färddatorn. Vad är fel, har kört bilen som en liten ängel för att se hur lågt förbrukningen går!!??
av Rådlös
Bilarnas färddatorer är inga exakta instrument, långtdärifrån. För i stället en körjournal där du skriver upp vägmätarställning och tankade liter. Det blir mycket säkrare siffror.
Användarvisningsbild
av supersonic
Inkööörning... Hört talas om det? Motorn kommer dra betydligt mindre om en liten liten stund.... 8)

Fast om du har automat tvivlar jag på att du kommer komma under 6.5l/100km. Maken till ineffektiva lådor får man leta efter!
Användarvisningsbild
av supersonic
Rådlös skrev:Bilarnas färddatorer är inga exakta instrument, långtdärifrån. För i stället en körjournal där du skriver upp vägmätarställning och tankade liter. Det blir mycket säkrare siffror.
Fast min upplevelse är med de flesta bilar oavsett märke är att färddatorn visar för lite... Visst några påstår att de visar mer men det är nog vanligast att färddatorn är optimistisk en 5-10 %.

De med manuell D3 är nöjdare kanske...
av HenrikM
Tack för svar, ska fortsätta att köra några hundramil till, men man får väl vara nöjd med 0.65 l/mil, är en stor tung bil med automat och 400 nm.
Användarvisningsbild
av Variosboy
supersonic skrev:Inkööörning... Hört talas om det? Motorn kommer dra betydligt mindre om en liten liten stund.... 8)

Fast om du har automat tvivlar jag på att du kommer komma under 6.5l/100km. Maken till ineffektiva lådor får man leta efter!
Inkörning har diskuterats flitigt och jag vill nog ställa mig till den skaran som anser att det idag, 2010 är en förlegad idé. Motorer, transmission osv osv är tillverkade på helt annat sätt idag än förr, så det här med inkörning verkar höra till det förflutna!

Att förbrukningen (eventuellt) sjunker efter X antal mil beror nog snarare på att man som förare vänjer sig med hur bilen beter sig och på så sätt lär sig att köra mer effektivt!
av Crumar
Efter drygt 400mil står färddatorn 0,61l ackumelerad förbrukning.
Garanterat är den högre mätt mot pumpen men det har jag inga siffror på idag...
V70II D3 - Manuell låda.
Användarvisningsbild
av supersonic
HenrikM skrev:Tack för svar, ska fortsätta att köra några hundramil till, men man får väl vara nöjd med 0.65 l/mil, är en stor tung bil med automat och 400 nm.
Ja nöjd ska man väl kanske aldrig vara, men det är inte bara Volvo som visar för optimistiska siffror på pappret och 6.5 är bra siffror.

Men kom igen om några hundra mil med varierande körning så får vi höra, visst är det underbart med automat men effektiva är dom tyvärr inte. Fast om du ligger kring 90 km/h, hur mycket drar bilen då? Du bör kunna närma dig 5.0l/100km tycker jag med försiktig gasfot. Lycka till och hoppas du inte blir alltför besviken med vad du kanske hade förväntat dig. Ofta orimliga siffror det där, eller... alltid orimliga siffor. :-)-)
Användarvisningsbild
av supersonic
Variosboy skrev:
supersonic skrev:Inkööörning... Hört talas om det? Motorn kommer dra betydligt mindre om en liten liten stund.... 8)

Inkörning har diskuterats flitigt och jag vill nog ställa mig till den skaran som anser att det idag, 2010 är en förlegad idé. Motorer, transmission osv osv är tillverkade på helt annat sätt idag än förr, så det här med inkörning verkar höra till det förflutna!

Att förbrukningen (eventuellt) sjunker efter X antal mil beror nog snarare på att man som förare vänjer sig med hur bilen beter sig och på så sätt lär sig att köra mer effektivt!
Tjena.

Njaa, även 2010 behöver en dieselmotor köras in. Läs instruktionsboken. Kanske det var viktigare förr men du har fortfarande kolvringar som knappast sluter tätt förens om cirka 1000 mil. Lagom belastning och inte för höga varvtal behöver en motor år 2010 också ha.

Sen om många på ett forum anser att inkörning är förlegat, finns det många som inte anser det. Bl.a. biltillverkarna själva.

Håller dock med om att förbrukningen inte brukar sjunka dramatiskt utan man ser ganska tidigt vart det barkar åt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:

Håller med, på 60 och 70-talet var grejjerna grovt tillyxade, krävde flera oljebyten och inkörning, då gjorde det stor skillnad. Nu kör man ju 3000 mil inan första service.

På den tiden förbrukade ju bilarna lite olja också innan kolvringarna tätade till, ingen av mina nya bilar har dragit någon olja första 1000 milen, inte en droppe.Ej heller bensinarna.

Ingen av alla mina senaste dieselbilar har förändrat sig ett skvatt efter inkörning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]