Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är det någon som vet när de nya flexifuelmotorerna kommer att gå att beställa?

Har gasbilen utgått helt eller kommer den att komma även för tvålitersmotorerna? Jag vill gärna fortsätta köra miljöbil men vill inte ha en 136 hästars diesel.........Gasbilen hade varit riktigt intressant om de bara hade övergivit lösningen med tankarna i bagaget.

För mig blir skillnaden i bränslekost bara 7000 kr per år mellan E85 och Diesel. Då en diesel med liknande prestanda ligger högre i pris så blir skillnaden ännu större. Därav frågan.

Jag gick för skojs skull in och specade en T4 (180hk) och den blir 300 kr dyrare än den 2,5FT jag har idag.... :( Gjorde samma sak med D5:an som blir 1100kr dyrare per månad..... :(

För dieseln nså tjänar jag igen lite på bränslet men det är ändå över 600kr/månad i skillnad.......
Om du vill köra miljövänligt så finns det ju inget som är i närheten av biogasbilens utsläpp.
CarMan skrev:Om du vill köra miljövänligt så finns det ju inget som är i närheten av biogasbilens utsläpp.
Nej jag vet:) jag hade den förra bi-fuelen. Var riktigt nöjd. Men nu har vi tre döttrar och behöver bagageutrymmet. Därför funkar 2,5 Ft perfekt för oss. Men jag ser inte riktigt något vettigt alternativ med ungefär samma prestanda och kostnad då 2,5 ft hinner utgå tills jag byter bil om lite mindre an ett år. Jag har ingen större lust att betala .1000 kr mer per månad för något som dessutom inte blir bättre.
Jag har inte hört något nytt heller, mer än under våren. Vill veta! Vi får hoppas detta har hög prio inom Volvo.

Det ska bli intressant om Volvo kommer att erbjuda bränslevärmare tillsammans med kommande flexifuelmotorer. Det har inte gått tidigare av någon märklig anledning. Men jag provade att bygga nya Passat Multifuel och det gick minsann att välja bränslevärmare. Vore dumt av Volvo att inte erbjuda möjlighet till samma utrustning.
XC90_Executive skrev:Vanliga 2,5FT går ur prod. v46. Men AFV Bi-fuel ska finnas kvar, med 2,5FT-motorn.
Bra! Då finns den som en utväg med AFV:n. bagaget får man lösa på något sätt. Om man får drömma så kommer den i samma utförande som i USA, dvs i 250-hästars utförande. Bensinfemman kommer ju gå kvar i USA men i starkare utförande.

Vet någon om 2.0 (240-hästaren) också kommer som flexifuel eller är det bara 203-hästaren?
Jag har lite svårt att förstå att 2.5FT motorn får säljas i gasutförande, men inte i orginalutförande, om motorn nu inte uppfyller euro5. Men det kanske är samma logik som att skitigare dieselar får säljas, men inte ottomotorer som har lägre utsläpp, eftersom euro5 är betydligt strängare för ottomotorer än för diesel. Miljön och hälsan gör nog ingen skillnad på om partiklar och kväveoxider kommer från en diesel eller otto...
MattiasD skrev:Jag har lite svårt att förstå att 2.5FT mtorn får säljas i gasutförande, men inte i orginalutförande, om motorn nu inte uppfyller euro5. Men det kanske är samma logik som att skitigare dieselar får säljas, men inte ottomotorer som har lägre utsläpp, eftersom euro5 är betydligt strängare för ottomotorer än för diesel. Miljön och hälsan gör nog ingen skillnad på om partiklar och kväveoxider kommer från en diesel eller otto...
Jag tror att det är så enkelt att Volvo har ett avtal med Ford som Ford sett till att säkra innan de gick isär. Troligtvis har man också skalat ned produktionen ock kanske ökat upp andra motorvarianter och klarar helt enkelt inte de höga volymerna framöver. Kanske har man även kommit överens om vissa volymer eller andelar av motorvolymer med Ford etc.

Smart av Ford att låta Volvo bygga fast sig i deras motorer och drivlinor och sedan sälja av. Packningsmässigt skiljer också en del då ex Powershift bara går att få med Fordmotorerna så nu passar den ju bara i V70/S80.

Finns andra liknande exempel. Opel skall vad jag har hört ha tvingat SAAB att köpa delar till överpriser när de fortfarande tillhörde GM.

2,5:an kommer gå kvar i USA under en längre tid så visst finns den kvar. Fast den kommer som sagt i ett vässat utförande i USA. Och detta på Fords egen hemmaplan....

Ja Herrens vägar äro outgrundliga eller vad det heter.......Just nu lutar det åt en AFV:n om den finns kvar när det är dags att beställa i september och så får man kanske börja nyttja takboxen lite mer vid längre resor :-) AFV:n är ju snuskigt billig som tjänstebil.
Emiljonsson7 skrev:AFV:n är ju snuskigt billig som tjänstebil.
Det är ju "tyvärr" så. Har också unge med barnvagn och allt som kommer til, men som tjänstebil finns det inget alternativ som jag ser det då vi bara kan välja Volvo. Hade en 2.4D innan och i AFV'n har jag plockat på samma utrustning som i dieseln + 18" + nivåsensor till larmet + automatlåda (-sub tyvärr) och den är trots detta 1500 spänn billigare per månad... NETTO... Vi har tvåårsavtal och det gör 36.000:- under perioden. Lite går ju till att gasen är lite dyrare att köra, men det rör ju sig om några tusenlappar under två år, inte 36 tusenlappar... Man får helt enkelt leva med bagaget, nu efter ett halvår har man liksom vant sig, men den blir fort full och man skall iväg på lite semester eller likn.

Det värsta tycker jag är att man får tanka så sabla ofta, speciellt på biogas, då får man snålköra om man skall komma 25 mil på en tank. Hade varit ruggigt skönt med ett integrerat system, med kanske bara 25-30 liter bensin och dubbelt så mkt gas istället...

Du måste väl dra el från din egna[…]

Ja kanske blir lite klent om man kommer i lå[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]