Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoValter
Hej någon som kan förklara denna märkliga sak.??
Ställde min s80-07 och låste den efter det att jag kom hem från jobbet. Efter ca2 timmar så började bilen larma både med siren och blinkade lampor. jag gick ut för att kolla om det stod nått i färddatorn om varför larmet aktiverats... men hittade inte ens ett meddelande på att larmet hade varit aktiverat kollade runt och inga föremål som låg i bilen kunde ha aktiverat larmet. Konstigt! efter ca en 15-20min var det dags igen och samma sak inget meddelande som bekräftade att larmet utlöst bara lampan på instrument panelen blinkade fort båda gångerna larmet aktiverats..

Larmet jag pratar om är ett volvo guard larm och har aldrig tidigare strulat.

jag har garanti på bilen maxi trygg eller vad det heter tror ni att jag skulle ha någon nytta av det för att avhjälpa detta problem??
Användarvisningsbild
av Racetwin2
VolvoValter skrev:Hej någon som kan förklara denna märkliga sak.??
Ställde min s80-07 och låste den efter det att jag kom hem från jobbet. Efter ca2 timmar så började bilen larma både med siren och blinkade lampor. jag gick ut för att kolla om det stod nått i färddatorn om varför larmet aktiverats... men hittade inte ens ett meddelande på att larmet hade varit aktiverat kollade runt och inga föremål som låg i bilen kunde ha aktiverat larmet. Konstigt! efter ca en 15-20min var det dags igen och samma sak inget meddelande som bekräftade att larmet utlöst bara lampan på instrument panelen blinkade fort båda gångerna larmet aktiverats..

Larmet jag pratar om är ett volvo guard larm och har aldrig tidigare strulat.

jag har garanti på bilen maxi trygg eller vad det heter tror ni att jag skulle ha någon nytta av det för att avhjälpa detta problem??
Jag hade ett liknande fel på min förrförra bil, en V70N. Inga felkoder och inget i bilen. Lite jobbigt att springa upp klockan 0300 efter att alla grannar vaknat. Visade sig till slut vara en kabel som de klämt vid monteringen i Torslanda.

Ett annat fel kan vara kupévärmare om du har en sådan. Den utlöser larmet. Vet inte om dieselvärmaren också gör det.

Eller så är det en felaktig givare. Sök här på V70II-delen av forumet för jag vet att det finns flera trådar med problem kring larm.
Användarvisningsbild
av CarMan
nybilsgarantin är 2 år...
Om du har en frsäkring som heter maxi trygg, så för du höra med försäkringsbolaget om den täcker dena typ av fel.
av VolvoValter
okej tack för svar!

Nej jag har ingen kupévärmare i för tillfälet så där var inte problemet, tycker att det är konstigt att bilen aktiverade larmet så sent efter själva låsningen 2timmar...har ingen bensinvärmare eller dylikt..

Maxi trygg är en försäkring som bilia lät följa med bilen och är inte kopplad till min bilförsäkring...
av Mr T
Jag hade förut en S80N MY07 och den larmade också ett par gånger utan anledning och utan meddelande och jag tänkte först inte på det.

Som tur var så gjorde den det en gång när jag lämnat in bilen på service och meken gick ut på gården för att hämta den :D

Det visade sig vara själva sirenen som helt själv fick för sig att tjuta lite. :???: Så meken bytte sirenen och därefter vart den tyst.

//Mr T
av VolvoValter
okej men blinkade dina lampor samtidigt som bilen tjöt?? för det gör det på min.

min garanti hette visst selected 3stjärnor vad nu det innbär??
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är som sagt ingen garanti utan en försökring
din säljare eller din verksta vet vad försäkringen täcker om du inte själv fått försäkrngs vilkåren
av Mr T
VolvoValter skrev:okej men blinkade dina lampor samtidigt som bilen tjöt?? för det gör det på min.

min garanti hette visst selected 3stjärnor vad nu det innbär??
Nej, där har du en poäng. Det var endast sirenen som lät på min bil.

//Mr T
av VolvoValter
Hej igen!

pratade med bilia idag angående larmet. dom ville läsa av felkoder för att kunna säga något om själva felet. det skulle kosta 334:- inte alls så blodigt.. sen sa han att sensorn inne i bilen kunde strula hade gjort det på andra bilar. frågade om det gick på garantin som följde med bilen... det kunde han inte svara på.. så vi får väl se hur det blir...

angående larmet så har det inte aktiverat sig nått mer sedan igår. men konstigt var det..
Svart grill

Från MY23 med Goggle sitter en uppvärmd[…]

Finns det någon här som har fått […]

Visa din semesterbil(d)

Tanten, jag och några vänner begav oss […]

Sen tillkommer generellt en högre avgift f&ou[…]