Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SverreK
Smutschock....

Bytte för 2 veckor sedan från en SAAB 9-5 till V70II. (Äntligen :D ) Nu är det iofs grisväder, men jag upplever en stor skillnad på hur "skitig" bilen blir.... På saaben (parchment silver metallic, liknande seashell beige) fick man gå nära eller kolla framfälgarna för att upptäcka att bilen inte var tvättad på ett tag... På volvon (silver metallic) såg det ut som man varit på skogstur redan efter någon mils körning vid lite fuktigt väglag. På forumet här står det en del om stänkskärmar, men mest att man vill lacka dem i bilens färg. Hur gör övriga? Monterar ni stänkskärmar? Funkar det bra? ??:-/

Spanar man på bilen så känns som karossen avrundas innåt nedåt till varför hjulsprut fritt kan ösa upp på sidorna.... Jag hade ju inte tänkt mig att tvätta bilen varannan dag direkt, men man vill ju ändå åka hyfsat anständigt... :)

/Sverre
av Peanuts
Jag har Volvos original stänkskärmar på min, valde till det när bilen byggdes. Jag upplever inte alls att bilen blir extra smutsig bakom hjulhusen utan hela bilen blir med tiden jämnsmutsig på grund av allt annat smuts som bilarna framför drar upp.
Med andra ord, Volvo original stänkskärmar funkar bra!
av lobbysleeper
Alltid haft stänkskydd fram+bak, tycker inte bilen blir skitigare änden förtjänar vid smutsväder.
Kan dock inte svara på hur mycket det skiljer mellan med eller utan stänkskydd. Men man skonar ju lacken nertill från stenskott/blästring vilket är skäl nog imo.
av SverreK
lobbysleeper skrev:Alltid haft stänkskydd fram+bak, tycker inte bilen blir skitigare änden förtjänar vid smutsväder.
Kan dock inte svara på hur mycket det skiljer mellan med eller utan stänkskydd. Men man skonar ju lacken nertill från stenskott/blästring vilket är skäl nog imo.
Stänkskydd... Det är så det heter.. Då skall jag söka lite... Såg att de nitas fast.. Känns måttligt kul att börja borra i nya (nästan) bilen :roll:

/Sverre
av Claesson
Sverre, blev med tveksam när jag såg nitarna så kollade med Volvo verkstaden, det är bara i innerskärmen som gjord utav plast, och det känns mindre farligt tycker jag iaf =)
av SverreK
Claesson skrev:Sverre, blev med tveksam när jag såg nitarna så kollade med Volvo verkstaden, det är bara i innerskärmen som gjord utav plast, och det känns mindre farligt tycker jag iaf =)
OK... det var ju skönt det iaf. Tack.

/Sverre
av Steff 99
SverreK skrev:
Claesson skrev:Sverre, blev med tveksam när jag såg nitarna så kollade med Volvo verkstaden, det är bara i innerskärmen som gjord utav plast, och det känns mindre farligt tycker jag iaf =)
OK... det var ju skönt det iaf. Tack.

/Sverre
Tycker du att bilen blir smutsig nu, skall du vänta tills att vintern kommer, jag har aldrig åkt i en bil som smutsar ned sig som V70 II, i vintras när väglaget var som värst så tog det inte många kilometer innan sidospeglarna var nära nog omöjliga att se i, stänkskyd hjälper knappast , det är formen på bilen som är fel.
Så det är bra att luta dej tillbaka o gilla läget.
av CalleV70
hade stänklappar på gamla xc90 och nuvarande xc70. Viktigast är fram, för utan stänkskydd så slänger hjulen upp skit på dörrsidan och backspeglarna!
av VXC70
dom saknas på nya bilar för de här med aerodynamiken som är viktigt nu när bilarna ska gå så snålt som möjligt. (eftersom de är tillval nu) förr vare väll standard iaf :P
av SverreK
Steff 99 skrev:Tycker du att bilen blir smutsig nu, skall du vänta tills att vintern kommer, jag har aldrig åkt i en bil som smutsar ned sig som V70 II, i vintras när väglaget var som värst så tog det inte många kilometer innan sidospeglarna var nära nog omöjliga att se i, stänkskyd hjälper knappast , det är formen på bilen som är fel.
Så det är bra att luta dej tillbaka o gilla läget.
Hmmmm..... Ja det verkar inte bättre... Det får väl bli till å tvätta lite oftare... Och det är ju kul ju :roll:

/Sverre
Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]