Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Är det någon som vet om V70 kommer med en ny miljödiesel till våren? Eller kanske en uppgraderad 1.6D med mer effekt? Eftersom konkurrenterna börjar köra om ordentligt avseende effekt för 120-grammare borde väl Volvo hänga på!?
av ZizzoZ
nilsotto skrev:Är det någon som vet om V70 kommer med en ny miljödiesel till våren? Eller kanske en uppgraderad 1.6D med mer effekt? Eftersom konkurrenterna börjar köra om ordentligt avseende effekt för 120-grammare borde väl Volvo hänga på!?
Men om vi säger såhär, om du tar en V70 DRIVe som släpper ut 119 så och har 109 hk. Så tar vi en BMW 118d som släpper ut 119 och har 142hk. Tror du att V70 fortfarande skulle släppa ut 119 om man satte BMWs motor i Volvon? Jag menar, volvon väger kanske 500kg mer. Är ju trotts allt lite skillnad på storlekarna på bil. :mrgreen:
av Lövet
Fast det går ju med nya A4 Avant 2.0TDie (136hk) den är inte så mycket mindre än V70. Är helt säker på att det kommer grejer framöver till V70 men det vill till att det sker snart innan man hamnar för långt efter.

(Innan ni börjar skrika - jo den är mindre men inte 500 kg. Frontarean på V70 är dock större förstås)
av Amli
Nya Passat kommer med sin 170hk diesel som 120g. Men det i är iofs endast sedanen men kombin lär förmodligen inte vara långt borta.
av Cox
Miljödiesel vilket trams bränslet i fråga är bättre än etanol och bensin iaf. Men miljövänligt kan inget av dessa drivmedel bli.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
nilsotto skrev:Är det någon som vet om V70 kommer med en ny miljödiesel till våren? Eller kanske en uppgraderad 1.6D med mer effekt? Eftersom konkurrenterna börjar köra om ordentligt avseende effekt för 120-grammare borde väl Volvo hänga på!?
Diesel/elhybriden skall komma 2012 hörde jag från Volvo senast jag var där.

Den kommer med 205 hästarns D5 FWD plus 2 st elmotorer om 50 hk vardera för resp bakjhul. = 305 hästar och med otroligt låga utsläpp då elmotorn står för grovjobbet vid start stopp och även laddar batterier vid bromsning.

Dessutom får du elstyrd fyrhjulsdrift. Kan det bli bättre......ja förmodligen kommer priset inte att vara lågt direkt.....så det skulle vara det isf :(

Vet att de nämde en förbrukningssiffra och jag har för mig att det var strax under 0,4 men ej 100% säker.
av Amli
Emiljonsson7 skrev: Diesel/elhybriden skall komma 2012 hörde jag från Volvo senast jag var där.

Den kommer med 205 hästarns D5 FWD plus 2 st elmotorer om 50 hk vardera för resp bakjhul. = 305 hästar och med otroligt låga utsläpp då elmotorn står för grovjobbet vid start stopp och även laddar batterier vid bromsning.

Dessutom får du elstyrd fyrhjulsdrift. Kan det bli bättre......ja förmodligen kommer priset inte att vara lågt direkt.....så det skulle vara det isf :(

Vet att de nämde en förbrukningssiffra och jag har för mig att det var strax under 0,4 men ej 100% säker.
Det här är förmodligen det bästa jag hört från Volvo på jag vet inte hur länge. Helt fantastiskt bra!! :-)-) En helt ny XC90 med denna kombo 2012-2013 och beställningen är given.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Amli skrev:
Emiljonsson7 skrev: Diesel/elhybriden skall komma 2012 hörde jag från Volvo senast jag var där.

Det här är förmodligen det bästa jag hört från Volvo på jag vet inte hur länge. Helt fantastiskt bra!! :-)-) En helt ny XC90 med denna kombo 2012-2013 och beställningen är given.
Nu har Volvo visat att det även kommer liknande i V60. 205 hk + 70 hk elmotor= 275 hk och 0-100 på 6,9 sekunder och allt till en förbrukning av...........0,19l/mil :-O) Holy crap säger jag. Gotta have one. Se artikeln:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

Som sagt till mig sade man att V70:n skulle komma med 205 hk + 2x50 hk el = 305 hästar och då kanske man hamnar på 0,25 eller liknande. Vilken miljöbil! :-O)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Fast det går ju med nya A4 Avant 2.0TDie (136hk) den är inte så mycket mindre än V70
V70II har 24% högre luftmotstånd än Audí A4, det trollar man inte bort.
av viktore
Emiljonsson7 skrev:
Amli skrev:

Nu har Volvo visat att det även kommer liknande i V60. 205 hk + 70 hk elmotor= 275 hk och 0-100 på 6,9 sekunder och allt till en förbrukning av...........0,19l/mil :-O) Holy crap säger jag. Gotta have one. Se artikeln:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

Som sagt till mig sade man att V70:n skulle komma med 205 hk + 2x50 hk el = 305 hästar och då kanske man hamnar på 0,25 eller liknande. Vilken miljöbil! :-O)
Står uttryckligen i artikeln att D5 får höjd effekt från 205hk. Frågan är hur mycket, jag har inte läst tidningsartikeln. Någon som har?
Sen är det väl även så att det inte är uttalat att V70 kommer som hybrid, det var antagligen bara i ett "förstadie" som man använde V70 som plattform.

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]