Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har länge undrat över det här:

Bild

IMG_1457 by Betterlead, on Flickr

Främre sidorutor med vattenavvisande glas, WRG.
Är det någon mer än jag som uppfattar det här som precis tvärtom? På mina främre sidorutor bildas miljontals pyttesmå vattendroppar som bildar en tät film och gör det närmast omöjligt att se igenom. Från de obehandlade rutorna rinner vattnet av mycket lättare. Visst finns det droppar kvar, men de är få och stora - utan att störa sikten.
En liten bluff? ?:-/

Bild

Egentligen kanske fel plats att publicera på, men vi har ju moderatorer som i så fall kan flytta till rätt plats.
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
Nja, alltså det är ju samma effekt på en lackbehandlad/waxad bil, att det vattnet pärlar sig.
Skillnaden märks när du kör, då rinner allt av från rutan (eller lacken) och det blir "torrt".
Kanske inte lika stor skillnad mellan rutorna när bilen är nytvättad, men om den smutsat ner sig lite, så fungerar fortfarande WRGn medans övriga rutor får det kämpigare.

Smutsiga/vanliga rutor är inte alls lika "hala" utan tenderar att samla på sig vatten/smuts i mer eller mindre mängder under färd.

I den mån det går brukar jag undvika att röra sidorutorna och istället låta fartvinden blåsa bort vattnet (behövs inte mycket fart).

Fungerar även vintertid när lite nysnö o.dyl lagt sig på rutorna.

Ok, det är ingen kioskvältare till funktion eller så, men jag tycker det är tillfredsställande. Har även behandlat framrutan, så jag nyttjar fartvinden i första hand, och torkarna går extremt sällan på min bil.
Själv blev jag positivt överraskad av dessa "WRG"-rutor! Trodde innan att det var en onödig funktion, men jag tycker det är kanon! I stort sett så fort bilen kommer i rullning börjar dropparna fly bort från rutan, och sen har man kanonbra sikt därefter! Ska också fixa liknande på framrutan har jag tänkt...
Ok, det är så klart så som du skriver. Grejen är att jag ser inte ett smack en sån här blöt morgon när jag rullar ut försiktigt på den stora vägen utanför min tomt. Måste rulla ned rutan - eller ja,ja, jag kan ju torka av sidorutorna innan jag sätter mig i bilen - men jag är lite lat...

Att behandla vindrutan, låter smart. Vad har du använt för medel? (Ok, Peanuts hann före...)
Finns en uppsjö med tillverkare och prisklasser. Allt från Biltemas för ett par tior, till dyrare, eller till och med lämna in den hos en firma.
Men det är ju onödigt.

Senast provade jag "Aquapel", en ampull man knäcker och smetar ut över rutan och gnider in. Enkelt och godkänt resultat hittills.
Så länge man är sparsam med torkarna, samt inte tvättar rutan med starka medel så håller behandlingen ganska länge (allt är dock relativt hur mycket man kör och i vilka väderlekar, så det är omöjligt att säga _hur_ länge den håller).

Här kan man köpa Aquapel för en hundring (räcker till 3 rutor står det, men har man wrg kan man behandla bakre sidorutor samtidigt, håller nog längre där eftersom man inte sliter med några torkare där).
Länk: ProRecond.se +frakt (så passa på att köpa några andra roliga tvättprylar och vårda finbilen inför vintersmutsen)
Om vi hårddrar det så
0-20 kmh = Sikten är sämre
Över 20 kmh = Sikten är bättre

Sen om detta är en bluff eller inte får ju var och en bedöma, tycker det funkar rätt bra iaf
Kan sälla mig till de som tycker det fungerar kanon.
Moody skrev:Om vi hårddrar det så
0-20 kmh = Sikten är sämre
Över 20 kmh = Sikten är bättre

Sen om detta är en bluff eller inte får ju var och en bedöma, tycker det funkar rätt bra iaf
Åh nej! Snarare måste man upp i 50-60 km/h, minst, för att det ska blåsa bort någorlunda fort.

Mitt problem, är att jag har en accelerationssträcka på 12 meter innan jag är ute på en av Lunds mest trafikerade vägar och måste dessutom ofta korsa ett lämmeltåg av cyklar och gående.
Hinner liksom inte acca upp till ens 15 km/h på den sträckan.

I-landsproblem? Nädå...

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]