Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget
Hej

Jag har en V70 Driv@ MY11 som gått ca 500 mil. Jag har nu ett mycket irriterande surrande ljud när motorn har nått arbetstemperatur. Det började för någon månad sen ( hade inte hört eller uppmärksammat det tidigare). Det kommer framifrån och skulle kunna vara någon sorts fläkt som går på ett högt varv. Ljudet hörs mest vid tomgång eller vid låg fart.
Är det någon som har något liknande och eller vet vad det är?
av Peanuts
Jag har inte märkt av något liknande ljud på min DRIVe MY11, och den börjar närma sig 1800 mil nu.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Berget skrev:Hej

Jag har en V70 Driv@ MY11 som gått ca 500 mil. Jag har nu ett mycket irriterande surrande ljud när motorn har nått arbetstemperatur. Det började för någon månad sen ( hade inte hört eller uppmärksammat det tidigare). Det kommer framifrån och skulle kunna vara någon sorts fläkt som går på ett högt varv. Ljudet hörs mest vid tomgång eller vid låg fart.
Kan det vara så att du har AC:n i forcerat läge på? Då har jag för mig att fläkten går hela tiden. Har du öppnat huven oh lyssnat var ljudet kommer ifrån? Då är det lättare att gissa vad det kan vara.
av Tartryffel
Emiljonsson7 skrev:

Kan det vara så att du har AC:n i forcerat läge på? Då har jag för mig att fläkten går hela tiden. Har du öppnat huven oh lyssnat var ljudet kommer ifrån? Då är det lättare att gissa vad det kan vara.
Att stänga av AC:n är en ovanligt dålig idé. Förutom att kopplingar torkar och börjar läcka så sparar man extremt lite bränsle på det. Dessutom torkar AC:n upp luften i kupén vilket är väldigt bra på vintern.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tartryffel skrev:
Emiljonsson7 skrev:

Att stänga av AC:n är en ovanligt dålig idé. Förutom att kopplingar torkar och börjar läcka så sparar man extremt lite bränsle på det. Dessutom torkar AC:n upp luften i kupén vilket är väldigt bra på vintern.
Jo detta är jag medveten om. Min svärfar arbetar med detta. Däremot går det att ställa ACC:n i forcerat läge på i stället för i AUTO-läge. Jag menar att han skall prova att stänga av den tillfälligt som ett enkelt sätt att felsöka. Tryck av AC:n. Upphör ljudet så har det troligtvis med denna att göra. Han skall givetvis inte fortsätta ha den avstängd. Jag kör ju med min i autoläge året om.

Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämf&ou[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]