Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snart ska jag få tid att lackera om en dörr och kofångaren, undrar om jag ska beställa tid om att lackförsegla direkt efter eller ska man vänta isf hur länge?
Snackade med BVS i stan och enligt de kan man göra samma timma jag fått bilen från lackverkstaden, det härdar direkt tydligen. Synpunkter?
Härdar direkt gör det INTE, jag har fått två NYA bilar förstörda av fågelskit första veckorna innan lacken härdat trots att jag tog bort skitarna på studs... :evil:

Nu när flåglarna skiter på bilarna händer det inte ett skvatt även om det sitter hela dagen innan jag tar bort det pga att det härdat ordentligt.

Men lackskydd känns ju bra att lägga på direkt innan lacken härdat, det hade nog räddat båda min bilar om man gjort det direkt innan de var härdade.
opA skrev:Här har du samma fråga som jag ställde där jag fick svar att vänta ett par veckor om att lacken härdnar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Det är lite trickigt, 1-2 veckor efter att bilen är tillbaka från lackeringen ska jag åka bort, då blir bilen stående på långtidsparkering i ca en månad (usch..), om jag lyssnar vad ni säger så blir det att boka lackförsegling efter resan.

Det är nog ingen risk för fågel skit så här års.
Fågelskit ska du nog inte oroa dig för, som du säger, och att den står ute i denna kyla ska nog inte vara några problem :)

Blir lagom när du kommer hem att de härdnat ! ;)
opA skrev:Fågelskit ska du nog inte oroa dig för, som du säger, och att den står ute i denna kyla ska nog inte vara några problem :)

Det är faktiskt ett annat problem jag orolig för...Både min tidigare S60 och tidigare V70 hade problem med skeva skivor efter långtidsparkering (30 dagar i ur och skur/snö(kyla), det vibrerade hela bilen sedan när jag bromsade, fick byta skivor både gångerna, dåligt volvo. Där emellan blev det en Audi, inga problem där inte.
Hej!

Jag lackförseglade min bil igår med ToughGuard. Intyget som jag fick med står det att man ska vänta 120dagar efter lackering(om olyckan är framme) om ny försegling ska appliceras. Jag misstänker att detsamma gäller för en ny bil.
Min tidigare bil hade jag MR CAP och där var rekomenedationen 2-3 veckor efter lackering och detsamma gäller för DITEC så det verkar skilja sig mellan de olika varianterna.
opA skrev:Fågelskit ska du nog inte oroa dig för, som du säger, och att den står ute i denna kyla ska nog inte vara några problem :)

Ingen fågelskit kanske men salt och annat helvete kommer ju på den stackars mjuka ohärdade lacken. Hade jag haft lackskydd utanpå hade jag varit nöjdare.

Förr var min uppfattning stenhård på att vänta några månader till det härdat ordentligt innan jag lade på skydd, nu efter att fått så mycket slitage/skador under väntetiden på flera bilar vet jag inte längre....
Huven indikerar öppen

Tack för tips!

Och denna har man sänkt med 10k för att […]

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]