Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
För några veckor sedan fick jag punktering på ett vinterdäck och hålet var så placerat att jag fick kassera däcket.
På min V70 -10 är ju dimensionen 205/60-16 och däcket heter Gislaved Nordfrost 5.
På orten finns det 6 däckhandlare, kanske fler. INGEN hade detta däck. Ovanlig dimension, var motiveringen.
Till slut fick jag tag i ett nytt av samma märke men det tog 4 dagar att få hem det till en av handlarna.
Min refl. är att Sveriges mest sålda bil har en dimension som så ovanlig att det blir stora problem om man får punktering.
Kanske jag kunnat välja ett däck av annat märke med liknande mönster, men ville inte det.
Är denna brist på vinterdäck till Volvo V70 endast ett Norrlandsproblem, eller?
av Novis01
Väldigt många nya bilar levereras idag med 205/55-16, man undrar ju varför Volvo inte kan följa denna standard.

Kanske detta motto gäller: "varför göra någonting enkelt om man kan krångla till det?" :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Måste säga att jag tycker att det är lite motsägelsefullt att säga att Sveriges mest sålda bil säljs med ett ovanligt däck.
Det är ju uppenbarligen vanligt eftersom det just sitter på den vanligaste bilen.

Och i så fall så ligger väl felet hos däckfirmorna som i så fall har dålig koll på marknaden!
För det är ju inte på något vis omöjligt att beställa hem och ha den dimentionen i lager.
av Steff 99
Variosboy skrev:Måste säga att jag tycker att det är lite motsägelsefullt att säga att Sveriges mest sålda bil säljs med ett ovanligt däck.
Det är ju uppenbarligen vanligt eftersom det just sitter på den vanligaste bilen.

Och i så fall så ligger väl felet hos däckfirmorna som i så fall har dålig koll på marknaden!
För det är ju inte på något vis omöjligt att beställa hem och ha den dimentionen i lager.
Ca 10% av alla nya personbilar som säljs i Sverige är V70 så nog borde Volvons däckdimension vara vanlig.
av Novis01
V70 har till och med september 7,88% av nybilsförsäljningen.
Det kan ju också betyda att 92,12% av bilarna inte har 205/60-16?

Tittar man på statistiken så har de 10 mest sålda modellerna tillsammans ca: 35% av försäljningen.
Av dessa har uppskattningsvis 72% dimensionen 205/55-16, dvs. ganska dominerande.
Vad är det som gör att Volvo inte kan ha denna dimension?
Är det en överenskommelse med däckbranschen för att kunna ta ut mer betalt för en "udda" dimension?

Håller med om att det är frustrerande att ha en dimension som är udda eller ovanlig.
Våren 2009 körde jag punktering en måndag morgon vid ca: 06.30 på E4 strax norr om Åstorp.
Hade då Caniculafälgar med 225/50-17. Tror jag ringde till ett 20-tal däckfirmor som fanns i orterna längs E4 upp till Jönköping (skulle norrut). Alla svarade samma sak: ovanlig dimension, inget vi har hemma.
Kom på att jag även kunde ringa Volvo ÅF men i alla mindre orter var svaret: nä, här är ingen som kör på 17 tum.
Tillslut fick jag tag på ett däck i Värnamo dit jag fick köra på "nödreserven". Denna punktering kostade totalt 3 timmars försening och ett missat möte :(
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att Volvo inte har den vanligaste dimensionen kan man ju såklart spekulera i, men frågan som är viktigare (tycker jag) är hur däckfirmorna resonerar!?
Vill dom inte tjäna pengar??
Dom borde väl skita blankt i VARFÖR det sitter en viss dimension på en bil, och ta hem det som efterfrågas!?
av Novis01
Variosboy skrev: ... Dom borde väl skita blankt i VARFÖR det sitter en viss dimension på en bil, och ta hem det som efterfrågas!?
Det var ju just det som var motiveringen: udda dimension, för lite efterfrågan
Användarvisningsbild
av Variosboy
Novis01 skrev:
Variosboy skrev: ... Dom borde väl skita blankt i VARFÖR det sitter en viss dimension på en bil, och ta hem det som efterfrågas!?
Att det är en "udda dimension" faller på sin egen rimlighet efterssom 8% av alla nya bilar säljs med dimensionen. Då är det ju inte ovanligt....

Jag har 245/40/18 vilket borde vara en mycket ovanligare dimension, det är nog inte många nya bilar som säljs med det jämfört med 205/60/16..
Trots det har mina däckfirmor i stan den dimensionen på lager!
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Novis01 skrev:

Jag lyckades att få däckexplosion i somras på min V70, 245x40x18 ...fick direkt ett nytt däck hos första volvohandlare, samma fabrikat och mönster som satt på innan (det tog under 2 timmar med hjälp av Volvo assistans) och det tror jag är mer udda än ett 16" däck
Om man nu inte har däcket hemma kan det väl ändå inte ta mer än en dag att få hem ett.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]