Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Hejsan är ny här på forumet o är sugen på modda mina mina backljus till Xenon hade det på min gammla XC70 05a o saknar det massor

Den gammla var ganska simpel att modda med lite instruktioner det finns här på forumet, men den nya verkar vara betydligt jobbigare, det elektriska vet jag hur det fungerar, mest om någon har bra ideer om vilken xenon lampa man skall ta o hur man skall få fast den i sockeln o eventuella moddningar som bör göras?

Till o börja med är det helvete att ta sig in till backljusen, få ju plocka isär halva bagageluckan (Volvo gjorde det lätt o byta lampor fram o till ett helvete där bak )

Sen vad hittar man en ny lamptyp jag aldrig sett förut någon som vet vad det är för lamptyp?

BildBild
Användarvisningsbild
av betterlead
Jag kan inte låta bli att fråga.
Vad tusan ska du ha dyra xenonljus på backljusen till?
Känns riktigt overkill.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Dyra o dyra, en xenon sats idag kostar ju inte mer än några hundralappar, har dessutom några liggande.

Att backa när det är mörkt, regningt o bilen har mörkt tonade rutor så ser man ju tyvär inget bakåt det är väl den största anledningen, dessutom är det betydligt snyggare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
betterlead skrev:Jag kan inte låta bli att fråga.
Vad tusan ska du ha dyra xenonljus på backljusen till?
Känns riktigt overkill.
Tycker det verkar suveränt. Skulle gärna ha det själv. Backar man mycket där det är mörkt så är bra backljus guld värt. Har tidigare moterat extra backljus. Man kan ju inte slänga i starkare lampor i befintlig armatur för då smälter den och elen överbelastas.

Men en xenonlampa ger ju mycket ljus utan mer värme och förbrukning och slänger man i en sådan slipper man ju montera fula extra backljus.

Ser fram mot ditt resultat.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det är just extraljus jag vill slippa ha bak också, räcker med 3 xenon i fronten
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har satt sådana på frugans 850, jag tycker inte heller de är fula att ha i baken, men de har nackdelen att de lyser långt och inte särskilt brett tyvär. Blir väl sådana på min XC70 senare tror jag också men vill som sagt även åt bredden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
OptimusPrime skrev:Är det inte enklare att slänga på ett par sådana här: http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... F-75-Blue/
Det har polisen på sina bilar (inte alla men många har det). Jag tycker inte det är fult...
Helkass De där är inte för att backa med ..... kolla ljusbilden

Bild

1/4 km lång ljusstråle som är smal som en laser, ska du backa i 300 km/h på en dragracingstrip :mrgreen:

Backljuset ska ha "frostat" glas så den lyser upp 180 grader brett och 10 meter bakom bilen.

Typ så här....

Bild
Användarvisningsbild
av betterlead
Hur mycket kan man backa?
Äh, jag kan förstå - om man verkligen backar mycket. Kanske... 8)

Diamantslipstift på Dremel och nöö[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]