Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmmm... idag tändes meddelandet dags att boka service på min V70 MY10 2,4D. Det knepiga är att bilen var inne på årlig service för några veckor sedan och då släcktes servicemeddelandet. Av vilka anledningar kan meddelandet om att det är dags att boka service uppkomma? Körsträcka och tidsintervall från senaste service trodde jag det var som styrde, men i mitt fall har det ju varken gått någon tid eller körts någon längre sträcka sedan bilen var inne sist. ??:-/
164E skrev:Hmmm... idag tändes meddelandet dags att boka service på min V70 MY10 2,4D. Det knepiga är att bilen var inne på årlig service för några veckor sedan och då släcktes servicemeddelandet. Av vilka anledningar kan meddelandet om att det är dags att boka service uppkomma? Körsträcka och tidsintervall från senaste service trodde jag det var som styrde, men i mitt fall har det ju varken gått någon tid eller körts någon längre sträcka sedan bilen var inne sist. ??:-/
Nu när jag tänker efter kanske det stod "dags för service" om det nu spelar någon roll vad gäller anledningarna att meddelandena tänds (förutom att de sker i en viss ordning ju närmare servicen man kommer).
då har man missat att släcka lampan
Det står boka tid för service, en månad innan service (tror medelandet inte visas så jäte frekvänt, lite osäker. Kan vara så at det bar syns när biln stäng av eller nått)
Sen står det Dags för service i en månad för at til sist visa Service tid överskriden
164E skrev:Hmmm... idag tändes meddelandet dags att boka service på min V70 MY10 2,4D. Det knepiga är att bilen var inne på årlig service för några veckor sedan och då släcktes servicemeddelandet. Av vilka anledningar kan meddelandet om att det är dags att boka service uppkomma? Körsträcka och tidsintervall från senaste service trodde jag det var som styrde, men i mitt fall har det ju varken gått någon tid eller körts någon längre sträcka sedan bilen var inne sist. ??:-/
Hej hade samma problem med min första v70 dock med 2,0d motorn. Rejmes bil i linlöping fick släcka min service lampa 4 gånger efter jag gjort service.
Tillslut kom dom på att det var något med partikelfiltret som dom glömt och lampan förblev släck till det var dags på riktigt igen
Min lampa tändes efter 300 mil. Det var reningen till partikelfiltret som skedde för ofta efter omprogramering av motorstyrning har det inte hänt igen.
Borde vara fixat på nyare årsmodeller. Kolla om det luktar diesel av oljestickan och nivån stiger med någon millimeter det hände på min.
Jag prata med en kille igår som jobbar som mekaniker (inte volvo) och han sa att om lampan tänder sig så är det ju bara att åka in. Om lampan nu varit släckt och tänt sig igen så är det ju något som hänt. Tex något med partikelfiltret som skrevs tidigare. Kör du hårt med en bil så kan service meddelandet komma tidigare än 1år/x antal km.
Jo, verkstan ska få titta på det, och det är väl i sig inte en big deal att den tänds igen om det beror på att man missat att släcka den helt vid servicen för 4 veckor sedan, då är det väl bara att släcka den på nytt. Värre om det beror på andra parametrar som fått den att tändas igen som partikelfiltret som nämndes ovan (fast vad gäller det där är det väl ett annat varningsmeddelande?) eller något annat. Såg att meddelandet också kan tändas om oljekvalitén inte är OK (de enda anledningen jag kan hitta i instruktionsboken förutom körsträcka/tid, men bilen var ju på service alldeles nyss och ska ha fått oljan bytt då.
164E skrev:Jo, verkstan ska få titta på det, och det är väl i sig inte en big deal att den tänds igen om det beror på att man missat att släcka den helt vid servicen för 4 veckor sedan, då är det väl bara att släcka den på nytt. Värre om det beror på andra parametrar som fått den att tändas igen som partikelfiltret som nämndes ovan (fast vad gäller det där är det väl ett annat varningsmeddelande?) eller något annat. Såg att meddelandet också kan tändas om oljekvalitén inte är OK (de enda anledningen jag kan hitta i instruktionsboken förutom körsträcka/tid, men bilen var ju på service alldeles nyss och ska ha fått oljan bytt då.
Det är nog inga problem =)
O-ringar spridare 6-cyl 2,9

Det verkar finnas ett antal varianter men din bord[…]

Volvo v40 cross country diesel årsmodell 201[…]

Såg Bilia skulle ha ca 4000kr. Saftigt men m[…]

Brukar inte vara några större problem o[…]