Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crumar
...hämtar ÄNTLIGEN ut den nya bilen efter 14 veckors väntan!! Att tid kan gå så otroligt sakta...
Volvo V70II D3 Business Active Seashell beige, Fast drag, nyckelavst. airbag, tidur parkvärmare + lite tillval.

Jag har även ordnat så att det finns ett extra 12-volts uttag framdraget bakom mittkonsolen från början, detta till GPSen jag ämnar montera vid ventilations gallret snarlikt tidigare trådar beskrivit här. Tyckte faktiskt det var ett ok pris från Volvo, 800kr så slapp jag dona med detta själv!

MEN jag måste svänga förbi någon elekronik jätte och hämta en GPS i veckan, jag har velat länge och inte bestämt mig för något egentligen. Vill att den ska vara någorlunda liten, framförallt hållaren, funktionerna behöver inte vara så avancerade, det finns ju bluetooth i bilen redan exempelvis.

Är det någon som har några bra tips, rekomendationer eller rent av äger den bästa navigatorn för mig? :???:
av knicklas
Härligt! Minns det själv som igår... :D En stor upplevelse när man är så nördigt förtjust i bilar!
Du får gärna berätta mer om 12V-uttaget? Är det nåt de gjorde hos din återförsäljare, eller på fabriken? Jag vill med andra ord veta om det går att lösa i efterhand...

Använder en Garmin 1350T och har väl egentligen inga stora klagomål a tt framföra. Den kan vara lite trög ibland dock, men själva guidandet funkar bra. Den är riktigt duktig på att gissa ankomsttid dessutom, vilket uppskattas rejält.
Användarvisningsbild
av betterlead
Jajaja! Du måste berätta mer om det där 12V-uttaget. Jag har väntar fortfarande på min bil och är gärna förberedd på att ge leveransverkstaden uppdraget direkt. (Om det nu är de som ska göra det.) Vill för böveln inte vänta en extra onödig sekund på leveransen.

När det gäller navigation, har jag tittat runt lite och jag har hittills gillat Navigon bäst. Men för tusan, jag har inte sett någon alls i full aktion. Röststyrning är en funktion jag vill ha och gärna den större 5"-skärmen. Tänker inte bära omkring den speciellt mycket, så den får gärna vara stor. (iPhone duger gott till det.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Navigon 2310 för under 1500 kr med realityview och 40 länder i Europa.

Har funkat super både i Sverige och på våra resor i Öst och Väst ända ned till Spanien och Balkan
av Crumar
Installationen av det extra 12-volts uttaget görs av verkstaden hos handlaren. jag kikade på lösningar med att göra detta själv och kom fram till att jag inte ville in och chansa med bilelektroniken själv helt enkelt.
Installationskostnaden tycker jag är ok med tanke på att det ändå tar ett par timmar, det är material inkluderat i priset dessutom. Då jag kikade på materialet själv hade det gått loss på ett par hundralappar bara det.
Uttaget blir "dolt" på insidan av konsolen så att säga, det finns nog många sätt att montera detta om man vill iofs.
Med andra ord, det görs i efterhand!

Jag behöver inte ha en liten navigator till storleken men jag kan känna att alla funktioner som idag trycks in i apparaterna är överflödiga... i alla fall för mig. Har fått för mig att Navigons hållare är stor och klumpig annar s verkar Navigon 70 alt. 40 serien riktigt bra. Likaså är jag sugen på Garmins 1690 alt. 1490.
Spontant ser Navigon ut att vara lättare att "kika på", mjukare färger, renare bild om man säger så :???:
Hoppas ni förstår hur jag menar?
av Crumar
VolvoB20 skrev:Navigon 2310 för under 1500 kr med realityview och 40 länder i Europa.

Har funkat super både i Sverige och på våra resor i Öst och Väst ända ned till Spanien och Balkan
OK, såg att den finns på Elgiganten för 1495kr. Hittade den inte först på Navigons hemsida, är 3310 (max) efterföljare till denna?

Helt ärligt tycker jag att det finns väldigt (för) många att välja på och jag kan knappt göra skillnad på vad de innehåller för funtioner...
av lobbysleeper
Crumar skrev:Installationen av det extra 12-volts uttaget görs av verkstaden hos handlaren. jag kikade på lösningar med att göra detta själv och kom fram till att jag inte ville in och chansa med bilelektroniken själv helt enkelt.
Installationskostnaden tycker jag är ok med tanke på att det ändå tar ett par timmar, det är material inkluderat i priset dessutom. Då jag kikade på materialet själv hade det gått loss på ett par hundralappar bara det.
Uttaget blir "dolt" på insidan av konsolen så att säga, det finns nog många sätt att montera detta om man vill iofs.

Jag behöver inte ha en liten navigator till storleken men jag kan känna att alla funktioner som idag trycks in i apparaterna är överflödiga... i alla fall för mig. Har fått för mig att Navigons hållare är stor och klumpig annar s verkar Navigon 70 alt. 40 serien riktigt bra. Likaså är jag sugen på Garmins 1690 alt. 1490.
Spontant ser Navigon ut att vara lättare att "kika på", mjukare färger, renare bild om man säger så :???:
Alltså ett cigg-uttag? Eller någon annan 12v kontakt?
Du får gärna posta några bilder på uttaget när du hämtat bilen (och bilder på bilen ö.h.t såklart).

Låter riktigt billigt i alla fall, ska kolla med min ÅF om de gör liknande jobb. Vill du dela med vilken handlare och vart du köpte genom?
av Crumar
lobbysleeper skrev:
Crumar skrev:Installationen av det extra 12-volts uttaget görs av verkstaden hos handlaren. jag kikade på lösningar med att göra detta själv och kom fram till att jag inte ville in och chansa med bilelektroniken själv helt enkelt.

Alltså ett cigg-uttag? Eller någon annan 12v kontakt?
Du får gärna posta några bilder på uttaget när du hämtat bilen (och bilder på bilen ö.h.t såklart).

Låter riktigt billigt i alla fall, ska kolla med min ÅF om de gör liknande jobb. Vill du dela med vilken handlare och vart du köpte genom?
Jag valde ett standard cigg-uttag eftersom där i från kan jag köra förgrenening om jag behöver eller navigatorn direkt... Jag vill ha så lite sladdar synligt som möjligt helt enkelt.
Volvos placering av ordinarie uttag innan för luckan mellan stolarna är ju så urbota korkat att man undrar om dom plockade in någon från gatan dagen detta designades!! :evil:

Klart att jag kan ladda upp lite bilder när jag hämtat kärran och på installationen så klart!
av knicklas
Kalas!!! Väntar med spänning! Frågan är också om man kan förvänta sig detta pris på en eftermontering hos andra handlare eller om det var en snygg grej de erbjöd vid beställning. Vill ju inte betala 4500:- för detta...

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!