Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Fredrik
Hej
Ska köpa en beg v70 diesel gärna med automat och D5 motorn.
Har sett att 2,4d är betydligt vanligare på begmarknaden,hur är den motorn?
Jag kör ganska mycket stadstrafik så det kanske räcker med den lite svagare motorn?
Antar att den är lite snålare oxå?Finns det olika automatlådor?
Är tacksam för svar och era övriga synpunkter på bilvalet.
Budgeten är ca200-240tkr.
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av StringerBell
Omek skrev: Ja, 2.4D skulle funka för dig och en D5:a skulle det.
Förbrukningsmässigt är det ingen större skillnad.
Men sen finns det ju skatt och försäkring.
Där finns det nog en större skillnad.
Skatten är numera helt förbrukningsrelaterad.
Användarvisningsbild
av 164E
Det skiljer en hel del på 2,4 D MY10 mot tidigare årsmodeller. I MY10 är det samma motor som D5, men enkelturbo och 175hk (endast i MY10). Tidigare årsmodeller av 2,4D har annan motor samt lägre effekt och jag upplever det även som stora skillnader på ljudnivå inne bla. Jag är helnöjd med 10-ans 2,4 vad gäller prestanda, eventuellt minus är att all effekt kommer vid 1500 varv, innan dess är det lite slött. Skatten är också OK (nåja) och sänktes en del jämfört med tidigare MY.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om man jämför 2.4d och D5 av årsmodellerna 08-09 så är det exakt samma motor rakt igenom, det skiljer bara i programvara.
Tittar på man på diagram över moment och Hk så är dom precis lika upp till 2500 varv, så vid normal körning så märker du ingen som helst skillnad mellan dom..

Enda gångerna man är över 2500 varv är vid kraftig acceleration eller snabba omkörningar skulle jag vilja påstå..

Vet inte hur programvarorna till dom tidiga automaterna är nu (uppdaterade!?!?), men jag kan väl inte påstå att jag träffat eller pratat med värst många som verkligen gillar automaten på
MY08 och MY09..
Användarvisningsbild
av betterlead
Variosboy skrev:Om man jämför 2.4d och D5 av årsmodellerna 08-09 så är det exakt samma motor rakt igenom, det skiljer bara i programvara.
Tittar på man på diagram över moment och Hk så är dom precis lika upp till 2500 varv, så vid normal körning så märker du ingen som helst skillnad mellan dom..

Enda gångerna man är över 2500 varv är vid kraftig acceleration eller snabba omkörningar skulle jag vilja påstå..

Vet inte hur programvarorna till dom tidiga automaterna är nu (uppdaterade!?!?), men jag kan väl inte påstå att jag träffat eller pratat med värst många som verkligen gillar automaten på
MY08 och MY09..
Har du någon bild som kan visa detta? Diagrammet alltså.
Att få mer kraft vid 2501 varv och uppåt kan kanske betydelsefullt. Eller?
Användarvisningsbild
av betterlead
Nice.
Tack!
av V70Fredrik
Jättetack för all input!
Ang bilvalet så använder jag bilen även privat till att köra runt med familjen ink
2st små barn så jag behöver stor bil.
Förövrigt låter det som ett bra köp så det är ju bara att leta efter ett bra ex!

Mvh Fredrik

Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]