Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
V70 2.0 F. -08.
Jag kör inte bilen varje dag, så det var först i dag som jag uppmärksammade att klockan visade fortfarande sommartid. Vid en snabb koll i instruktionsboken var det lätt avklarat. Vrida lite på en liten svart axel, så visar den rätt.

Men jag funderar så här: Allt, eller det mesta i bilen passerar ju genom styrdatorn och mycket visas digitalt på informationsdisplayen, som också är sammankopplad med radion. Vore det inte en lätt programmering, för en kunnig, att låta styrdatorn hämta en tidsignal från RDS-systemet? Detta behöver ju inte vara aktivt ständigt, det räcker ju med en gång per dygn t.ex. Och har man inte igång radion så söker den tidsignalen så fort man sätter på den. Och det är bara två gånger om året som klockan skall ställas om. Jag har inte sett någon logg från styrdatorn, men står det inte klockslag och datum om något har inträffat? Då kan det ju i vissa fall vara värdefullt om det också är rätt klockslag. Och när man inte längre har mekaniska urverk utan elektriska/digitala så kunde man ju köra systemet fullt ut.
Skulle bilen säljas på export, så är det väl ändå olika mappningar i styrdatorn beroende på i vilket land man befinner sig? Ett tjugotal tidzoner borde ju vara lätt att lägga in, och sommar och vintertid har man väl i halva världen, eller är det bara EU? Har Volvo någon förslagslåda? 8)
av anderc
Rådlös skrev:V70 2.0 F. -08.
Jag kör inte bilen varje dag, så det var först i dag som.............................. borde ju vara lätt att lägga in, och sommar och vintertid har man väl i halva världen, eller är det bara EU? Har Volvo någon förslagslåda? 8)

Håller med dig. Så borde det vara, samma sak i mobiltelefoner. Där ställer iofs telefonen in sommar resp vintertid. Men du som anv. ställer klockan och datum. Den informationen (exakt klockslag)finns i gsm-nätet så där borde det vara en baggis för telefontillverkarna att plocka upp exakt rätt tid.....
Användarvisningsbild
av palmqvist
Känns inte som den svåraste funktionen att få in i systemet 8) Har retat mig på att de inte haft det på de senaste 3-4 bilarna jag haft med lite mer avancerad elektronik o mjukvara i :)
Användarvisningsbild
av CarMan
ja! på 90 talet jobba jag på fordverksta. då konde fordarna hämta klockinformatioen i radioen (så man den manuekt kunde ställa in bilens klocka)
Volvo har inte bil som kan hämta tiden från RDS, så jag får flera gånger om dan kolla på en analog klocka på väggen, käns inte så mordernt...
men vist kan man dra det lite längre o låta bilen själv uppdatera tiden från RDS informationen
Användarvisningsbild
av palmqvist
CarMan skrev:ja! på 90 talet jobba jag på fordverksta. då konde fordarna hämta klockinformatioen i radioen (så man den manuekt kunde ställa in bilens klocka)
Volvo har inte bil som kan hämta tiden från RDS, så jag får flera gånger om dan kolla på en analog klocka på väggen, käns inte så mordernt...
men vist kan man dra det lite längre o låta bilen själv uppdatera tiden från RDS informationen
Hade det på min Mondeo men förstod aldrig varför inte bilens klocka kunde ställa sig efter den även om den såg analog ut, var föresten den snyggaste detaljen på den bilen ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
palmqvist skrev:
CarMan skrev:ja! på 90 talet jobba jag på fordverksta. då konde fordarna hämta klockinformatioen i radioen (så man den manuekt kunde ställa in bilens klocka)
Hade det på min Mondeo men förstod aldrig varför inte bilens klocka kunde ställa sig efter den även om den såg analog ut, var föresten den snyggaste detaljen på den bilen ;)
På de gamla fordarna så var ju stereon inte ihoppkopplad med bilen, så ingen information från stereon kunde överföras till bilen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:. Vore det inte en lätt programmering, för en kunnig, att låta styrdatorn hämta en tidsignal från RDS-systemet? Detta behöver ju inte vara aktivt ständigt, det räcker ju med en gång per dygn t.ex.
Funkar inte längre...... på den gamla goda tiden när bara SR sände var man dö-noga med tidssignalen i RDS signalen.

Nu för tiden är det ju si och så med alla små kommersiella stationer som skiter i vad klocka står i deras RDS signal.

Ännu värre.... Har du kört bil i Italien tex? Då hoppar klockan hit och dit många timmar när man kör längs vägen och nya stationer kommer upp hela tiden. Körde med en stereo som ställde sig efter RDS signalen och den fick tokfnatt till slut..... som tur var kunde man stänga av automatiskt tidskorrigeringen via RDS.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]