Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Undrar inför min nästa beställning om Volvo levererar bilen med Europeiska vinterdäck på ALU-fälgar?

Ex 17 eller 18-tummare med 40-50 profil. Med Europadäck menar jag de som har lite hårdare blandning än våra nordiska friktionsdäck.

Anledningen är att jag bor på västkusten och sällan behöver dubbdäck. Jag vill också gärna ha samma utseende på vinterdäcken som på sommardäcken. Helst inte 16-tummare alltså och inte mer än 50-profil
Kom på att jag kanske lagt denna tråd i fel sektion. :oops: men svara gärna ändå ni som vet :D Moderater: flytta gärna tråden
Volvo levererar väl inte bilen med annat än sommardäck. Är det inte ÅF som står för vinterdäcken? I sånt fall är det väl bara att se till att du får de däck du vill ha.
Det är ju ingen rekomendation att ha de däcken även om du bor på västkusten... Tänk på vintern som gick :)
palmqvist skrev:Det är ju ingen rekomendation att ha de däcken även om du bor på västkusten... Tänk på vintern som gick :)
Du kan säkert välja de däck som du tycker passar dej bäst.
Om det är Bilia så fixar dom detta , de är ju Sveriges största däckhandlare , enligt dom själv !
palmqvist skrev:Det är ju ingen rekomendation att ha de däcken även om du bor på västkusten... Tänk på vintern som gick :)
Jo, denna vinter var extrem. Jag klarade mig dock riktigt bra med de vanliga nordiska friktionsdäcken men då vi hittills bara haft regn så känner jag att det i många fall är säkrare med ett däck som klarar blött underlag bra.

Min bror har kört med Europadäck på sin bakhjulsdrivna BMW i två år och det har fungerat bra. Får se men jag skall kolla med ÅF.
I de flesta fall tar nog åf gärna hand om sommarhjulen... men det finns eg. flera skäl att erbjuda vinterdäck direkt.
1. Några få som kör med bilen bara på vintern (har sommarhalvår nånstans, pensionärer som åker husbil på sommaren etc.)
2. Man vill köpa andra fälgar till sommarhjulen....

Volvo levererar ju ändå med olika däck för olika marknader så systemet skulle ju fixa detta...
PH
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]