Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör en V8 med lådan i AUTOMATLÄGE och senaste tiden får jag meddelande: ”Växla upp eller sänk hastigheten” och så visas det en termometer ovanför texten. Med tanken på att bilen själv ska växla, samt att jag inte gasar så våldsamt just vid dessa tillfälle, tycker jag att det är konstigt.
Vid senaste service har man installerat nya mjukvaruuppdateringar, innan dess hade jag aldrig gått sådana varningar...
Någon annan som känner igen fenomenet?
Verkar komma då motorn misständer eler felaktig givare och har inget med växellådan att göra.

Nu har jag fått bilen tillbaka från det säljande företaget. Misstanken leder mot en felaktig diagnos där systemet misstolkar ett ryck i motorn som en misständning. V8 saknar en kännare som andra volvomotorer har: den skiljer misständning från andra gupp.
Man bytte en kännare som sitter under motorn i närheten av den elektriska motorvärmaren och så ful ut, bytte tändstift, rättade en sugledning med 2 kanaler varav den ena var knickad, nollställde den adaptiva växellådan.
Nu får vi se vad som händer eftersom att felet bara kommer sporadisk.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42957
VolvoB20 skrev:Verkar komma då motorn misständer eler felaktig givare och har inget med växellådan att göra.

Nu har jag fått bilen tillbaka från det säljande företaget. Misstanken leder mot en felaktig diagnos där systemet misstolkar ett ryck i motorn som en misständning. V8 saknar en kännare som andra volvomotorer har: den skiljer misständning från andra gupp.
Man bytte en kännare som sitter under motorn i närheten av den elektriska motorvärmaren och så ful ut, bytte tändstift, rättade en sugledning med 2 kanaler varav den ena var knickad, nollställde den adaptiva växellådan.

Tack VolvoB20
såg din tråd...du hade samma problem.
Jag misstänkte att det bara var ett falsklarm.
Vad tycker du att jag borde göra nu? Vad ska jag säga på verkstad?
Jag blir själv lite yr när jag läser i din tråd så vet jag inte hur jag kan förklara för andra....
TACK
GATUPLAN skrev:
VolvoB20 skrev:Verkar komma då motorn misständer eler felaktig givare och har inget med växellådan att göra.

Tack VolvoB20
såg din tråd...du hade samma problem.
Jag misstänkte att det bara var ett falsklarm.
Vad tycker du att jag borde göra nu? Vad ska jag säga på verkstad?
Jag blir själv lite yr när jag läser i din tråd så vet jag inte hur jag kan förklara för andra....
TACK
Det var inte min tråd, jag kom bara ihåg att jag hade läst om flera som hade haft samma som ditt problem innan och länkade till den tråden :D
I den andra tråden så satt en givare i närheten av den elektriska motorvärmaren som på något sätt förstörde/brände sönder givaren.

Senare i tråden skriver man också
Nu vet jag att det troligen var sensorn som brändes av den elektriska motorvärmaren som utgjorde felet. Bilen gick perfekt till februari 2010 då felet återkom - samma sensor byttes igen och ledningar isolerades igen mot motorvärmaren - sen dess har det funkat, o då gjordes inget annat !
Säger inte att du absolut måste ha detta fel, men åtminstone någon XC90 V8 ägare till har fått meddelandet i fönstret, och har hittat sitt fel.

På verkstaden kan du ju berätta att du läst om andra som fått samma meddelande och då var det en givare som satt i närheten av motorvärmaren och var trasig.

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Jo ja men jag ser alltså inte Torxskruven pg[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är […]