Moderator: Moderatorer
Emiljonsson7 skrev:Jag har sneglat på vad Polisen använder. De har ju 17-tummare som jag och jag gissar att de hittat en mix som är en bra kompromiss mellan slitage och grepp och komfort. De kör med 2,7 kilo. Jag har tryckt i 2,8 kilo fram och 2,7 bak. Funkar riktigt bra! De har ju några miljoner mils erfarenhet :DDu kan inte jämföra med en Polisbil... den väger 200kg mer!
ThomasT skrev:Ja - jag använde Polisens värde mest som en riktlinje. Jag själv vill ha direkt respons och låg förbrukning och har därför ganska hårt tryck. Jag har laborerat mig fram lite grand och ville ha mer än 2,7. Jag kompenserar det ökade kupéljudet med textilmattor och laminerade rutor.Emiljonsson7 skrev:Jag har sneglat på vad Polisen använder. De har ju 17-tummare som jag och jag gissar att de hittat en mix som är en bra kompromiss mellan slitage och grepp och komfort. De kör med 2,7 kilo. Jag har tryckt i 2,8 kilo fram och 2,7 bak. Funkar riktigt bra! De har ju några miljoner mils erfarenhet :DDu kan inte jämföra med en Polisbil... den väger 200kg mer!
.
AndS skrev:En sidofråga men ändå påverkande. Litar ni på att mackarnas pumpar visar rätt tryck?Om du inte köper typ en sådan här: http://www.khmotorsport.se/shop/page145.htm så kommer du få leva i ovisshet... så är det med mätare. MEN eftersom alla verkar fylla efter eget tycke och smak så spelar det väl ingen roll vad som står på mätartavlan?
Jag har blivit lite misstänksam. Har även själv ett pumphandtag till min kompressor som jag är lite osäker på hur noggrann denär.
Om luftmätarna visar 10% fel så kör man ändå runt med felaktigt däcktryck.
Och till själva frågan, min Volvoverkstad kör med 2.6 i 17" Michelin och har för mig detsamma i mina 16" vinterdäck Conti.
ThomasT skrev:Jag anvnder en egen mätare av lite enklare slag än de ovan men fördelen är att jag alltid kollar med samma mätare. Då spelar det ingen roll vilken mack jag är vid eller om jag fyller med kompressorn hemma. Referensen är densamma. Det viktiga är väl snarare att hitta det tryck som passsar en själv med tanke på grepp/komfort/förbrukning/slitage etc och när man hittat det så spelar det, som du säger, mindre roll vad mätaren säger:-)AndS skrev:En sidofråga men ändå påverkande. Litar ni på att mackarnas pumpar visar rätt tryck?Om du inte köper typ en sådan här: http://www.khmotorsport.se/shop/page145.htm så kommer du få leva i ovisshet... så är det med mätare. MEN eftersom alla verkar fylla efter eget tycke och smak så spelar det väl ingen roll vad som står på mätartavlan?
Jag har blivit lite misstänksam. Har även själv ett pumphandtag till min kompressor som jag är lite osäker på hur noggrann denär.
Om luftmätarna visar 10% fel så kör man ändå runt med felaktigt däcktryck.
Och till själva frågan, min Volvoverkstad kör med 2.6 i 17" Michelin och har för mig detsamma i mina 16" vinterdäck Conti.
.
Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]