Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
Så, vilka vinterdäck skall man satsa slantarna på? Funderar på Nokian Hakka 7, det borde väl vara ett bra köp?
av Amli
Det beror helt på vart du kör din bil skulle jag säga. Men Nokian Hakka 7 är ett jättebra däck.
Användarvisningsbild
av supersonic
dieselanddust skrev:Så, vilka vinterdäck skall man satsa slantarna på? Funderar på Nokian Hakka 7, det borde väl vara ett bra köp?
Kör du mycket ren asfaltskörning? Finns ju massa parametrar du bör tänka på. Men Hakka 7 är fint vinterdäck.
Användarvisningsbild
av Joru
Ja det beror ju helt på vart du kör, men jag tycker som de andra att Hakka 7 är ett riktigt bra däck.
Ska själv sätta på dessa på min snart. Vill du komma undan lite billigare så finns ju Hakka 5.
av dieselanddust
Ja, det är klart, jag borde nog beskrivit fötutsättningarna om jag vill ha några goda råd :-)

Jag bor i Östersund, så det blir riktiga vintervägar med packad snö och is, men också natruligtvis mer eller mindre ren asfalt efter de större vägarna. Dock saltas inte vägarna i Jämtland så vinterväg är att räkna med även på de större vägarna då och då.
Användarvisningsbild
av supersonic
dieselanddust skrev:Ja, det är klart, jag borde nog beskrivit fötutsättningarna om jag vill ha några goda råd :-)

Jag bor i Östersund, så det blir riktiga vintervägar med packad snö och is, men också natruligtvis mer eller mindre ren asfalt efter de större vägarna. Dock saltas inte vägarna i Jämtland så vinterväg är att räkna med även på de större vägarna då och då.
Mina nästa vinterdäck blir de med en bra kombination av lågt buller och bra is/snöegenskaper. Dagens tysta bilar kräver tysta däck. :roll:
Användarvisningsbild
av Anders E
Hakka 7 fick så där i senaste testet i Teknikens värld, Hakka 5 fick bättre resultat.
Hakka 5 köpte jag sist och nyss.
av Twendor
På min frus bil har vi Nokian Hakka 7, kjøpt november 09. 195-50/15. Fungerer meget bra på alle underlag.

På XC60 har jeg Nokian Hakka 5-suv, kjøpt Oktober 09. 235-60/18. Meget godt fornøyd, og har kjørt på alle slag av underlag. På 12 000 km har jeg mistet 2 dubb på det ene forhjulet.(Har ikke snålkjørt).

Det blir å kjøpe nye dekk til den neste bilen også, og på den har jeg bestilt Nokian Hakka 7.
Lykke til med valget:
Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av supersonic
Kul att höra att du är nöjd Twendor, vad tycker du om ljudnivån (stöy? :D ) från Hakka 7?
av Twendor
supersonic skrev:Kul att höra att du är nöjd Twendor, vad tycker du om ljudnivån (stöy? :D ) från Hakka 7?
Ljudnivån er helt ok, på Hakka 7. Men det er helt klart veldig avgjørende hvilken bil de sitter på.
Fruens bil støyer mere enn vår XC60, som har mye lavere dekkbrus av dubben.
Den jeg kjører i dag er en V50-Drive med dubbfrie Continental vinterdekk, og de er også gode.
Jeg har de siste årene kjørt på flere merker vinterdekk, og har kommet fram til at vi føler en ekstra trygghet med dubb.
Twendor

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]