Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
#465667
För den som ofta kör långa sträckor i mörker utanför tätorterna är det helt oacceptabelt med en bil där man inte kan byta strålkastarlampor själv. Med tanke på risken att även den andra lampan också går sönder ute på vägen är det ofattbart att det finns köpare av bilar som måste till verkstad för lampbyte. Dessa köpare är nog till stor del sådana som sällan kör i mörker utan vägbelysning.

Tidningen Vi Bilägare hade en sammanställning av många vanliga bilmodellers förutsättningar för lampbyte. Här utmärkte sig Volvo V/XC70II som föredömlig - det är ovanligt lätt att själv byta glödlampor i strålkastarna.

Men om det är xenonstrålkastare så avråder instruktionsboken från att byta själv, och Vi Bilägare anser att detta ska respekteras. Men i så fall minskar ju mervärdet med xenon. Som skäl för att avhålla sig från att byta själv anges höga spänningar och explosionsrisk pga övertryck i xenonröret.

Men kan verkstadspersonal byta xenonlampor så kan man själv, åtmintone med en god allmän elektroteknisk utbildning. För jag tror inte att specialverktyg eller liknande behövs, bara noggrannhet och försiktighet. Och möjligen skyddsglasögon och handskar.

Jag och säkert många med mig tycker att det vore värdefullt om någon här kunde skriva själv, kopiera in eller länka till, en "verkstadsinstruktion" som steg för steg beskriver hur man ska göra och vad man ska tänka på vid byte av xenonlampor i V/XC70II.

Kanske är det redan behandlat, men jag har sökt igenom ett stort antal trådämnen utan att finna något om detta.
Användarvisningsbild
av CarMan
#465670
det enda du behöver tänka på är att du bara får hålla i sockeln. sen är det som att byta en H7:a ungefär.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#465726
Jag har inte bytt xenonlampa på halvljuset någon gång, men gjort det fyra gånger på mina extraljus i grillen, inget konstigt, bara att byta om man nu kommer åt
av Lövet
#465728
Se till att bilen är avständ, och har varit det i ett par minuter, sen är det bara att byta som vanligt. Att det står att man absolut inte får byta lampa själv i instruktionsboken är bara trams om man vet vad man gör.

Det finns inget magiskt att veta angående byte av xenonlampor, den enda skillnaden är att strömmen är högre (om den är på!) så man måste vara lite noggrann när man kollar att allt är avslaget.
#465863
andreas_lofgren skrev: den enda skillnaden är att strömmen är högre (om den är på!).

Nu är jag pettimeter: Strömmen till en Xenonlampa är lägre, men spänningen däremot är myyyycket högre! :wink:

(Förlåt, kunde inte låta bli) :D
av Tarsiger
#465897
Vilken ledande del är det som kan ha den farliga potentialen mot jord (karossen)? Eller mellan vilka ledande ytor kan den höga spänningen finnas? Även om spänningen är flera kV, och man utsätts för denna, så kan ju energin (antalet Ws) som man därvid får igenom sig vara liten och normalt ofarlig men ändå obehaglig - ungefär som i ett elektriskt boskapsstängsel. Detta kan vara skäl nog att tillråda verkstad. Någon som vet mer?

En annan riskfaktor med xenonlampor som förts fram är explosionsrisken p g a det inre övertrycket. Hur förhåller man sig (verkstadspersonal t ex) till denna risk?

Och så en liten utvidgning av frågeställningen: På bilar med s k aktiva xenonljus (som följer rattvridningen) måste det finnas någon extra och utrymmeskrävande elektromekanik för drivningen. Är xenonlamporna här ändå lika lätta att byta?
Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]

Köpråd V60 Recarge

Elvärmare jag tycker allt den höll m&ari[…]