Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Nu på torsdag kommer min mamma att hämta hem mig påväg från stockholm med våran sprillans nya bil (V70 D5 AWD aut -11). Saken är den att brodern hänger med hem till sundsvall + att han ska ta med sin nya motorcykel. De ska även plocka upp två av mina studerande vänner i uppsala + mig i gävle. Det jag undrar över är om bilen tar någon skada av att dra släpvagn, med motorcykel och lite annat + fem personer i bilen med fullpackning och 18" sommardäcken i skuffen då bilen inte är inkörd?

Anledninge av att vi köpte bilen i stockholm var att min andra broder har en kompis som jobbar på upplandsmotor så vi tänkte vara schysst med han, plus att vi tjänade 5000kr.
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång. Anledning: ändrade felstavning i första inlägget istället
Användarvisningsbild
av betterlead
Då var det ju bra att du svarade ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I min instruktionsbok står att man inte ska dra släp första 50 eller 100 milen....

Man ska köra in bilen mjukt så grejjerna sliter in sig fint. Dra släpet lite lungt, Kör inte på 6:an när du har släpet efter de första 50 milen så är det ingen fara.

PS, Jag startar tidtagaruret för snart kommer någon och säger att man ska piska skiten ur motorn direkt, helst med ett 2-tons släp, fullgas och 18.000 rpm hela tiden. :mrgreen: DS
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Dra släp och ha helt fullastad bil ska man helst undvika i början. Blir onödigt mycket belastning.

Vad det gäller övrig inkörning finns det flera olika "skolor". Jag själv brukar jag tanka bästa möjliga bränsle och köra lugnt i 10-15 mil, sedan gasar jag som vanligt (mycket). Jag tycker att hårt inkörda bilar brukar gå bättre och dra mindre.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:I min instruktionsbok står att man inte ska dra släp första 50 eller 100 milen....

Man ska köra in bilen mjukt så grejjerna sliter in sig fint. Dra släpet lite lungt, Kör inte på 6:an när du har släpet efter de första 50 milen så är det ingen fara.

PS, Jag startar tidtagaruret för snart kommer någon och säger att man ska piska skiten ur motorn direkt, helst med ett 2-tons släp, fullgas och 18.000 rpm hela tiden. :mrgreen: DS
Jag har aldrig kört in någon ny bil, det har mig veterligen inte hänt något med dom under den tiden jag har haft dessa heller, visserligen har jag sällan eller aldrig en bil längre än 7-9000mil o 2-3 år vad som händer efter detta vet jag av naturliga skäl inte.
Om dom går snabbare eller långsammare, drar mer eller mindre bränsle av denna typ av inkörning har jag inte en aning om.
I min ungdom körde jag tävling, då kunde vi plocka i en ny motor, lasta på kärran och åka direkt till tävling, det funkade det också.
Skall man utgå från detta jämfört med dagens motorer så tror jag inte att varken det ena eller andra sättet att köra in motorn skadar eller påverkar motor eller växellåda.
Användarvisningsbild
av mange69
Hämtade ut min V70 D5 AWD i nov. Hittills bara kört 130 mil, men tankat 2 ggr. Hittills har den dragit strax över litern och jag skulle klassa det som blandad körning. Bilen står med motorvärmare på jobbet dagtid och i varmgarage över natten. Deklarerad förbrukning 0,71. Ska den dra över litern? Det är ju mer än deklarerad förbrukning i stradstrafik! Hur gör era?
av Amli
mange69 skrev:Hämtade ut min V70 D5 AWD i nov. Hittills bara kört 130 mil, men tankat 2 ggr. Hittills har den dragit strax över litern och jag skulle klassa det som blandad körning. Bilen står med motorvärmare på jobbet dagtid och i varmgarage över natten. Deklarerad förbrukning 0,71. Ska den dra över litern? Det är ju mer än deklarerad förbrukning i stradstrafik! Hur gör era?
Du ställer förmodligen den vanligaste frågan på hela forumet. Sök och du kommer hitta tusentals svar på din fråga.
Men sett till omständigheterna är din förbrukning inga konstigheter.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Först, grattis till en fin bil! :D

Det andra, inget konstigt alls. Extremvinter är inte lätt för en bil. Min XC60 D5 awd aut (225hk) har dragit 1,49 och 1,47 dom två senaste tankarna (uppmätt). Dock mest stadskörning. Men värmaren går ju så fort man startat motorn också.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]