Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christerv70
Hallå!!

Jag har haft min V70 i snart ett år och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Efter fyra Fordar (focus -00, mondeo -01, mondeo 3,0 v6 -06, mondeo 2,3 -08) så beslöt jag mig för att stödja Svensk(kinesisk)bilindustri.
Jag ville ha en v70 med 231hk motorn. Efter div offerter föll valet på en svart met v70 2,5ft business r-design aut. Bilfirman hade beställt 2st likadana med HP1, TP1, barnstolar, park.varnare fram+bak, avbl.backspegel med kompass, avst.krockkudde. Lade till dubbfria vinterdäck på naos alu-fälg samt kupekontakt för kupevärmare. Bilen levererades 25 nov-09.

Jag är mycket nöjd med bilen, den bästa jag haft faktiskt. Av utrustningen tänkte jag ta upp några saker som jag är x-tra nöjd med

R-design: Gör bilen lite "egen" ingen "dussin v70" Gillar chassit som är fastare. Dubbla slutrör bak lyfter utseendet bakifrån.

Elmanövrerad baklucka: praktiskt när man har händerna fulla, samt när man stänger luckan då bilen är smutsig(den är ju svart)

Laminerade rutor: sänker ljudnivån, tycker jag.

Park.varnare fram+bak: aldrig mer en bil utan detta tillbehör

PCC: nyckellöst lås och startsystem, otroligt bekvämt bara att ta i handtaget så låses bilen upp och sen så behöver man bara trycka på start-knappen, gillar detta skarpt, särskilt när man lämnar barnen på olika ställen och måste in och ut, in och ut

HP-stereo: bra ljud, svårt att ställa in Eq. tycker jag , nån som har tips på inställning, skulle önska mig en SUBBA i bagaget. Nästa gång kanske....

Tagit upp detta i en annan tråd. Toningen av rutorna som jag tycker är för ljus. Min bil hade dessutom bara toning runt bagaget. Detta berodde enligt säljaren på att de kryssat i fel vid beställningen av bilen skulle vara HP2. Jag har låtit "proffs" tona rutorna på Samglas och det blev ett jätte lyft. En helt ny "look" enligt mig.

Bensin/etanol: första vintern körde jag på bensin, har fått för mig att bilen skulle vara svårstartad på vintern med etanol i tanken, nån som har erfarenhet av detta? Sen April kör jag på etanol och tänker nog göra det i vinter oxå.
Bilen drar 1,2l med bensin och 1,5-1,6l med etanol.

Fel och brister: har fungerat toppen, dock så har det gnisslat eller "gnekat" som gummi mot gummi när man vrider på ratten, samt att "el.barnlås serv.erfordras" tänts ett 10-tal gånger har då stängt av och på så har det försvunnit.
Bilen var inne på service för en månad sen, då smörjde dom ratten eller nåt liknande samt laddade in ny prog.vara.
Det låter lite om ratten fortfarande men verkstan sa att det kunde ta ett tag innan ljudet försvann???
1:a servicen gick på 2300:-

Tack för mig
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag har haft min i en månad nu och jag håller med om att den skiljer sig från mängden. Den bakre stötfångaren med dubbla utblås och den lite sportigare utformningen är (enligt mig) en fullträff. Jag har en fråga angående etanol/bensin. Bör man köra tanken nästan tom innan man byter bränsle eller kan jag köra tex 50/50? Försäljaren tyckte jag skulle köra antingen bensin eller etanol. Kanske finns nån tråd redan om detta...

Tomas
av Linqid
farmerswalk skrev:Jag har haft min i en månad nu och jag håller med om att den skiljer sig från mängden. Den bakre stötfångaren med dubbla utblås och den lite sportigare utformningen är (enligt mig) en fullträff. Jag har en fråga angående etanol/bensin. Bör man köra tanken nästan tom innan man byter bränsle eller kan jag köra tex 50/50? Försäljaren tyckte jag skulle köra antingen bensin eller etanol. Kanske finns nån tråd redan om detta...

Tomas
Innan den 2.0F vi har nu hade vi tidigare en 9-5 Biopower och vi har blandat hur som helst mellan bensin/etanol x antal gånger med båda bilarna och aldrig haft några problem. Inte heller några startproblem under vintern, körde på etanol även under förra vintern som ju stundtals var rätt kall och inte heller då var det något problem. Under vinterhalvåret är det ju E75 i pumparna.
Användarvisningsbild
av betterlead
Oj, E75 under vintern! Det betyder väl något mindre förbrukning? Och det till samma pris vid pumparna för soppan?
av perhall
betterlead skrev:Oj, E75 under vintern! Det betyder väl något mindre förbrukning? Och det till samma pris vid pumparna för soppan?
Priset stiger några tioöringar när E75 införs så här års, och sjunker igen till våren när det blir E85 igen.../PH
av MattiasD
1e: november införs den sk vinterkvaliteten av E85. Räkna med en höjning runt 50 öre litern. Ett tips är att passa på att tanka bilen nu på söndag! :)

Angående starter med etanol på vintern startade min 2.5FT förra vintern vid -22 grader. Utan motorvärmare. Motorn startade inte på första försöket men direkt på andra. Etanol och startproblem känns rätt överdrivet.
Användarvisningsbild
av betterlead
Okej, tänkte väl det. All equals out. Då finns du ju inte heller någon anledning att köra hjulen av bilen för att tanka senast söndag. (Inget jag själv behöver fundera på, än... Tyvärr.)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag är lika nöjd som du Christer V70! Jag har dock inte R-design men har sportchassit och dynamicstolarna.

Dock är såvitt jag vet 2,5-litersmotorn inte känd för att inte starta vid kallt väder. Men däremot 2,0F. Jag har haft en sådan och den var rena katasrofen. Inte ens i slutet av 2009 lyckades Volvo lösa problemet. Finns massa trådar om det.

Hursomhelst - det jag uppskatar med 2,5FT:n är den tysta kupén i kobination med motorn. I synnerhet växellådan är ett lyft med den högt utväxlade sjätte växeln. Motorn har ju bra pulver också rent generellt men är samtidigt civilicerad. Förbrukningen för mig hamar på 1,2 L E85. Och då har jag inget ägg under pedalen:-)

Synd bara att Volvo nu tar bort denna motor och ersäter med tvålitarna medan man i USA fortsätter med motorn i 250-hästars utförande samt med ännu mer vrid. Jag önskar de hade erbjudit den som standard i Sverige också (utan att gå via Polestar).
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har nu haft min 2,5FT R-Design i tre dagar, och hunnit avverka ca 25 mil, blandat lands- och motorväg. Det har knappt blivit någon stadskörning än, men det kommer, var så säkra.
Så vad är omdömet om mitt köp, så här långt?
Gott - gott och med beröm godkänt!
Precis som vissa föregångare och kollegor här på forumet har påpekat, så är gasresponsen lite seg, men kraften när den väl kommer obeveklig. Automatlådan jobbar inte riktigt i takt med mig, men den är ju adaptiv, så det rättar nog till sig och finjusteras, vad det lider.
Mina farhågor då - besannades de?
Tja, ja och nej. Jag visste ju att det inte var en snåldrickare som jag köpte, så förbrukningen var jag ju redan medveten om skulle bli hög. Å andra sidan är det ju 231 hk och automat, till råga på allt körd på etanol. Förbrukningen efter 25 mil, lands- och motorvägskörning ligger på 1,33 l/mil, och det är ju ganska bra, tycker jag, med tanke på den relativt tunga gasfot som jag lagt mig till med, pga den fantastiska motorn...
Såå... chassiet då - jag var ju rädd att det skulle vara stötigt och okomfortabelt med ett r-designchassie? Absolut inte! Visst är det inte mjukt och jolmigt, men någon stötighet har jag inte märkt av, ens på Brommas tjälbrutna vägar. Det är ett i mina ögon fantastiskt chassie. Väl avstämt, är snarare orden som jag vill beskriva egenskaperna med. Jag kan förstå att de som vill ha strykjärnskänsla och känna varje ärta de kör över kanske tycker att man gjort ett halvdant jobb i Torslanda - men för mig som vanlig Svensson, med barnvagn och laptopväska, så är det perfekt. Perfekt på gränsen till magiskt!
Men så kom jag ju från en S60 MY08. Dvs en femton år gammal konstruktion som man hållit liv i med stämjärn och slägga.
Jag återkommer när jag avverkat lite mer mil och har fler, kanske mer nyanserade, åsikter...

Tack!
av lobbysleeper
1,33 är bra jobbat. Det har jag inte nått ens när jag snålkört... Nuvarande tank ligger på 1,53, förvisso bara massa kortkörningar där jag ibland även känner på trycket vid rödljusen.

Men instämmer att chassit är väldigt bekvämt, perfekt balans mellan styvhet och komfort.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]