Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som fått era R-Designbilar (MY11 Limited), 2.5FT med automatlåda levererade nyligen, har ni fått det s.k. Sportläget på lådan?
Kanske någon 2.5FT utan R-Design? Har ingen aning om det spelar någon roll.
Vad jag vet så har Volvo lagt ner de olika lägena på sina Automatlådor W(inter) läget har de dock haft kvar.

Automat lådan på D5 o 2.5FT är väl dynamisk vad jag vet, dvs anpassar sig efter din personliga kör stil, vill du ha Sport läge tryck ner pedalaen i botten o den uttnjyttar bäst varvtals områden för respektive växel...
Moody skrev:Tror palmqvist har missat diskussionen om sportläge som varit här på forumet sen i somras (då MY11 började levereras)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=59138
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=58564
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=55416
När man läser dessa trådar så får man inte riktigt grepp om det finns sportläge för 2,5FT. Jag blir bara glad om någon kan bekräfta att det finns. Kanske någon som fått sin MY11 2,5FT kan säga bu eller bä?
Ber så mycket om ursäkt att jag svarade på nått som var så nytt MY11 som jag inte visste, men kan ju bara hålla med att man inte blev klokare på de inläggen som varit tidigare. Det är ju inte tydligt tyvär
Vad hände med XC70MY10 efter w35? Min är tilverkad mellan de datum W20 - 35 innebär det att jag borde haft sk sportlägen eller att man får det med flashning av programvaran?
eos1ds skrev:Hej igen, en update! Hände inget från Bilia ang "sportläget" däremot så skickade jag en hel del mail till volvo pv. Fick först ett svar att det endast finns på v70 med D5/T6 enda anledningen till s106 i manualen var att XC70/V70 delar instruktionsbok!? Fick i e.m.ytterligare ett till mail från volvo pv då jag inte godtog förklaringen. Nu gick det plötsligt!!
"Kommer att gå in på XC70/XC60 10w35 och kan uppdateras på bilar 10w20-10w35." Så standard from prod.datum -10 vecka 35, from vecka 20 tom v35 kan uppdateras i efterhand!!! Så det verkar som jag kan få mitt "sportläge". Ha det gott!
palmqvist skrev:Ber så mycket om ursäkt att jag svarade på nått som var så nytt MY11 som jag inte visste, men kan ju bara hålla med att man inte blev klokare på de inläggen som varit tidigare. Det är ju inte tydligt tyvär
Vad hände med XC70MY10 efter w35? Min är tilverkad mellan de datum W20 - 35 innebär det att jag borde haft sk sportlägen eller att man får det med flashning av programvaran?
eos1ds skrev:Hej igen, en update! Hände inget från Bilia ang "sportläget" däremot så skickade jag en hel del mail till volvo pv. Fick först ett svar att det endast finns på v70 med D5/T6 enda anledningen till s106 i manualen var att XC70/V70 delar instruktionsbok!? Fick i e.m.ytterligare ett till mail från volvo pv då jag inte godtog förklaringen. Nu gick det plötsligt!!
"Kommer att gå in på XC70/XC60 10w35 och kan uppdateras på bilar 10w20-10w35." Så standard from prod.datum -10 vecka 35, from vecka 20 tom v35 kan uppdateras i efterhand!!! Så det verkar som jag kan få mitt "sportläge". Ha det gott!
Nej, det gäller MY 11.
palmqvist skrev:Vad jag vet så har Volvo lagt ner de olika lägena på sina Automatlådor W(inter) läget har de dock haft kvar.

Automat lådan på D5 o 2.5FT är väl dynamisk vad jag vet, dvs anpassar sig efter din personliga kör stil, vill du ha Sport läge tryck ner pedalaen i botten o den uttnjyttar bäst varvtals områden för respektive växel...
Vi har

Drive - som försöka spara på bränsle och växla tidigt
Winter - Som startar på trean
Sportprogram - inom det normala Drive läget som uppnås genom hastiga gaspedalsrörelser, inte full gas
Kick-Down - Full gas - så låg växel som det är möjligt i förhållande till varvatal
Sportläge - Ett helt annat läge, valbart av föraren, där prestanda hela tiden är i fokus, snabba nerväxlingar, lägre växlar, senare uppväxlingar

Sportläge finns just nu? till T6:or och D5:or

Den sk adaptionen är att lådan lär sig att växla "bättre" och mjukare genom att anpassa oljetrycket, detta genom att lära sig på genomföra växlingar
Ni som fått era 2.5FT levererade senaste veckan/veckorna, har ni sportläge i era? om ni tagit automat dvs...
lobbysleeper skrev:Ni som fått era 2.5FT levererade senaste veckan/veckorna, har ni sportläge i era? om ni tagit automat dvs...
nej inget sportläge :cry:

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]