Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Osu
Hej. Jag har en V70 D5 -08 som har gått 17.400 mil, och nu börjar det bli dags för kamremsbyte. Eftersom verkstaden vill ha en bra bit över 4.000 kr funderar jag på att göra detta själv (har bytt på mina tidigare 940 utan bekymmer), men på den här motorn är jag nybörjare. Är det någon som har några tips om detta? Är det något speciellt man bör tänka på? Behövs det några specialverktyg? Bör man passa på att byta något annat samtidigt (på 940:n bytte man ju remsträckaren)? Jag vet att man tar bort höger framhjul och innerskärmen för bättre åtkomlighet. Jag tror också att man måste ta bort övre motorfästet, men är inte helt säker. Tar tacksamt emot alla tips.
Användarvisningsbild
av Osu
Jo, i och för sig, men eftersom det också ska göras en "stor" service samtidigt så hamnar man på nära 9.000 kr totalt. Jag tänkte försöka spara in lite där...
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är billigt.

man byter alltid remspännaren.
inga specialverktyg
Användarvisningsbild
av CarMan
leiwi skrev:byt även vattenpumpen samtidigt
vad grundar du det på?

Jag tycker han ska byta remspännaren till hjälpremmen istället !
Användarvisningsbild
av gooose
Att alltid byta vattenpumpen i samband med kamrems bytet ja allt går men det blir inte billigare

En liten jämförelse Brukar man alltid skita när man går in på dass ?? eller gör man det när behov finnes??

Man byter endast vid läckage eller oljud och vid andra kamremsbytet 32" eller 36" mil beroende på modell detta är vad skulle jag rekomendera

Detta baserat på att Volvos vattenpumpar håller längre än man tror
<Jag har själv inte vart med om max en handfull vattenpumps haverier sedan kamremen började driva vattenpumpen mao sedan åm 91/92 när 960/850 kom

//Goose
av Tartryffel
1. Man byter inte vattenpumpen om den inte är trasig. Bara dumheter och ska man jobba på det viset så borde man byta hjullager när man ändå byter hjul, alla lampor "när man ändå har lös panelen bak" osv. Och absolut inte om man inte misstänker att pumpen är dålig av någon anledning. Vilket TS knappast har, då hade han nog inte missat att nämna det.
2. Gör man jobbet själv så byter man nog vattenpump när det behövs, inte för att det är bekvämt att göra det när man ändå håller på. Jag kan förstå om man byter en pump för några hundralappar på en 740 när man ändå är igång och river i grejerna men en pump till den här bilen är inte direkt gratis.

OT: Överhuvudtaget börjar forumet tyvärr översållas med "råd" som inte alls är bra. Vet inte om det är en trend eller om moderatorerna inte petar i trådarna lika mycket längre. Men det är inte bra när samma fråga ställs gång på gång och dessutom får olika svar beroende på vem som råkar läsa frågan först.
Användarvisningsbild
av Osu
Tack för era kommentarer. Det verkar som om det inte skulle vara någon övermänsklig uppgift att byta kamremmen själv. Jag lutar mer och mer åt att göra jobbet, och i så fall byter jag spännaren samtidigt. Vet någon hur Volvoverkstäderna gör? Alltså vad man byter utöver själva remmen? Men vattenpumpen tror jag får gå ett tag till, det är inget problem med den.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]