Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu, efter att ha provkört handlarens V70 2.5FT (R-Design) med Geartronic och fått jämföra med min D5:a - herregud vilken skillnad i respons från start och i höga farter!
Efter min lilla test drive med FT:n, kändes min D5:a som en seg bullrig, skakig och ryckig traktor. Jo, det var kul med mycket NM inom ett litet område - det där riktiga turborycket, men som helhet ser jag det nu som att det är ganska skönt att det snart blir ett roligt minne blott.

Ska man köra minst fyra tusen mil om året, ser jag motorn som ett vettigt ekonomiskt alternativ, men i övrigt ingen större vits med en diesel. (För att inte tala om att rena fossila bränslen är ganska ute om ett par år. Med all rätt.)
Ser närmast på det här med diesel, som en hysteri jag själv nystades in i. En ungdomlig nerv som påminde om att det var kul med motorbuller.

För övrigt, Geartroniclådan fungerar inte alls med D5:an. Den växlar hemskt illa. Miljoner gånger bättre symbios mellan den lådan och 2.5FT-motorn.

Får jag nu äta upp detta när jag drar igång klagovalsen om mina alkoholproblem? T ex kalla vintermorgnar? :-O)
Återigen kul att läsa dina åsikter om diesel vs FT Betterlead, för jag håller med dig på alla punkter.
Vi gör ju samma steg, från D5 185hp till 2.5FT MY11, och det ska bli såååå skönt att slippa dieselns bullriga och sega karaktär.

Tycker det är mycket skönare gasrespons vid stadskörning i 2.5FT.
Stadskörning med D5an känns som att köra med sirap i systemet, den flåsar och frustar som en sportbil (varv/oljudmässigt), men det händer liksom inget. Känns som man bara slirar runt med halva kopplingen i. För att inte tala om ständiga nedväxlandet så fort man petar på gasen, går ju inte att nyttja det s.k underbara vridet i D5an när lådan lever rövare.

När jag körde 2.5FT MY11 så förstod jag äntligen de som sagt/skrivet att V70 är en tyst bil :-)-)

Sen kan jag dock säga att min D5a bullrar (dieselljud) betydligt mer än en bekants D5 AWD som är ca 6 månader nyare (min är uttagen nov -07)... Så det kanske skiljer en del mellan exemplaren, kanske min är ovanligt högljudd...

Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).

Tur man köpte bilen för ett riktigt bra pris och nu kan byta upp sig ganska smärtfritt till en helt ny bil för liknande månadskostnad (räknat på min körstil/körsträcka).

Nej, nu har jag provat en diesel, och det var inget för mig.

OBS mina erfarenheter gäller D5 185hp.
betterlead skrev:Nu, efter att ha provkört handlarens V70 2.5FT (R-Design) med Geartronic och fått jämföra med min D5:a - herregud vilken skillnad i respons från start och i höga farter!
Efter min lilla test drive med FT:n, kändes min D5:a som en seg bullrig, skakig och ryckig traktor. Jo, det var kul med mycket NM inom ett litet område - det där riktiga turborycket, men som helhet ser jag det nu som att det är ganska skönt att det snart blir ett roligt minne blott.

Ska man köra minst fyra tusen mil om året, ser jag motorn som ett vettigt ekonomiskt alternativ, men i övrigt ingen större vits med en diesel. (För att inte tala om att rena fossila bränslen är ganska ute om ett par år. Med all rätt.)
Ser närmast på det här med diesel, som en hysteri jag själv nystades in i. En ungdomlig nerv som påminde om att det var kul med motorbuller.

För övrigt, Geartroniclådan fungerar inte alls med D5:an. Den växlar hemskt illa. Miljoner gånger bättre symbios mellan den lådan och 2.5FT-motorn.

Får jag nu äta upp detta när jag drar igång klagovalsen om mina alkoholproblem? T ex kalla vintermorgnar? :-O)
Har du kört en D5 MY 11 ?
eller jämför du en 2,5FT MY 11 med en D5:a som är 3 år gammal, så förstår jag din uppfattning, tyvärr så tror jag du hade uppfattat skillnaden åt andra hållet om du jämfört två likvärdiga årsmodeller...
Steff 99 skrev: Har du kört en D5 MY 11 ?
eller jämför du en 2,5FT MY 11 med en D5:a som är 3 år gammal, så förstår jag din uppfattning, tyvärr så tror jag du hade uppfattat skillnaden åt andra hållet om du jämfört två likvärdiga årsmodeller...
Jag gjorde ju den jämförelsen, rätt eller fel kan ju förstås diskuteras.
Ska faktiskt ta en D5 MY11 på en provtur bara för att känna hur den går.
Men även om den numera spelar bättre (motor och automaten), och kanske har ett annat motorljud? Så inbillar jag mig att dieselkaraktären lever kvar på ett sätt som inte tilltalar mig (och kanske inte Betterlead heller).

samtidigt måste man ju jämföra så som vi gjort, alltså den bil jag har idag och den jag kan tänkas byta mot. När diesel inte är ett alternativ ens på pappret längre så behöver man inte jämföra den heller (inte heller lockad av en snål/slödiesel). Jag skulle ju trots allt kunna ha kvar min bil, inte så att jag är tvingad att byta bil.
Men när en snabb kalkyl pekar på en splitt ny välutrustad bil för ett par hundralappar extra i månaden (allt som allt), ja då hoppar i alla fall jag av dieseltraktor-rörelsen illa kvickt.
lobbysleeper skrev: Känns som man bara slirar runt med halva kopplingen i. För att inte tala om ständiga nedväxlandet så fort man petar på gasen, går ju inte att nyttja det s.k underbara vridet i D5an när lådan lever rövare.
Ett fel som existerat på geartronic-diesel MY06-MY10 men som ska vara fixat från MY11 och frammåt sägs det här på forumet.
Jag kan till viss del hålla med, jag har i tur ordning haft gamla D5 185 HP, 2,5T och nu 2.4D Polestaruppgraderad till 205 HP. Visst, vid rödljusstart är 2.5T betydligt rappare, men det är ju en bensinare, vad hade ni förväntat er?

Måste säga att min 2.4D (MY2009) är riktigt skön, inte speciellt bullrig och är riktigt kvick på det som betyder ngt: snabba och säkra omkörningar till exempel. Jag upplever absolut inte mer tryck i en 2.5T jämfört med min 2,4D i en omkörning från 70 km/h till exempelvis 110 km/h, snarare tvärtom.
Sen kan jag hålla med om att den växlar helt utan någon som helst logik. Men jag försöker blunda för det faktumet. Finns det ngn ny mjukvara för det eller är det nya lådor från MY11?
lobbysleeper skrev: Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).

Hur lite kör du egentligen för att inte få ekonomin i en diesel?

En ny D5 har ju riktigt låg fordonsskatt, den kör du ju in på en kvart :) jämfört med den markant högre bränslekostnaden på en spritbil.
Enzo skrev:
lobbysleeper skrev: Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).

Hur lite kör du egentligen för att inte få ekonomin i en diesel?

En ny D5 har ju riktigt låg fordonsskatt, den kör du ju in på en kvart :) jämfört med den markant högre bränslekostnaden på en spritbil.
Nu räknar jag på min MY08, automat och 18"
kör ca 1700mil/år.

jag ligger konstant kring 0,82 l/mil
12,26kr/l diesel = ~10kr/mil
dvs 17000kr + 5800kr skatt per år = 22800

jmf med 2.5FT, uppskattningsvis 1,3l/mil?
9kr/l etanol
= 11,7kr/mil
dvs knappt 20000kr + 0kr skatt

Visst, kollar vi på MY11 D5 Aut, vad drar den? kör man den på kanske 0,73l/mil med aut+18"?
= 8,95kr/mil
15200kr/år + 4400kr(?) skatt =19000/år

Visst hamnar vi ganska lika i driftkostnader D5 vs 2.5FT MY11, men lägg därtill D5ans högre inköpspris+R-design limited kampanjen nu (totalt ~70kkr?) så rusar D5an iväg prismässigt...
Och eftersom jag inte är så imponerad av dieselkaraktären i allmänhet så faller valet lätt på 2.5FT.

För att spinna vidare, lägger vi på servicekostnaderna;
På D5an har jag ordinare service ungefär vartannat år, och sedan en årsservice därimellan, lågt räknade genomsnittspriser över 3 år gör:
2800kr + 4500kr + 2800kr (personligen betalade jag 3200kr på bilia för årsservice, 6000 milaservice som är min nästa service tar bilia 6000kr för...).
= runda slängar första 3 åren 3500kr/år

Till min nya FT har jag serviceavtal, 1600kr/år i 3 år.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]