- sön 21 nov 2010, 20:58
#468639
Nu har jag monterat xenonkit till mina extraljus och tänkte dela med mig lite hur jag gjorde.
Lite torr fakta:
Volvo V70 DRIVe MY11
3 st Hella 3003, 100w halogen
Xenonkit 55w 4300k från VVME.
Jag började med att ta bort stabiliseringstagen för lysen för att komma åt grillen. Jag följde råden i tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=436948 vilket fungerade bra. Jag kan tillägga att för de övre fästena gjorde jag precis som i tråden, men för de på sidorna så använde jag en tunn kniv som gjorde att jag kunde komma åt dem framifrån. De nedersta fästena kunde jag sedan knäppa loss med händerna.
När sedan grillen var borta så skruvade jag fast ballasterna i plasten till främre kofångaren bakom grillen, ganska långt in så att de inte tar i grillen när den sitter på plats. Efter det tog jag bort glasen i extraljusen och kopplade bort halogenlamporna. Därefter borrade jag ett 23 mm stort hål längst bak på lampfoten då xenonlampan är lite djupare än halogenlampan. Jag kopplade in sladdarna enligt schemat och tätade sedan hålet runt sladdarna med silikon.
Efter det skruvade jag ihop lamporna, snäppte fast grillen och skruvade fast stabiliseringsstagen igen. När jag var ute och provkörde lyste det först knappt någonting men efter 2-3 sekunder så blev det åka av. Herrej*vl*ar vad det lyser, skillnaden mot mina gamla halogen är enorm.

Lite torr fakta:
Volvo V70 DRIVe MY11
3 st Hella 3003, 100w halogen
Xenonkit 55w 4300k från VVME.
Jag började med att ta bort stabiliseringstagen för lysen för att komma åt grillen. Jag följde råden i tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=436948 vilket fungerade bra. Jag kan tillägga att för de övre fästena gjorde jag precis som i tråden, men för de på sidorna så använde jag en tunn kniv som gjorde att jag kunde komma åt dem framifrån. De nedersta fästena kunde jag sedan knäppa loss med händerna.
När sedan grillen var borta så skruvade jag fast ballasterna i plasten till främre kofångaren bakom grillen, ganska långt in så att de inte tar i grillen när den sitter på plats. Efter det tog jag bort glasen i extraljusen och kopplade bort halogenlamporna. Därefter borrade jag ett 23 mm stort hål längst bak på lampfoten då xenonlampan är lite djupare än halogenlampan. Jag kopplade in sladdarna enligt schemat och tätade sedan hålet runt sladdarna med silikon.
Efter det skruvade jag ihop lamporna, snäppte fast grillen och skruvade fast stabiliseringsstagen igen. När jag var ute och provkörde lyste det först knappt någonting men efter 2-3 sekunder så blev det åka av. Herrej*vl*ar vad det lyser, skillnaden mot mina gamla halogen är enorm.
