Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Nu har det blivit en massa minusgrader på nätterna och jag har fått förmånen att använda dieselvärmaren innan jag åker på morgnarna. En enormt trevlig pryl får jag säga. Det jag undrar är bara hur de tänkte när de inte satte luftutblås på instrumentbrädan längs hela rutan utan bara i mitten? Det är ju jättesvårt att få hela rutan avisad när det bara blåser på delar av den. Störigt säger jag, och signerar med:

Veckans I-landsproblem
av Mr T
Hur länge kör du värmaren innan du förväntar dig att det ska vara isfritt?

När jag sätter timern så är alltid i stort sett hela bilen isfri när jag kommer ut så det bara är att köra iväg.

Skulle jag stå och titta på hur frosten släpper från rutorna så börjar det tina rakt framför förarstolen och rakt framför passagerarstolen i ögonhöjd på resp.

//Mr T
av lobbysleeper
i och för sig så är det bilen som avgör hur länge den behöver köra värmaren eftersom man sätter avresetid.
Men det förutsätter ju förstås att man håller den tiden och inte tjuvar lite tidigare...
För mig har det fungerat felfritt i alla fall, de få gånger jag eldat diesel.

Har inte kikat ner i utblåsen där framme, men inbillar mig att luften styrs ut ganska brett, det upplevs så när man måste få bort imma på framrutan i alla fall, att det blåser över ganska brett område. Givetvis inte ända nere i hörnorna med det brukar försvinna ganska fort det med, så isen borde ge med sig över hela rutan på samma sätt, i synnerhet när kupén är varm i övrigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tartryffel skrev: Det jag undrar är bara hur de tänkte när de inte satte luftutblås på instrumentbrädan längs hela rutan utan bara i mitten? Det är ju jättesvårt att få hela rutan avisad när det bara blåser på delar av den. Störigt
Ett riktigt nedköp mot V70N som hade luftutblås längs hela framrutan.

Märks ju även vid normla körning också om det är riktigt fuktigt/kallt/blött ute att det blir imma längs A stolparna och utblåset håller mest imman bort i mitten av rutan.
av bilgalen
Det är nog inte konstruktören som tänkte fel utan Ekonomiansvarige som tvingade fram en dålig men billig lösning. Så är det väl förresten i 9 fall av 10 nu för tiden.
av Amli
Jag har inte ägt en V70N så jag kan inte jämföra men jag tycker annars att dieselvärmaren på min bil fungerar klockrent. Jag har nog aldrig haft problem med att inte hela rutan är tinad. Klart en av de bästa funktionerna på min bil! :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Jag har inte ägt en V70N så jag kan inte jämföra men jag tycker annars att dieselvärmaren på min bil fungerar klockrent. Jag har nog aldrig haft problem med att inte hela rutan är tinad. Klart en av de bästa funktionerna på min bil! :-)-)
Problemet har ju inte att göra med om dieselvärmaren är bra eller ej tycker jag.

Alla bilar jag ägt, Volvo V70N, BMW, Toyota, Mazda, Mercedes, Opel, Ford, VW etc har haft 2 defrosterutblås som täckt hela framrutan så hela rutan avfrostas snabbt.

Min nya V70II har bara ett utblås i mitten vilket gör att det avfrostas/imma försvinner snabbt i mitten på vindrutan och tar evigheter ut mot sidorna, är det fuktigt försvinner faktiskt aldrig imman i ytterkanterna av rutan, känns inte så premium.
av Tartryffel
Ja problemet är ju inte bara is utan även imma och jag tycker verkligen inte att det går lätt att få bort vid stolparna. Klart att om värmaren får stå tillräckligt länge så avisas hela rutan, men min poäng är att ovanför utblåsen tar det kanske 10 minuter från att värmaren går igång. Hade utblåset varit bredare så hade hela rutan varit isfri på samma tid.

Det är ju egentligen inte bara en fråga som gäller värmaren. Har man inte haft igång den utan bara sätter sig i en kall bil så tar det väldigt lång tid. Och jag kan ju tänka mig hur kul det är för bensinbilsägarna utan bränslevärmare.
av Amli
Märkligt. De gångerna jag har haft problem med att få bort imma på fönstren kan jag räkna på fingrarna, men det har nog mer med den tunnare luften i Norrland gissar jag.
av Tartryffel
Amli skrev:Märkligt. De gångerna jag har haft problem med att få bort imma på fönstren kan jag räkna på fingrarna, men det har nog mer med den tunnare luften i Norrland gissar jag.
Har du kollat var jag bor? :)
Luften är för övrigt inte tunnare i Norrland, däremot något torrare. AC:n ser ju dock till att kupéluften är torr ändå så det spelar nog mindre roll.
Men det är inte det som är problemet heller, snarare de gånger man suttit länge i bilen utan motorn igång och det bildats imma på rutorna. Direkt ovanför utblåsen försvinner den direkt men vid A-stolparna tar det betydligt längre tid. Det märks också när man haft snö på rutan ute i kanterna och det bildats kondens på insidan, den är inte alls lätt att få bort.

Vad är det för rostskyddsolja du nä[…]

Kan inte lägga i växel V70

Det är en rimlig tolkning. Får kolla &a[…]

230fk går snålt

Har du bytt till en LH2.4-härva eller har du […]

ATE har sina PowerDisc skivor med frästa sp&[…]