Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Måste säga att jag är väldigt nöjd med denna uppdatering.

Inte bara att bilen går som satan nu, bränsleförbrukningen har gått ner ganska markant
för att vara en bensinare.

Tidigare låg den på 1,14-1,18l/mil blandat, nu ligger den på 0,91-0,94l/mil blandat och
då kör jag även med bränslevärmaren.
Det tycker jag är helt ok för en sån tung bil med 250 hk.

// Anders
Tartryffel skrev:Bra sänkning men sjukt hög förbrukning före. Låter nästan som att något var galet med bilen för så där stor skillnad gör inte optimeringen.
Det är nog där man hamnar oftast om man inte kör mest landsväg, farsan har en s80 2.5t auto -07, vinter tid blandad körning vore han glad att hamna på 1.2 per mil, så det låter intressant med Polstar får tipsa han på detta.
kan vara att med polestar får man den senaste ecm mjukvaran som oxå hjälper till om bilen hade gammal mjukis innan trimmet
Har kört precis på samma sätt vid mätningarna.
Det enda som är gjort är optimeringen så den gamla programvaran
var väl felet förrut då.
I handboken står 1,02l/mil och det brukar väl diffa 5-7% över det.
Jag kör ca 40% landsväg men en hel del inne i central Göteborg.
Kan ju även tilläggas att bilen gör mindre nerväxlingar än tidigare
utan använder dom extra 70nm på ett bra sätt.
Senast redigerad av 1 Anders E, redigerad totalt 0 gånger.
men de e som och ha kakan och ändå äta upp den fler hk mer ös och mindre bränsleåtgång :D eller som ungarnas kinderägg 3önskningar i en haha
hollan skrev:men de e som och ha kakan och ändå äta upp den fler hk mer ös och mindre bränsleåtgång :D eller som ungarnas kinderägg 3önskningar i en haha

Inte om bilen var strypt sen tidigare för att inte mäta sig med 3,2:an 238hk.
MY10 fick ju 231 hk med 6% lägre förbrukning.
På MY10 är det en annan utväxling som sänker förbrukningen på landsväg. I stad mer osäkert, det beror på om den nya utväxlingen är optimerad efter EU-cykeln eller ej.

Jag är helt säker på att du har fått en annan motormjukvaruuppgradering samtidigt. När min bil var ny drog den också för m ycket (typ 1,01 i 120 på mätaren ensam i bilen utan last AC avstängd, lättrullande däck...), sen efter en service sjönk förbrukningen ca 15 procent. Uppgraderingen gjorde ingen skillnad o ska inte heller göra någon större skillnad./PH
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]