- ons 13 okt 2010, 09:14
#454599
Nu, efter att ha provkört handlarens V70 2.5FT (R-Design) med Geartronic och fått jämföra med min D5:a - herregud vilken skillnad i respons från start och i höga farter!
Efter min lilla test drive med FT:n, kändes min D5:a som en seg bullrig, skakig och ryckig traktor. Jo, det var kul med mycket NM inom ett litet område - det där riktiga turborycket, men som helhet ser jag det nu som att det är ganska skönt att det snart blir ett roligt minne blott.
Ska man köra minst fyra tusen mil om året, ser jag motorn som ett vettigt ekonomiskt alternativ, men i övrigt ingen större vits med en diesel. (För att inte tala om att rena fossila bränslen är ganska ute om ett par år. Med all rätt.)
Ser närmast på det här med diesel, som en hysteri jag själv nystades in i. En ungdomlig nerv som påminde om att det var kul med motorbuller.
För övrigt, Geartroniclådan fungerar inte alls med D5:an. Den växlar hemskt illa. Miljoner gånger bättre symbios mellan den lådan och 2.5FT-motorn.
Får jag nu äta upp detta när jag drar igång klagovalsen om mina alkoholproblem? T ex kalla vintermorgnar? :-O)
Efter min lilla test drive med FT:n, kändes min D5:a som en seg bullrig, skakig och ryckig traktor. Jo, det var kul med mycket NM inom ett litet område - det där riktiga turborycket, men som helhet ser jag det nu som att det är ganska skönt att det snart blir ett roligt minne blott.
Ska man köra minst fyra tusen mil om året, ser jag motorn som ett vettigt ekonomiskt alternativ, men i övrigt ingen större vits med en diesel. (För att inte tala om att rena fossila bränslen är ganska ute om ett par år. Med all rätt.)
Ser närmast på det här med diesel, som en hysteri jag själv nystades in i. En ungdomlig nerv som påminde om att det var kul med motorbuller.
För övrigt, Geartroniclådan fungerar inte alls med D5:an. Den växlar hemskt illa. Miljoner gånger bättre symbios mellan den lådan och 2.5FT-motorn.
Får jag nu äta upp detta när jag drar igång klagovalsen om mina alkoholproblem? T ex kalla vintermorgnar? :-O)
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.