Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#466186
Hej,

Jag erkänner, jag är en usel människa... Alltid tung högerfot. Älskar att köra fort...
Ingen idé att ni hackar på mig för detta... lär inte ändra mitt körsätt ändå... :roll:

Nåväl... Dags att beställa ny tjänstebil!

I praktiken ligger jag nästan alltid 30+, gillar automat och att acca fort. Jag klarar inte s.k. Eco-körning mer än några minuter...

- Vilken motor ska man välja då i en ny V70?
- Hyfsat stark motor ska det va
- Så miljövänligt som möjligt
- Så låg kostnad som möjligt.

För mig är det inte så intressant vad bilen förbrukar vid landsvägskörning i 80km/h... Det händer aldrig mig typ...
Det intressanta är förbrukningen när man ligger på lite mer både på landväg och i stadstrafik. Jag tror att vissa motorer är törstigare än andra när man tar ut lite mer effekt?

T4 / T4F ?
D3?
D5?

Med T4/T4F kan man ju få Powershift... Den verkar ju bättre än gamla automaten på pappret i alla fall. Gamla automaten är ju en katastrof ur förbrukningssynvinkel.

Min 2,5FT (200Hk) drar i snitt 1,52 l/mil (etanol) i någon slags blandad körning, med ganska korta sträckor och en hel del stadstrafik.
#466190
Du borde ha en dieselmotor.
D3 har en mycket bra förbrukning jf med prestanda.
/greenbay
#466206
Det låter som om du har samma typ av körning som jag.
Som referens kan jag meddela att min V70II D3 aut. har efter dygt 1000 mil snitt på 0,79 l/mil
#466213
Steff 99 skrev:Testa D5 med Polestar 225hk. du kommer under 1.52l/milen i varjefall :wink:
Men den finns ju inte!!! Hur ska man då kunna testa den? Vi får väl se om det kommer till MY11 och hur den redan låg förbrukningen i så fall påverkas.
#466240
Ja man kanske ska gå på diesel trots allt. Hade en D5 automat av gamla V70:n. Den brukade ligga på 0,81l/mil. Gott tryck var det i den oxå.

D5 blir så :twisted: dyr i månadskostnad bara.. svårt att få ihop ekvationen när man "bara" kör 2500 mil/år. D3 ligger ju bättre till då, men den känns lite klen... men kanske bättre än T4? Verkar ju inte vara nån racer den heller direkt. D3 med powershift hade ju känts rätt, men den finns ju inte.
#466253
Provkör noga dieslarna med automatlåda - om de fortfarande växlar lika illa i stadskörning med ett evigt momentomvandlande som tar bort för stora krafter, kommer du att förstå varför jag gick åt andra hållet. Men provkör alltså, kör dina invanda vägar, precis som i vardagen.
Det är möjligt att de nyaste dieslarna jobbar bättre ihop med Geartronic eller att du helt enkelt inte bryr dig om sliret.

Oj, inte mycket om eco-körning här inte. Fast.... Hmm... Om du med eco menar bra ur miljösynpunkt, då är det ju självklart att du inte ska köra på fossilt bränsle. Snackar vi ekonomi, gör det lite skillnad på om du har bilen som tjänstebil med förmånsbeskattning eller inte.
I mitt fall, tjänade jag mycket pengar på att byta från min D5:a till en 2,5FT. Jag leasar bilen i mitt egna företag och sparar direkt kring 2-2500 kr i kostnader - varje månad! Jepp, soppan blir ett par hundralappar dyrare i månaden - helt ok...

;-// Dessutom slipper jag köra traktor ;-//
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]