Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spongebob
#466838
Bytte nyligen ut Passaten med äkta DSG låda mot en V70 2.0 F med motsvarande låda.
Känns tyvärr inte riktigt lika bra som VW:s variant.
Hittar tyvärr ingen info om denna låda i manualen.Är den adaptiv tex.
Har det kommit några programvaruppdateringar till denna?
En egenhet jag märkt är att det inte är lönt att köra alltför försiktigt, snitt förbrukningen sjönk när jag gasade på lite mer.
Användarvisningsbild
av CarMan
#466851
Kan vara motorn lika mycke som lådan. den där motorn är lite klen för dn bilen...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#466860
Spongebob skrev:Bytte nyligen ut Passaten med äkta DSG låda mot en V70 2.0 F med motsvarande låda.
Känns tyvärr inte riktigt lika bra som VW:s variant.
Hittar tyvärr ingen info om denna låda i manualen.Är den adaptiv tex.
Har det kommit några programvaruppdateringar till denna?
En egenhet jag märkt är att det inte är lönt att köra alltför försiktigt, snitt förbrukningen sjönk när jag gasade på lite mer.
Jag har kört 2,0F med Powershift för några år sedan och körde den nu på nytt i en MY11. Jag upplevde att den var lite kvickare i växlingarna nu än den my08 jag provkörde tidigare. Men det är svårt att säga baserat på 10 minuters körning.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#466933
Spongebob skrev:Bytte nyligen ut Passaten med äkta DSG låda mot en V70 2.0 F med motsvarande låda.
Känns tyvärr inte riktigt lika bra som VW:s variant.
Hittar tyvärr ingen info om denna låda i manualen.Är den adaptiv tex.
Har det kommit några programvaruppdateringar till denna?
En egenhet jag märkt är att det inte är lönt att köra alltför försiktigt, snitt förbrukningen sjönk när jag gasade på lite mer.
oj oj oj, du kommer inte få det lätt på detta forum, du klankar ner på en automatlåda från volvo :D du kommer bli mobbad, man klankar inte ned på en automatlåda från volvo oavsett hur Kassa de är :wink:
av Spongebob
#466942
Gurra82 skrev:
Spongebob skrev:Bytte nyligen ut Passaten med äkta DSG låda mot en V70 2.0 F med motsvarande låda.
Känns tyvärr inte riktigt lika bra som VW:s variant.
Hittar tyvärr ingen info om denna låda i manualen.Är den adaptiv tex.
Har det kommit några programvaruppdateringar till denna?
En egenhet jag märkt är att det inte är lönt att köra alltför försiktigt, snitt förbrukningen sjönk när jag gasade på lite mer.
oj oj oj, du kommer inte få det lätt på detta forum, du klankar ner på en automatlåda från volvo :D du kommer bli mobbad, man klankar inte ned på en automatlåda från volvo oavsett hur Kassa de är :wink:
aj då, skall försöka bortse från verkligheten och inse det förträffliga med denna växellåda.
Kan trösta alla militanta fanatiker med att i den senaste Passaten hade man programmerat bort sig fullständigt vad det gällde växellådan. Upp på högsta växeln nästan omgående och vägrade sen växla ner utom vid extremt gaspådrag då den växlade helt hysteriskt istället.Allt för miljön (i en testcykel!)
På det sättet är Volvon bättre....
Men när jag startar från stilla stående känns det som om kopplingen tvekar och går fram och tillbaka i ingrepp.Någon som känner igen detta?
Att motorn är klen kan jag inte hålla med om, den skall varvas lite bara....
Vi är lite för bortskämda med bottendrag i moderna turbobilar. Se kanske karakteristiken passar dåligt i en V70.
Men grundfrågan återstår, är den adaptiv?
av Tarsiger
#467006
Jag råkade nyss läsa en äldre DN/Motor-artikel
http://www.dn.se/motor/valj-ratt-automa ... -1.1103836
som jämför bränsleekonomi mellan olika typer av automatlådor. Där framgår (det numera välkända förhållandet) att VW med DSG lyckats få lägre förbrukning än med manuell låda medan Volvo med Powershift fortfarande har högre än med manuell.

Synd att Volvo inte lyckas bättre med den i och för sig listiga dubbelkopplingsidén. DN-artikeln uttalar också att Powershift "på sikt" ersätter de gamla (bränsleslukande Geartronic-)automaterna i de flesta modellerna.

Men att inget sådant händer i de storsäljande dieselprogrammen i V70 och XC70 inger farhågor för att allvarliga problem uppstått. Det är möjligt att Powershift behöver utrymme som man helt enkelt inte förutsåg när måtten kring drivlinan i V70II- och XC70II-dieslarna bestämdes. Fanns inga bekymmer med Powershift så skulle Volvo sannolikt slå på trumman mycket mer för denna teknik som ju ligger helt rätt i tiden - och som otåligt efterfrågas även på utländska marknader vilket man lätt ser i diskussionsfora på nätet.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#467044
Ja visst är lådan adaptiv.
Men frågan är på vilket sätt du menar att den kanske är det?

Att den anpassar in/urkoppling av växlar för att göra det på bästa sätt med hänsyn till slitage och komfort, ja.
Att den anpassar växlingspunkter efter hastighet, gaspedalsläge och förändringshastighet hos gaspedalen, ja.
av Spongebob
#467103
andreas 80 skrev:Ja visst är lådan adaptiv.
Men frågan är på vilket sätt du menar att den kanske är det?

Att den anpassar in/urkoppling av växlar för att göra det på bästa sätt med hänsyn till slitage och komfort, ja.
Att den anpassar växlingspunkter efter hastighet, gaspedalsläge och förändringshastighet hos gaspedalen, ja.
Jag menar att den känner av vilken körstil som jag kört den senaste tiden.
Har jag kört aggresivt de senaste minutrarna så håller den växlarna längre och växlar ner tidigt alternativt om man smyger fram så lägger den i 6:an tidigare.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#467204
Vet inte helt säkert, men jag tror inte den har en sådan "lång" adaptivitet. Utan glömmer relativt fort hur man kört. I mångt och mycket är det helt beroende på den momentana körstilen och inte vad du gjort de senaste 5 minuterna.

Jag förstår precis vad du tänker dig, men vet inte egentligen om det är ett beteende man gärna vill ha.
Nu är det väl sällan man kan köra så aggressivt att man måste ligga och växla ner till en lägre växel och ha hög effekt någon längre tid, inte några minuter iallafall såvida det inte är akut.
Då skulle det kännas väldigt konstigt när man kanske måste gå ner och köra lugnt och bilen hela tiden vill ligga på 3-4000 varv.

Det lilla jag provkört powershift så tycker jag växlingsbeteendet påminner mycket av det som finns i geartronic lådorna, snabba gaspådrag ger kraftigare nedväxling, och smygkörning gör att den ligger på låga varv. Och skiftningen däremellan sker direkt.

Därför är det alltid extra välkommet med ett sport läge där man hela tiden kan få lådan att arbeta i ett område där man snabbt kan ta ut mycket effekt. Men jag har inte hört att det finns till Powershift än, får hoppas att det kommer.
av chuckbuck
#467245
Efter 2år och 5000 mil vet jag. Lådan är ingen höjdare, tyvärr. Eller lådan är kanske ok men inte ihop med mappning av växlingspunkter och gasrespons.
Dock har den efter 3 omprogrammeringar motor/växellåda har det blivit mycket bättre. Gasrespons har blivit piggare och den duger gott att slököra.

Några erfarenheter:
Växlar mycket mjukt, bättre än VW DSG enligt mig.
Den mjuka växlingen gör att det tar tid att få acc. Inte lika rappt som man skulle önska. Gummiband...
Full gas i 50km/h ger 3:ans växel och ca 12 sekunder upp till 100!!! Lika "snabbt" som 0-100.
Tyvärr kan den gå ned på 1200varv i uppförsbacke och durra
Högre växlad på 6:an så inga problem med motorsurr i 130.
Saknar sååå ett sportläge om man har lite last i bilen eller bråttom.
Lådan är inte adaptiv, mer än att den momentant känner av belastning. Inte ens det...
Motorn är lågvarvssvag och lådan är tvingad att gå på höga växlar -ingen bra kombination.
Förbrukningen är ganska hög tycker jag. Högre än vår 10 år gamla 2:abil i motsvararande bestyckning och storlek.
Funkar bra vid parkeringen men kan hoppa till när den är kall.

Kort sagt allt är inställt för maxad komfort och mjukhet.
Det ingen riktigt bra lösning enligt mig, men frugan gillar konceptet.

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]